Avatar billede shotput Nybegynder
06. juni 2001 - 15:08 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

valg af hub/switchs

hejsa allesammen

jeg skal til at sætte et nætværk op mellem nogle pcer.

jeg skal derfor have købt mig en hub/switch.
hvad skal jeg købe?. En hub eller en switch?
det skal være 10/100mb.og ca 8 porte.
og den må ikke koste over 1000kr.

send venligst et link
Avatar billede jesper-hanzen Nybegynder
06. juni 2001 - 15:11 #1
Jeg har hørt at switches er bedst!!!
men jeg kender ikke prisen

-Jz
Avatar billede lhawk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:12 #2
Du kan få en edemærket 8 port D-Link switch 10/100 til ca. 1000 kr.
http://www.dlink.com/
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. juni 2001 - 15:14 #3
du kan få en glimrende switch til 1000 kroner og de er så meget bedre end en hub.

Hvorfor ? :

En switch kan følgenden som en hub ikke kan :

1. Alle porte kører full duplex (sende og modtage på samme tid)

2. Den har en MAC-adresse tabel hvor den lagrer samtlige netkortsadresser således den kan huske på hvilken destanetionsport som modtager er på. Derved ungåes kolliosioner fra broadcast traffik.

3. Den har typisk 1 buffer (store andf orward switch) (måske 2 - input og output). Dvs at på net hvor der er kraftig trafik på nogle porte, der slipper man igen for kollosioner og ventetid da der så kun sendes når der er fri bane. Der kan dog også fåes switche uden buffere (Cut through switche). Disse giver en smule lavere pingtider, men det drejer sig om millisekunder.

4. Nogle Switch kan også kører på netadresser frem for MAC adresser.

5. Den har en langt høere forwarding rate, hvilket giver lavere pingtider.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. juni 2001 - 15:15 #4
Jeg kan nævne at jeg selv lige har investeret i en switch og overførte 1.5 GB på mindre end 30 sekunder, så det er sku helt iorden må man sige.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. juni 2001 - 15:17 #5
Avatar billede shotput Nybegynder
06. juni 2001 - 15:19 #6
azzer>>> hvilken switch har du købt??? hvad kostede den?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 15:19 #7
Umiddelbart vil jeg skrige CISCO eller NORTEL, når ordet switch nævnes. Men ikke til under 1000 kroner.

Jeg vil til enhver tid vælge en switch. Jeg vil dog vove den påstand, at med mindre du har specielle behov, kan du nøjes med 10mbit.

Kunne du nøjes med 4 porte, kan du få en 3com OfficeConnect 400 til linge under 1000,-. En 8 ports OfficeConnect 800 koster 4-500 kroner mere. Dette er en switch jeg til enhver tid vil stå inde for (og den ER faktisk 10/100)

D-link laver også udmærkede switche. en DES-1008D (8 ports 10/100) fåes for under 1000 kroner.

Du kan sagtens få billigere switche fra mindre kendte producenter. Men personligt ser jeg switchen som et vigtigt knudepunkt i netværket. Derfor vil jeg være ikke på at købe kvalitet jeg selv kan stå inde for.

NanoQ
Avatar billede shotput Nybegynder
06. juni 2001 - 15:23 #8
okey nanoq

jeg glemte hvis at sige at jeg også skal have den med ud at spille forskellige steder så jeg bliver nok nød til at have en 10/100 mb
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 15:24 #9
shotput, begge modeller jeg nævnte ER 10/100. Men igen. Der er INGEN spil der kræver 10/100 - en 10mbit switch vil IKKE være en flaskehals :)

NanoQ
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
06. juni 2001 - 16:33 #10
Jeg satsede og købte et lidt ukendt mærke kaldet edimax hos Zitech.

Men jeg er yderst yderst tilfreds med den. den koster 999.- og har alt hvad et mindre netværk har brug for. Når jeg siger mindre så er det fordi man kan jo koble hubs på og dermed køre netværket størrere. Den her switch har \"kun\" 1K MAC adresse tabel og det betyder at den kan rumme for 1K MAC adresser. MAC adresser er noget alle netkort har og det en switch bruger MAC adressen til at huske hvor den pågældende computer er placeret (hvilken port den er på). Dette lagrer den i MAC adresse tabellen og derfor er det på store netværk vigtigt med en stor MAC adresse tabel.

Men som sagt er den er fin til dig og den har 8 porte og hedder \"Edimax ES-31082\"
Avatar billede rickypriv Nybegynder
06. juni 2001 - 17:28 #11
Jeg har en 8 ports 10/100mbit switch stående af mærket Longshine til 775,-:

Longshine LCS-883R-SW800M+
Type: Switch
Speed: 10/100Mbit
Connectors: RJ-45 x 8 Nway Switching Ports
Standard: IEEE 802.3/ IEEE 802.3u
Warranty: 5 years

Kan købes her:

www.multitech.dk (fik den efter 3 dage)