Avatar billede ut Nybegynder
14. august 2007 - 14:59 Der er 7 kommentarer

defekt isapnp.sys blokerer adgang til harddisk

Jeg sidder med en bærbar pc, som ved start melder at isapnp.sys er defekt. Jeg har forsøgt at reparere den ved at starte fra windows-cdrom'en, vælge R og ad den vej forny isapnp.sys-filen. Men når jeg forsøger, får jeg som svar, at stien ikke findes, og jeg kan heller ikke få en oversigt over indholdet på c-drevet ved hjælp af dir-kommandoen.

Jeg har så taget harddisken ud af den bærbare og koblet den til en anden pc ved hjælp af en usb-converter. Harddisken kommer frem som et drev på pc'ens oversigt, men når jeg så forsøger at åbne drevet, fortæller et skærmbillede, at der er opstået en i/o-fejl. Jeg har virkelig meget brug for at få adgang til harddisken, så jeg håber, at nogen har et forslag.

ut
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 16:00 #1
Prøv at starte op på din WinCD og gå ind i "R" konsollen og skriv chkdsk x: /p /r
Hvor x skal erstattes med bogstavet på USB HDén.
Avatar billede vejmand Juniormester
14. august 2007 - 16:01 #2
Her er Microsoft's løsningsforslag, men det er måske det du har prøvet:
http://support.microsoft.com/kb/315311
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 16:18 #3
Ellers kan du prøve noget andet. isapnp.sys ligger i windows/system32
Kopier den fra en anden windows til en floppy. Så kan du derfra kopiere den
til den "syge" windows.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 16:34 #4
Jeg kan se på vejmands gode link, at den sti jeg angav, var mangelfuld. Der skulle
have stået: windows\System32\Drivers
Avatar billede ut Nybegynder
15. august 2007 - 11:42 #5
Tak for forslagene - jeg har prøvet dem alle. Problemet er, at jeg ikke kan få adgang til C-drevet på harddisken - hvis jeg kunne det, var det ingen sag at lægge isapnp-filen ind i den korrekte mappe. Så andre forslag modtages med stor tak ;-)
Avatar billede off-line Nybegynder
15. august 2007 - 12:17 #6
Du burde da kunne få kontakt med dit C-drev via winCDén. Men du kan jo også lave
en "Repair" hvor du får en helt ny windows, men beholder alle dine egne data.
asgotbo
"Repair"

Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.
Denne gang skal man så vælge "R" for reparation. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
Hvis man foretager en "Repair"for at bruge Windows på et nyt bundkort,
skal man huske, når Windows starter op, at installere den CD, som
fulgte med bundkortet, og som indeholder alle bundkorts driverne.
Hvis det er et helt andet bundkort, dvs. med et andet chipset, skal
man ikke forsøge at starte windows, men bare boote op på CDén

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
21. august 2007 - 12:45 #7
Fik du noget ud af det?