Avatar billede sweet-hitman Nybegynder
22. august 2007 - 21:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

AMD Turon 64 X2 1,8GHz

Hej Eksperten.dk

Nu da ikke lige er den store til computer vil jeg omkring denne processor 'AMD Turon 64 X2 1,8GHz' - Er der noget specielt ved den eller er det bare en normal 1,8 GHz processor?.

Hvis ikke, nogen som er så venlige at forklare mig hvad der er specielt ved den? :)
Avatar billede Slater Ekspert
22. august 2007 - 21:29 #1
Det "specielle" ved den, er at den har TO processorer på hver 1,8 GHz. Det betyder ikke du får 3,6 GHz ydelse, men stadig er den væsentlig hurtigere end en almindelig 1,8 GHz'er, og samtidig mere stabil.
Ud over det, er den 64 bit, hvilket yderligere sætter hastigheden på beregning af høje tal i vejret. Det betyder også du kan bruge 64 bit styresystemer,  men hvis du bruger Windows er det en dårlig idé. 64 bit udgaverne er slet ikke brugbare endnu.
Avatar billede sweet-hitman Nybegynder
22. august 2007 - 21:34 #2
Dvs. at den faktisk kan yde etc op til 2,6 eller hvad?.. Altså hvor meget for jeg mere?. Eller er det bare væsenligt hurtigere uden disideret tal?
Avatar billede Slater Ekspert
22. august 2007 - 21:37 #3
Jeg mener man normalt siger 40-60% ekstra. Altså omkring 2,8 GHz ydelse - men det kommer an på i hvor stor grad programmerne udnytter de to CPU'er.
Og det siger næsten sig selv, at hvis et program kun bruger én tråd (altså en række beregninger ad gangen), vil du ikke få bedre ydelse overhovedet. De fleste større programmer i dag, og alle spil, bruger dog flere.
Avatar billede sweet-hitman Nybegynder
22. august 2007 - 21:52 #4
Okay mange tak for hjælpen.
Hvis du vil være så venlig at lave et svar, vil du få dine point :)
Avatar billede Slater Ekspert
23. august 2007 - 02:36 #5
Gerne :)