Avatar billede e_w Nybegynder
09. august 2007 - 19:02 Der er 13 kommentarer

ajax load pages

hejsa, jeg søger en som enten kan lave eller kan finde en relevant script som er i ajax, da jeg gerne vil lave min side sådan at bruger slipper for at loade hele siden konstant, så der kun loades content siden og de dataer som der bliver efterspurgt om.
håber der er nogle som kan hjælpe lidt..

mvh. e_w
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:06 #1
<ole>

Har du overvejet, at søgemaskiner ikke kan tilgå det indhold, du loader via AJAX?

/mvh
</bole>
Avatar billede e_w Nybegynder
09. august 2007 - 19:11 #2
nej det har jeg ikke engang.. :S er det uanset hvordan man laver det???..:S
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:16 #3
Ja, AJAX er ikke egnet til indhold, der skal robot-indekseres. Det er derimod genialt til applikationer som GMail og GoogleMaps - eller andre webapplikationer, hvor indholdet ikke skal være søgbart.

Et andet problem er bookmarking af sider ... der er jo kun én eller ganske få  ;o)
Avatar billede e_w Nybegynder
09. august 2007 - 19:19 #4
waow det viste jeg faktisk ikke.. så er det ikke lige det jeg skal bruge pt. til den side jeg skal lave da det er vigtigt at søgemaskiner skal kunne finde de postede dataer fra det.. :S... back til old iframe.. :O cracp
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:20 #5
- og så er AJAX faktisk ret langhåret at have med at gøre. Det får man ikke indtryk af i de efterhånden mange tutorials på nettet - men det skyldes, de sjældent har ret meget med AJAX at gøre  :)
Avatar billede e_w Nybegynder
09. august 2007 - 19:29 #6
ja det tror jeg gerne på.. har jeg efterhånden erfaret.. har søgt mange steder hvor man ikke lige får det indtryk.. det meste ser jo så "enkelt" ud.. :S men neej...
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:34 #7
Du kunne jo også overveje noget PHP eller ASP. Så kan du i en fil inkludere en head-fil og en foot-fil. Derimellem kan du inkludere en fil med indhold eller skrive noget indhold på baggrund af et database-træk. Det er måden, Eksperten er lavet på
Avatar billede olebole Juniormester
09. august 2007 - 19:35 #8
- men det ved du vel som PHP'er  ;o)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
09. august 2007 - 23:51 #9
"er det uanset hvordan man laver det???..:S"

Nej - man kan godt, men det er en del mere besværligt at lave det så det kan nedskaleres til noget google, og folk uden javascript slået til kan læse :-) - Vi gør det på denne side: www.einventions.dk - prøv at slå javascript fra når du besøger siden. (Om det så er rigtig AJAX kan man måske diskutere - olebole har nok en masse relevante indvendinger mod den måde vi har gjort det på :-))
Avatar billede e_w Nybegynder
10. august 2007 - 01:21 #10
<ole> - yes det ved jeg godt man kan, men var usikker på om det der kunne lade sig gøre ordentlig via en database.. for så er det jo guld hvis det kan!!

"kongknabe"
det ser super godt ud.. kan godt lide det hvertfald..
Avatar billede olebole Juniormester
10. august 2007 - 02:05 #11
- og ja, jeg har masser af indevendinger. Det er bagudstræbende, invalid kode ... teknisk på niveau med de iframe-chats, vi alle lavede for 5-8 år siden. Den eneste forskel er, at man nu bruger et XMLHttpObject i stedet for iframe'en. Det er 'wannabe-AJAX' ... noget, der gerne vil være AJAX, men som ikke er det.
Samtidig afskærer man sig fra brug af DOM-scripting - og i det hele taget moderne scripting - i fremtiden ... eller i bedste fald begrænser sig væsentligt.

Er det godt nok(?), tjaahh .......
Avatar billede olebole Juniormester
10. august 2007 - 02:12 #12
- men jeg orker ikke 45 nye, alenlange indlæg  =)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
10. august 2007 - 02:25 #13
"- men jeg orker ikke 45 nye, alenlange indlæg  =)"

Du kan være helt rolig.. Det var ikke for at starte endnu en diskussion :-) - Er her for at lære, udvikle og udveksle synspunkter med mere :-)

Ole - Kunne i øvrigt godt tænke mig at se hvad du sådan har lavet.. Har du nogle links evt.? :-)