Avatar billede Rauff Juniormester
15. august 2007 - 21:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp min PC'er er bleevt langsom - speciel i opstarten

I løbet af den seneste tid (1-2 måneder) er min PC'er blevet MEGET langsom, specielt i.f.m. opstarten kommer der bl.a. sort skærm i længere tid. Jeg har efterfølgende prøvet følgende:

- Kørt Ccleaner og renset fuldstændig op
- Kørt antivirus AGV (Fandt "kun" Trojan Horse Agent.net - kunne ikke finde noget om den på nettet så jeg ved ikke hvad den gør), men det ændrede intet at fjerne den.
- Kørt Spybot (ingen problemer)
- Kørte AD-Ware (Ingen problemer.
- Prøvede via Windows gendannelsesprogram at sætte systemet 2 måneder tilbage og så køre ovennævnte programmer igen.
- Via Msconfig reduceret i startprogrammer således at KUN, ZoneAlarm, AVG virus samt Dit.exe ?? (som jeg ikke kender).

Er der nogen som kan komme med løsninger på, hvordan jeg får den op i bare en nogenlunde hastighed igen.
Avatar billede missbrask Nybegynder
15. august 2007 - 22:28 #1
Du kunne prøve at diskdefragmentere den, det hjælper nogle gange. ellers kan du installere tuneup utilities . det er en samling programmer der kan hjælpe med at holde computeren hurtig deri er der et program der hedder tuneup one click maintence, som måske kan hjælpe på dit problem
Avatar billede corleonedk Nybegynder
15. august 2007 - 23:00 #2
Dit.exe=http://www.castlecops.com/s950-dit_exe.html den er god nok.

Men eller kør defrag indtil den er under 5%,det kan du læse i den rapport den tilbyder efter hver omgang defrag.Se om det ikke hjælper.
Avatar billede durany Nybegynder
15. august 2007 - 23:01 #3
se inde i MSCONFIG og se om der er programmer du IKKE vil have skal starte op.

START> Kør > skriv msconfig og der vil komme en pop up. Vælge fanebladet start og fjern flueben i de progammer du kender som du ikke vil have skal starte op.
Genstart og se om det er blevet bedre!
Avatar billede strych9 Praktikant
15. august 2007 - 23:02 #4
Hvis det er IDE harddiske, så check at de kører i DMA tilstand og ikke i PIO tilstand.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
16. august 2007 - 15:18 #5
durany det har han som skrevet i spørgsmålet prøvet ;)

God ide strych9 den havde jeg ikke tænkt på.

Hvis intet at det virker,så det nok tiden til en re-install.Windows bliver langsommere med tiden,selv om man holder den så ren som man kan.Og så kan der være forfriskene med en ny install af den.
Avatar billede Rauff Juniormester
16. august 2007 - 19:11 #6
Tak for de gode indspark og nu ved jeg også at Dit.exe er OK.

missbrask: god ide, det hjalp faktisk at defragmenter, men den er stadig forholdsvis langsom (nu kan det dog med nød accepteres).

strych9: Det med harddisken forstår jeg ikke (jeg er ikke så EDB kyndig). Hvordan ser jeg om det er en IDE harddiske? og hvordan tjekker jeg om den kører DMA/PIO?

corleonedk: Jeg er helt enig det ender måske/nok med en reinstallation. Fordi jeg har lavet dette indlæg er fordi den meget pludselig blev meget langsom.

P.S. Det er en ældre maskine med kun 256 MB ram og jeg tænker egentlig på at installer yderliger 256 MB. Kender i et lille gratis program, som kan fortælle mig, hvilke ram der sidder i p.t., således at jeg kan købe ram af samme slags?
Avatar billede strych9 Praktikant
16. august 2007 - 20:11 #7
Du kan bruge Nero Infotool til at generere en log. I den kan du så se om IDE kanalen kører PIO eller DMA.
Det er ikke altid at det som Windows rapporterer i enhedshåndtering er korrekt, angående overførselstilstanden, så Infotool er det bedste bud.
Avatar billede Rauff Juniormester
17. august 2007 - 19:35 #8
Nero Infotool viser at den kører DMA så hak ved det.

Var der nogen som kender et lille gratis program som kan fortælle hvilke ram jeg har i maskiner nu - ikke bare 256 MB, men hvilken mærke/type det er?
Avatar billede Rauff Juniormester
02. marts 2010 - 17:13 #9
lukket