Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 14:38 Der er 17 kommentarer

Afinstallation og geninstallation af vista

Hej
Skrev tidligere i ugen om man kunne flytte en vista installation til ny harddisk. Helge svarede med en god "how to", problemet er bare, at min pc i forbindelse med programmet vistabootpro giver blå skærm, når jeg booter op igen. Jeg kører dualboot og både xp og vista fungerer fint, men jeg tror, at jeg må afinstallere og geninstallerer vistaen for at få det til at virke. Har prøvet med disken, men hvordan kan jeg afinstallerer vistaen for at geninstallere den igen. Jeg skal vel ikke blot slette den?
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 14:59 #1
Har du installeret vistabootpro på XP eller på Vista
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 15:01 #2
Hvordan har du flyttet Vista
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 16:07 #3
Jeg har vistabootpro på både xp og vista, men foretaget ændringen i vista (altså skrevet den nye vista ind i bootsekvensen og peget på den nye disk med vistakopien)
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 16:09 #4
Vistaen står nu som en ekstra vista i rækken, når jeg booter og jeg når også lige at se, at den begynder at starte vistaen, men her ser jeg så et kort glimt af en blå skærm og den genstarter
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 16:16 #5
Ups glemt lige - vistaen er flyttet til en ny disk med nortons ghost
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 16:25 #6
Jeg kender ikke Norton Ghost, men det er vel næppe det som er problemet, jeg tror det ligger i figur 2 på min guide, er du sikker på at du linker korrekt - hvad havde du først installeret på det gamle drev XP / Vista ??
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 17:15 #7
jeg havde først xp, derefter installerede jeg vista på en disk med dualboot, der fungerer fint. Nu vil jeg så flytte vistaen til en ny disk, en raptor WD, der er en del hurtigere end den jeg har lagt vistaen på i første omgang. Jeg tror ikke, at det har noget med figur 2 at gøre, for jeg får den nye bootmenu og vista-udgaven på det nye drev og ser i 2 sek. at den vil starte vistaen op, men så klipper skærmen kort til en blå skærm og genstarter
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 17:34 #8
Jeg tror du mangler nogle skjulte operativfiler fra dit c-drev - stik den da dem alle de kan jo fjernes igen
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 17:48 #9
Det skal prøves. Jeg har nu XP på C:drevet og Vista på K:drevet og vil have vistaen over på N:drevet, så jeg går ud fra det er systemfilerne fra K-drevet, der skal over på det nye drev N.
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 17:55 #10
Dem går jeg udfra Norton har flyttet - ellers prøv med dem først og siden dem fra c-drevet minus boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 17:59 #11
Hos mig drejer det sig om en fil der hedder "hiperfil"  (Vista)
Avatar billede lkg Nybegynder
19. august 2007 - 18:07 #12
Det forsøger jeg lige - kan god se hiperfil og prøver at flytte den.
Avatar billede Slettet bruger
20. august 2007 - 10:21 #13
Jeg har lige for sjovs skyld lavet det eksperiment som du omtaler og det virker - du kan se de filer der være til stede på http://www.helgec.dk/vistafiler.jpg
Avatar billede lkg Nybegynder
20. august 2007 - 10:55 #14
Jeg kan se filerne, som du viser på dit jpg, så den side burde være i orden. Jeg har en fornemmelse af, hvor fejlen sker. På mit bundkort har jeg 2 x 2 s-ataporte. Den ene disk (hvor vista virker) sidder på den port, der styres af promise-controlleren,  mens den anden styres af en via-controller, som vista'en endnu ikke har driver til. Enten forsøger jeg mig med at skifte diskene ud så de to kommer på samme controller eller også må den have en ny installation.
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2007 - 06:24 #15
Noget nyt ??
Avatar billede lkg Nybegynder
07. september 2007 - 10:00 #16
Det nye er, at jeg har været på ferie :-) Men er nået dertil, at jeg tror reinstallation er det bedste bud. Som mine installationer er nu har jeg en "stor" xp installation på en WD-Raptor disk. Her ud over har jeg en Vista installation på en maxtordisk, der jo ikke yder det samme som en WD. På systemet (den jeg har lavet en kopi af vista'en til) har jeg yderligere en WD-raptor, og det er selvfølgelig den jeg helst vil afvikle vistaen fra. Alt ser også ud til af fungere ved brug af vistabootpro, men jeg tror problemet er de 2 s-atakontrol-drivere. Da jeg installerede vistaen på maxtor disken fodrede jeg den med "sin driver" og den lod sig installere. På samme måde skal jeg nok "fodre" maskinen under installationen af vistaen med den driver, der passer til den anden s-ata kontroller. Det jeg er lidt lunken på nu er, hvorvidt jeg blot kan slette den nuværende vistainstallation og så starte fra xp'en igen med en ny vistainstallation uden at licensen ryger. Det er en OEM Home basic, der er opdateret over nettet, men hvis jeg vælger windows anytime update får jeg et par valg. Jeg kan gemme licensen og bruge den på en anden computer eller installere en ny licens på denne pc. Jeg har ikke rigtigt turde "gemme licensen", er der nogen, der har nogen ide om, hvad der sker. Gemmer jeg den til en key eller hur?
Avatar billede lkg Nybegynder
07. september 2007 - 10:07 #17
Nå, jeg kunne ikke komme ud af skærmbilledet uden at miste data, så licensen lod sig gemme på en usb-key og der stod i skærmvinduet at man så skulle kører den derfra i påkommende tilfælde :-)