Avatar billede lolkie Nybegynder
15. august 2007 - 17:55 Der er 9 kommentarer

Beskadiget harddisk?

Hejsa.

Jeg har nu i et par dage tumlet med min computer, der ikke vil noget som helst. Det startede med, at den simpelthen ikke startede XP og i stedet bare gik helt i sort, hvor XP loading-skærmen normalt er. Lod jeg den stå længe nok, genstartede den blot. Jeg har tidligere haft en del opstartsproblemer, som har kunnet løses ved at starte compen op på xp cd'en og køre en omgang 'chkdsk', men forsøgte jeg at åbne den der reperationsfunktion i xp-installationen, fik jeg blot en fejlmeddellelse i hovedet. Dernæst prøvede jeg blot at formatere skidtet og efter at have ventet utrolig lang tid, fik den slæbt sig selv ind i partitionsoversigten, hvor drev c til min store overraskelse fremstod tomt, og der stod desuden 'ukendt', hvor der normalt er angivet om det er FAT eller NTFS. Jeg prøvede at formatere men fik i stedet følgende fejlmeddellelse et mindre stykke inde i formateringen:

"Installationsprogrammet kan ikke formatere drev C. Harddisken er muligvis beskadiget. Kontroller, at drevet er tændt og tilsluttet korrekt til computeren..." Derefter følger noget om SCSI-diske.

Jeg prøvede derfor at slette partitionen og oprette en ny, men uanset hvorledes dette gøres, er resultatet det samme. Så er min harddisk helt færdig eller er det et løsbart problem?
15. august 2007 - 18:05 #1
Avatar billede lolkie Nybegynder
15. august 2007 - 18:10 #2
Du tror ikke, der er andre muligheder? Har jo desværre et drev D, jeg har gemt alle mine vigtige filer på, således jeg altid bare har kunnet formatere c-drevet om nødvendigt. Ville eksempelvist være rigtigt kedeligt at miste min skolemappe med alle de gamle opgaver...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
15. august 2007 - 20:25 #3
Prøv at tilføje harddisken som ekstern USB disk, på en anden computer..

Hvis nogen har en Linux Live CD, f.eks. Knoppix (eller den dansk Dappix), eller Ubuntu, kan du prøve at smide cd'en i drevet, og sætte computeren til at boote fra CD'en.
En Linux Live CD indeholder Linux operativssystemet, som køres direkte fra CD'en, uden at indstallere noget på harddisken.

Sådan en CD er alletiders, når man skal redde data.. Jeg har selv gjort det før.. :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. august 2007 - 20:42 #4
God ide med Dappix, men jeg vil mene, det er bedre, at sætte den som slave på en
anden computer. Hvis den ikke vil arbejde, så prøv at holde den i hånden, og lav
frisbee kastebevægelser. Som en sidste udvej, kan du putte den i en plastpose,
og putte den i fryseboksen et par timer.
Men du kan jo også downloade et analyse program fra HD producentens hjemmeside,
og køre en test. Hvis det er en Seagate eller Maxtor HD, hedder programmet "Seagate"
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2007 - 20:46 #5
Med INSERT http://www.helgec.dk/insert.iso kan du boote på cd-en og siden overføre dine data via netværk
Avatar billede lolkie Nybegynder
15. august 2007 - 21:04 #6
Mange tak for alle de gode ideer - der er da i hvert fald rigeligt med muligheder. Hvis I finder på flere af slagsen, må I endeligt fortsætte strømmen, og imens vil jeg så forsøge mig med dem.

Nu er jeg dog ikke den helt store haj, så kunne meget vel tænkes, jeg bliver nødt til at spørge mig en masse frem. :)
Avatar billede lolkie Nybegynder
15. august 2007 - 22:43 #7
Helgec, jeg har kigget http://www.helgec.dk/insert.html igennem men synes ikke lige at kunne finde info om overførsel af data via netværk. Hvordan gøres det mere præcist?
Avatar billede Slettet bruger
15. august 2007 - 23:46 #8
Det gøres ved at at sætte computeren til at køre som SSH server - meld tilbage imorgen når du har tid
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2007 - 06:31 #9
Noget nyt ??