Avatar billede frantzen Nybegynder
21. august 2007 - 21:46 Der er 12 kommentarer

opsætning af ftp server igennem router

jeg har en ftpserver med et ip nr som bliver tildelt fra min egen router (192.168.2.2) der udovre for jeg tildelt et ip nr fra mit bolig internet 10.55.130.138, og så til sidst må de jo få et ip nr fra den store verden. Hvordan logger man sig ind på min server ude fra som f.eks dig, hva skal jeg sætte op og kan det lade sig gøre, jeg har nok ikke mulig hed for at forwarde nogle port fra bolig siden men hvis det er nødvendigt hva skal der så ske der, det hele er sat op til at kører igennem port 2q1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 21:57 #1
Hvis din ftp-server skal kunne ses udefra, skal dit "bolig internet" sætte noget op i deres router.

Det er godt at du sætter din egen router op, som beskyttelse mod de andre kunder på dit "bolig internet". Det burde være en betingelse for at komme på.
Avatar billede frantzen Nybegynder
21. august 2007 - 21:58 #2
det vil sige jeg skal have bolig net til at forwrd til min ip
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. august 2007 - 22:26 #3
Ja, hvis de vil. Det kræver nok mere held end der skal til for at vinde hovedpræmien i Lotto, men skulle du så være heldig er det jo ikke sikkert de kan give dig port 21 på deres eksterne IP. "Bolig Internet" er generelt noget hø - og jeg kender jo ikke lige din udgave af det.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
21. august 2007 - 22:53 #4
Medmindre du har din egen ip adresse ud af til (har man med nogle bolignet) kan du ikke sætte ftp op, hvis de ikke vil forwarde en port til dig.
Avatar billede gurly Praktikant
21. august 2007 - 23:37 #5
den ip adresse du får tildelt af bolignet, ligner jo en lokal adresse, så "bolignet" har nok en router som køre på den externe ip adresse, som så router det ud til lokale adresser som i køre på, og ja så skal port 21 jo forwardes i deres router, så den videre stiller fra externe ip til din lokale ip som di router køre på, og så igen forwarde i din router fra bolignet adressen til pc adressen.

og nej det vil bolignet ikke, fordi er i bare to der vil have en ftp server kørende, så kan det ikke lade sig gøre.

jeg troede egentlig at der var kommet nye regler på området, troede ikke at det var tilladt at kunder hos en internet udbyder stod bag sådan en lokal adresse, hvis eksempelvis politiet vil spore dig, så kan de jo kun se den externe ip adresse som bolignet har, de kan ikke følge dig videre ind, ikke uden at de først skal ransage bolignet´s router, og det mener jeg faktisk ikke er tilladt.
jeg mener at alle skal have en offentlig ip adresse, så eksempelvis politiet kan spore dig direkte.
jeg ved da at eksempelvis arrownet tidligere kørte med at deres kunder kørte på lokale adresser, men for at følge lovgivningen så har de ændret dette, så alle har en offentlig ip adresse.

ok, hvis man er et kollegtiv der sætter en router op til stedets beborere, så er det nok noget andet, men er det et firma der udbyder internet forbindelser, så skal kunderne have en offentlig ip adresse.
jeg ved ikke rigtig hvordan man vurdere hvilken kategori dit bolignet høre under ?
Avatar billede ranglen Nybegynder
21. august 2007 - 23:40 #6
Uanset hvad, så kan politiet kun spore ip adressen ind til udbyder/bolignet. Det er så hos dem de stiller med en dommerkendelse til at få udleveret yderligere oplysninger
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2007 - 00:02 #7
ranglen > ja det kan du have ret i, kun udbyderen ved vel hvem der køre på ip adressen, uanset om det er en lokal adresse eller en offentlig ip
men problemet kunne vel være følgende, hvis du på en pc foretager dig noget olovligt på nettet, så er det eneste der kan spores jo hvilken offentlig ip adresse som den ulovlige handlingt er foretaget fra, altså det eneste du kan se er at det er foretaget fra eksempelvis bolignets ip adresse, det kan ikke spores fra hvilken lokal adresse det er foretaget, eneste sted det eventuelt kan spores er i bolignets router hvis den gemmer nogle log filer, men findes der overhovedet en router der kan det ?  hvis ikke den gør det, så kan ikke engang bolignet se hvem der har foretaget den ulovlige handling, ikke uden at samtlige pc´er som er tilsluttet bolignet skal ransages, og maskinen kan jo i mellemtiden være fjernet, og så er beviserne væk.
det er derfor jeg mener der er et lovkrav om at alle skal have en offentlig ip
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. august 2007 - 08:35 #8
Bolignettet er underlagt nogle krav om registrering af hvem der er hvor hvornår.
Der ksn sagtens tilgås 1000-er af ftp-servere på en offentlig IP-adresse, bare ikke på samme port.
Avatar billede bubbaa Nybegynder
22. august 2007 - 09:09 #9
så du siger at bolignet gerne sidder og forwarder porte for at du kan have ftp kørende?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. august 2007 - 09:31 #10
Du er nu den første der bruger ordet "gerne" her ;)
Avatar billede bubbaa Nybegynder
22. august 2007 - 09:48 #11
haha ja godt ord igen. En ting er at de kan, men om de gør det er en anden ting:)
Avatar billede gurly Praktikant
22. august 2007 - 22:55 #12
erikjacobsen > ja ok, på ftp kan man selvfølgelig vælge en anden port end 21
men køre man nu i stedet http server som eksempelvis
http://www.wfshome.com/
(som minder meget om en ftp server, men med mange flere muligheder)
så er det jo klart mest praktisk at holde sig til port 80
og hvad med ICQ , den kræver da vist også en port åben ikke ?
den er så nok heller ikke valgfri !
så bolignet kunne nok få noget at se til hvis de ville det, men det vil de jo nok ikke.
så hvis frantzen vil køre server, og han har et telefonstik, så kan han vel få eksempelvis fulrate https://www.fullrate.dk/produkter/