Avatar billede rekman Nybegynder
22. august 2007 - 04:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

DVD drev læser kun éen gang pr. genstart.

Har 2 DVD brændere installeret.
Den ene kan ikke læse diske, kun brænde. Så jeg købte en ny og tilsluttede, den har virket fint indtil videre og har læst ALT upåklageligt. Her 2 måneder efter, skulle jeg formatere maskinen, og nu virker den kun éen gang, efter jeg har genstartet.

Altså. Smider jeg en DVD i, læser den, tager jeg den ud, og smider en ny i, gider den ikke. Så genstarter jeg, og den læser selvsamme DVD som den ikke gad før, og jeg kan ta' turen om og om igen.

Den viser begge drev i brænderprogrammerne og i Denne Computer.
Den kan sagtens brænde når jeg smider en TOM DVD i, bare ikke læse (før jeg har genstartet igen)

Nogen løsninger?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
22. august 2007 - 07:50 #1
Lyder meget underligt. Sidder jumperne rigtigt på dine drev?
En master og en slave på hver kabel, medmindre det er sata hvor der ikke er jumpere.

Er du sikker på dine jumpere sidder rigtigt, kan du forsøge med en firmware update.
Avatar billede nopsen Ekspert
22. august 2007 - 08:39 #2
da den har virket lige indtil du har formateret, ku man fristes til at spørge om du har installeret chipset driverne?
tjek evt om kablet sidder ordentlig i drevene, og at ingen af jumperne er sat til cable select, men sidder som bubbaa skriver.
Avatar billede rekman Nybegynder
22. august 2007 - 17:44 #3
Jumperne sidder som de altid har gjort. En Master og en Slave. Men de sidder på samme kabel, med 2 stik som går ned i bundkortet.
Fandt også ud af at jeg kan få den til at læse DVD'en ved at slette drevet fra enhedshåndtering, og så søge efter ny hardware igen. Men igen virker dette kun éen enkelt gang. Derfor virker det da ikke som en hardware fejl, vel?

Jeg forstår ikke helt det med Chipset drivere, hvad er det?
Avatar billede bubbaa Nybegynder
22. august 2007 - 18:18 #4
chipset drivers er driver til dit bundkort. Det kan være at der er sket en fejl under installationen af dem, og der derfor er en fejl med dit ide stik. Prøv evt at sætte drevet over på det andet ide kabel.
Avatar billede jhl102 Nybegynder
24. august 2007 - 05:52 #5
Jeg har selv oplevet noget lignende, og det viste sig at være en kombination af 2 ting. Det ene var at computeren ikke var meget for at arbejde med 2 brænderdrev, og det andet var et simpelt anti-spyware program (spybot search and destroy).
Det hjalp gevaldigt at smide et alm. DVD-drev i, og fjerne spybot.
Avatar billede jhl102 Nybegynder
24. august 2007 - 05:54 #6
I øvrigt er det også muligt at dit nye brænder-drev ikke skal sidde som det gamle, for mit skulle sidde som master i stedet for slave.
Avatar billede rekman Nybegynder
24. august 2007 - 10:32 #7
Siger tak for hjælpen. Der var ingen løse ledninger, og alle drivers skulle være installeret. Har stadig problemet, men må lige prøve at skifte placering, og skifte jumperne. håber det virker. :-)
Avatar billede rekman Nybegynder
24. august 2007 - 10:33 #8
Jeg har AnyDVD liggende, og har lige opdateret til den nyeste version. Kan det ha' noget at sige?
Avatar billede nva Praktikant
24. august 2007 - 10:56 #9
Du kan prøve dette fix http://www.dougknox.com/xp/scripts_desc/xp_cd_dvd_fix.htm men det er kun et skud i blinde ;)
Avatar billede skytte55 Nybegynder
31. august 2007 - 11:43 #10
Hva bundkort har du vil forsæå dig at du går ind på deres hjemmeside og finder de sidste nye drivere til dit bundkort og installerer det nyeste firmware i dine brændere så vil jeg tro du er ude over problemet
Avatar billede rekman Nybegynder
31. august 2007 - 16:28 #11
Prøvede det CD fix jeg fik anbefalet, den lavede drevene om til CD-Rom drev. eller dvs. Windows troede det var CD-Rom drevs. Men de virkede, også med DVD !
Så jeg afinstallere drevene, og tilføjede dem igen. Så brokkede AnyDVD sig over at der ingen DVD drev var installeret, så den fik samme tur. Og nu kører tingene som de skal. Ved virkelig ikke hvad der er sket, men må sige tak for hjælpen til jer alle sammen, det er sgu rart når skidtet virker. :-)
Avatar billede nva Praktikant
03. september 2007 - 07:46 #12
Hvis du mener mit input hjalp, så lægger jeg et svar, men ellers bare afvis - eller fordel points som du synes.
Avatar billede rekman Nybegynder
05. september 2007 - 20:17 #13
Jov.. Siger mange tak for hjælpen i hvert fald.. :-)