Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
10. august 2007 - 15:37 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Er du havemand?

Hej
Jeg har netop fået mig en lille have, og den skal være fyldt med blomster i forskellige farver.
Har brug for lidt hjælp til hvad jeg skal plante. Det skal være blomster, der kan overvintre i haven, og de skulle gerne komme igen år efter år. De må ikke være giftige (der kommer mange børn og hunde forbi), og de må ikke have torne.
Findes der så ovenkøbet nogen der blomstrer i flere måneder ville det være "spitze".
Kom med forslag til hvad jeg skal plante. Evt. med link til hvordan blomsten skal passes.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 15:50 #1
Avatar billede zakk Nybegynder
10. august 2007 - 16:28 #2
haha fed tråd :D rododendron er faktisk rigtig flot til forår... vi har 2 vores have:P
Avatar billede enya Nybegynder
10. august 2007 - 16:47 #3
Ja - rhododendron er flotte :) Men buskene er vel osse meget pladskrævende..?
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. august 2007 - 17:04 #4
det er jo op til en selv hvor meget man lader dem brede sig
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
10. august 2007 - 21:23 #5
Rhododendron lyder som et rigtig godt forslag, selvom jeg endnu ikke helt har styr på hvad der skal til for at gøre det til et surbundsbed.
De må gerne brede sig :)
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
10. august 2007 - 21:25 #6
Jorden består i øjeblikket af jord med noget ler i, blandet op med lidt sand og en hel masse frisk muld ... men skal vel tilføje et eller andet for at gøre jorden sur?
Avatar billede enya Nybegynder
10. august 2007 - 21:32 #7
Mener der skal sphagnum i bedet og speciel gødning til.. Måske dette link giver mere info..? http://www.rhododendron.dk/
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
11. august 2007 - 06:10 #8
Jorden SKAL tilføjes spagnum specielt til Rododendron. Planten fås i forskellige størrelser som bliver så og så store.

Tag til et havecenter, jeg mener et rigtigt havecenter, ikke Bilka/Bauhaus. Man får oftest rigtig god hjælp, hvis man forklarer hvad det er man vil lave.
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
11. august 2007 - 23:46 #9
Tak for hjælpen

Nu mangler jeg bare at der ligges svar, så jeg kan give point.
Avatar billede enya Nybegynder
12. august 2007 - 00:26 #10
bob-bob1: Fik du overhovedet noget hjælp..? Og hvem vil du ha' svar fra..? :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. august 2007 - 02:12 #11
øf
Avatar billede johnlykk Nybegynder
12. august 2007 - 16:49 #12
Jeg vil gerne smide et bidrag ind der hedder Liljer.
Liljer blomstrer fra juni til september,det er et tidspunkt hvor der ikke er meget andet der blomstrer. Se evt. på :
http://www.flickr.com/photos/16734351@N00/
Avatar billede enya Nybegynder
12. august 2007 - 17:10 #13
'Svar' - rhododendron og liljer er ret forskellige, men begge meget flotte.. :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. august 2007 - 17:27 #14
pigæble, alrune og galnebær kunne give en pænt spændende have ;)
Avatar billede enya Nybegynder
12. august 2007 - 17:34 #15
drgonzo: Har du spist dem..? :) Det bli'r da en ret giftig have: http://www.havenyt.dk/artikler/inspiration/nyheder/672.html
Avatar billede drgonzo Praktikant
12. august 2007 - 18:46 #16
det er noget helt andet litteratur du skal have fingrene i

at forbyde hallucinogener er at forbyde naturen at gro
http://home8.inet.tele.dk/larri/HALUBIL/HALUBOG.TXT

;)
Avatar billede enya Nybegynder
12. august 2007 - 19:05 #17
Ja - Det ku' blive "morsomt"... :)