Avatar billede pctiger Nybegynder
12. august 2007 - 09:31 Der er 10 kommentarer

Hvilken pc ud af 3 skal jeg vælge

Skal til at købe en gamer-pc til sønnemand. Skal også bruges af mig til div. arbejder.

Har undersøgt forskellige konfigurationer. Hvilken vil i anbefaler og evt. hvorfor.

Pris helst ikke over 7.500, hvorfor nedenstående pc fra Føniks evt. skal rekonfigureres. Hvilket i gerne må, men skal stadigvæk helst matche pc fra Dell.

1. Fra Bilka avisen kr. 6.999,-
HP Pavilion model 8141
AMD Athlon 64x2 4800+ 2,4 Ghz, Dual Core
3 Gb DDR2 Ram
500Gb SATA-II
320 GB ekstern harddisk
Op til 1279 MB GeForce 8500GT TurboCache (heraf 512 MB dedikeret)
m/tv-out
DVI og HDMI
TV-tunerkort med fjernbetjening
DVD R/W Dual og DVD-RAM SATA brænder
Kortlæser
6xUSB og 2xFirewire
Vista Home
Works

2. Dell kr. 7.390
Intel® Core™ 2 Quad Core Q6600-processor (2,4 GHz, 1066 MHz, 8 MB cache)
Windows® XP Professional - Dansk
2048 MB Dual Channel DDR2-hukommelse 667 MHz [2x1024]
500 GB Seriel ATA RAID 0 Stripe [2x250GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache]
256 MB nVidia™ GeForce 8600GTS-grafikkort
16x dvd +/-rw-drev
Dell™ Quietkey USB-basistastatur - Dansk (QWERTY)
Dell optisk USB-mus med 2 knapper og rullehjul - Sort
Integreret lydkort med Dolby Digital 7.1-funktion
Tilbehør
Intern 13-i-1 chipkortlæser
Microsoft® Works 8.0 - Dansk

3. Føniks kr. 8.737
Intel Core 2 Duo E4300 1.80GHz 2MB S-775
  Jetway 946GZDAG-PB S-775
  2GB DDR2 PC5400 667MHz 1. Part (2x1GB)
  320MB Inno3D 8800GTS GDDR3 PCI-E
  320GB Maxtor 7200rpm SATA2
  Codegen M401 CA 400W Sort/Sølv
  Standard Intel Køler
  18x LG DVD/RW Dual Layer Sort
  Windows XP Pro (DK)
  Works Suite 2006 (Dansk)
  Logitech Cordless Desktop 650 Deluxe

Hvad skal jeg vælge. Evt. en helt anden konfiguration ?

PS: Jeg forventer at købe en ekstra pc og kører dual-boot Vista og XP). Kabinet skal derfor kunne isættes med ekstra disk (har et andet spørgsmål kørende om dette - www.eksperten.dk/spm/791266)

Håber i kan hjælpe :-)

vh/Jens
Avatar billede kfz Nybegynder
12. august 2007 - 09:55 #1
jeg ville personligt vælge nr. 2.
Avatar billede fodlisten Nybegynder
12. august 2007 - 13:36 #2
Jeg ville også klart gå efter 2'ern. Godt nok er 3'erns GFX en hel del bedre end 2'ern, men den har så en sølle CPU. Og 2'ern kører også i raid 0 som giver et godt kick på harddisk siden!
Kan se at 3'ern har XP med og det har 2'ern ikke, det giver nok den største prisforskel.
Avatar billede pctiger Nybegynder
12. august 2007 - 13:51 #3
Tja, det er også den (nr. 2) jeg går lidt efter.
Hvor kraftig er grafikkortet i 3'ern i f. t. 2'ern.?
Og 2'ern HAR xp med.
Hos Dell kan jeg ikke konfigurer et større grafikkort med deres konfigurator. Nogen der ved hvad jeg gør ved det.
Hvordan kan du se det er et raid 0. Hvad betyder det så. Og er der 2 fysiske diske. Hvis 2 fysiske diske kan jjeg inst. xp og vista på hver sin.

Sluttelig, kan 2 eller 3 konfigureres mere optimalt (f.eks. bundkort)
Avatar billede fodlisten Nybegynder
12. august 2007 - 14:08 #4
Dumme mig, hehe... Jeg har ikke kigget ordenligt efter.

Så fandt jeg endelig et link:
http://translate.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fwww.au-ja.de%2Freview-club3d8600gts-1.phtml&langpair=de%7Cen&hl=en&ie=UTF8

Der kan du se forskellen på GFX.

Det kan jeg se ved at der står "RAID 0 Stripe [2x250GB 7200rpm drives with DataBurst™ cache]"

Så der er 2 harddiske på 250 gb, og dem kan du, hvis du vil, tage ud af raid og bruge dem som 2 harddiske.

Med hensyn til bundkort, der er jeg blank.. Det er nemlig længe siden jeg har sat mig ind i dem.
Avatar billede kfz Nybegynder
12. august 2007 - 14:40 #5
du kan se ydelsesforskellen på de 2 grafikkort her http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=854&model2=778&chart=318 - det er de 2 blå linjer du skal kigge på.

som fodlisten rigtigt siger, så er der 2 fysiske harddiske på 250 GB, som du sagtens kan bruge som seperate diske.

Der står ikke hvilket bundkort der er i computer 2. jeg synes ikke at have hørt om mærket jetway(computer 3) før, men hvis du finder ud af hvilket bundkort der er i computer 2, skal jeg da nok lige se om jeg kan finde noget interessant.
Avatar billede clausj Nybegynder
12. august 2007 - 20:09 #6
kik lige i elgiganten i denne uge

claus
Avatar billede pctiger Nybegynder
12. august 2007 - 22:01 #7
Har set i avisen fra elgiganten.....hvad er der for en du mener ?

I øvrigt; er der nogen der kender topdata.dk ?
Disse her er da noget der "sparker" ?
http://www.topdata.dk/product.asp?product=4137&sub=260&page=1
eller
http://www.topdata.dk/product.asp?product=4136&sub=260&page=1
Avatar billede kfz Nybegynder
12. august 2007 - 23:00 #8
den første ser interessant ud, er dog på vej i seng nu, men kan lige kigge på det når jeg kommer hjem fra arbejde i morgen.
Avatar billede fodlisten Nybegynder
12. august 2007 - 23:07 #9
Jeg synes også den første ser mest interessant ud!
Avatar billede pctiger Nybegynder
13. august 2007 - 07:32 #10
Nogen der kender til firmaet Topdata. Læser både godt og dårligt om det.
Det er vist nok et enkeltmandsfirma, hvorfor det er muligt, at holde priserne nede. Men hvad med support og kvaliteten af pc'en (larmer den f.eks.).
Ikke for at foruddømme firmaet, men jeg syntes det er kanonbilligt og bliver derfor mistænkelig.