Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 13:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ASP på Linux

Hej

Jeg er igang med at finde en masse info vedr. server før jeg begynder at installere, samt købe en server.

Jeg vil gerne vide om man kan "hoste" ASP sider på en Linux Apache server, da jeg gerne vil have nogle af mine websider i PHP og ASP...?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
22. august 2007 - 13:25 #1
Man kan teoretisk bruge ASP på linux. Produktet Chili ASP  (ved ikke hvad det hedder efter Sun købte det), kan afvikle ASP sider på en linux server (under Apache).

Produktet var (dengang) højst ustabil, og i ASP kalder man ofte windows komponenter, som ikke findes på linux.
Hvis du har brug for ASP vil jeg anbefale en windows server.

Til linux vil jeg anbefale PHP (eller JSP/J2EE til det mere avancerede).
Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 13:46 #2
--> fsconsult.dk

Jeg faldt over dette link: http://globalspecials.sun.com/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayPage&Env=BASE&Locale=en_US&SiteID=sunstor&id=ProductDetailsPage&productID=36270800

Er det mig der er "dum" eller kan man ved at installere dette godt afvikle ASP på en Linux server...???

Hvis man kan hvilken en af versionerne (øverst - nederst) skal man så vælge?

Og mens vi er igang, vedr. kontrol panel til serveren (så man kan tildele flere websider) har kig på ISPConfig ind til videre, der er en mail funktion i den kan den bruges eller skal man tildele en mail server???
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
22. august 2007 - 14:04 #3
som sagt, er det flere år siden jeg prøvede produktet, og det er muligt at det er blevet mere stabilt og sikkert i Sun's hænder, men problemet med manglende windows komponenter er der formentlig stadig.

Men ja, hvis du vælger Sun's ASP server, kan du afvikle ASP på en linux server.

Jeg har fået anbefalet (men ikke afprøvet) IspCP Omega som ISP værktøj. Det inkludere en mail-server (postfix)
Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 14:17 #4
nu er det måske lidt dumme spørgsmål, men jeg ved INTET omkring server vil bare gerne lærer det.

Altså hvis jeg install:

Styresystem: Debian eller ubuntu (sig endelig hvis du har erfaring vedr. disse)
KontrolPanel: ISPConfig (eller et andet GRATIS)

Hvad siger du, er det fint eller??

I kontrol Panelet ISPConfig kan man oprette en mail adresse, men vil det sige at man alligevel skal have en mail server???
Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 14:19 #5
glemte at skrive at jeg vil install Sun's ASP server, så min Linux både kan oprette PHP og ASP websider, skal man egentlig install noget for at kunne køre flash???
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
22. august 2007 - 15:04 #6
hvis du er helt ny, ville jeg afholde mig fra ASP på linux i første omgang, for at undgå at komplicere tingene yderligere.

Jeg kender ikke ISPConfig, og skal ikke kunne sige om det indeholder en mail-server, eller det blot er et administrativ interface til services som er installeret på forhånd
Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 15:40 #7
Ja jeg er ikke helt klar over det, men der står "Sendmail or Postfix " på deres side http://www.ispconfig.org/ så mon ikke man kan det???

Hvad er det for et kontrol panel du kender?
Avatar billede webnews Nybegynder
22. august 2007 - 15:43 #8
Nu måske til et "dumt" spørgsmål: Når der stå 25-Client i en server 2003 version. Kan man så kun oprette 25 websider? eller er det 25 servere den må ligge på???
Avatar billede webnews Nybegynder
14. september 2007 - 08:58 #9
hallo mester
Tak for dine svar jeg er gået lidt videre med mine ting og er glad for dine indputs.
Smid lige et svar så du kan få dine point :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
14. september 2007 - 09:10 #10
svar