Avatar billede skizo_someone Nybegynder
09. august 2007 - 09:55 Der er 7 kommentarer

Råd til overvejlser ved skift fra 32bit til 64bit

Goddag eksperter.

Jeg har for nyligt erhvervet mig en bærbar med en Intel T7300 processor. Så vidt jeg kan læse mig frem til, understøtter denne 64bit. Jeg står og skal have købt en udgave af Microsoft Windows Vista, hvorfor jeg tænkte at jeg ligeså godt kunne købe 64bit udgaven fremfor 32bit.

Nu er det så jeg tænker om jeg skal gøre mig nogle overvejelser ved dette skift? Så vidt jeg kan forstå vil alle mine gamle 32bit programmer og spil sagtens kunne køre på en 64bit platform - men er dette en sandhed med modifikationer?

Er der ellers andre betragtninger jeg skal gøre mig?

På forhånd tak
Christian Rasmussen
Avatar billede corleonedk Nybegynder
09. august 2007 - 15:46 #1
Bedste råd jeg kan give dig,er lad være med at skifte til 64 med mindre det absolut nødvendigt.Vista 64 er stadig fuld af fejl mth til driver support osv,så får du et problem er der næsten igen mulighed for at løse det.Andet end at skifte til 32 bit.Men altså køre det først er det bedre,og nej ikke alle programmer er glade for 64 bit.
Avatar billede heltfin Nybegynder
10. august 2007 - 08:26 #2
Har kørt vista 32 bit i nogle mdr skiftet til 64 bit køre også perfekt min bærbar er en Min Laptop, HP dv8324:
Core 2 Duo T7200 2.0Ghz,
17" WXGA+ High Definition BrightView bredskærm
2GB DDR2 533,
GeForce go 7600,256MB
HDD 100GB 7200RPM,HDD 120GB 5200,
Bluetooth
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
10. august 2007 - 09:15 #3
corleonedk, har du nogle eksempler på hvor 32bit programmer ikke er glade for at køre på en 64bit platform? Jeg kan nemlig ikke rigtigt finde noget dokumentation på området - det eneste jeg kan finde er de gængse kompabilitetsproblemer med Vista, men dem støder jeg jo ind i lige meget om jeg bruger 32 eller 64bit. Desuden har jeg ikke oplevet nogle programmer der har haft problemer på nogen måde med at fungere på Vista - til gengæld synes jeg faktisk det hele går en del mere tjept. Det eneste program jeg har oplevet Vista kom og sagde der var kompabilitetsproblemer med var Partition Magic - men det var iøvrigt skide lige meget, for det med at gøre partitioner mindre eller større, kan Vista jo selv klare on-the-fly :)

heltfin, herlig komentar fra dig af. Det lyder rigtigt godt. Det er også en HP jeg har erhvervet mig, bare en 9575EO istedet.

Så med mindre der virkelig kommer noget konkret dokumentation på bordet for relevante problemer ved skift fra 32 bit til 64, så ryger en Vista 64 nok i indkøbskurven.

I må forresten gerne smide nogle svar, som tak for Jers tid :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
10. august 2007 - 15:53 #4
Det som oftest ikke rigtig vil lege med 64 er spil.Og det som folk oftest har problemmer med i 64 er netadgang.Men altså som jeg også skrev,køre det først er det klart at foretrække.Og Mircrosoft har rettet en del efterhånden,og det bliver selfølgelig bedre og bedre.Det er op til den enkelte om de vil skifte nu eller vente lidt..
Jeg vil iørvrigt henvise til disse 2 link,som er Mircrosofts seneste service packs som allerede retter en hel del.Af en eller anden grund er de ikke tilgængelig via auto-update.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=24ead3a0-77f6-4196-8a3f-78c1470ac18e
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=5b7f1544-fef3-4c80-af1a-8b732dcb2756

Begge er til 64 version og retter følgende fejl i vista.

forbedret ydelse når der vendes tilbage til skrivebordet fra Photo og Windows Energy screensaver.
• løst et problem hvor enkelte sikre web sider, der anvender avanceret sikkerheds teknologier, ikke vises i IEE i Vista.
• løst et problem hvor delt printer ikke installers hvis den er forbundet til XP Windows Server 2003 system og user access control er slået fra i Vista.
• løst et problem hvor skabte AVI filer i Vista ikke virker.
•forbedret ydelse i beregning af resterende tid når store filer kopieres eller flyttes.
• forbedret ydelse når login skærmen frembringes efter Hibernate.
• løst et problem hvor synkronisering af offline filer til en server standser.
• løst et kompatibilitets problem med RAW images fra Canon EOS 1D/1DS Digital SLR Camera som kan lede til tabt data. Dette drejer sig kun om RAW images fra disse to modeller.
• løst et problem hvor computeren kan miste dens default gateway adresse, efter at den vågner fra sleep tilstand.
• forbedret ydelse når der forestages kopiering eller flytning et helt drev indeholdende meget data.
•forbedret ydelse af Vistas Memory Manager i bestemte burger scenearier.
• forbedret driftsikkerhed og kompatibilitet af Vista, ved anvendelse af nyere grafik kort I specifikke scenearier og konfigurationer.
• forbedret driftsikkerhed når der arbejdes med ekstern skærm på bærbar.
• forøget kompatibilitet af mange video drivers.
• forbedret visuel fremtræden af spil med høj grafik intensitet.
• forbedret kvalitet af playback for HD-DVD og Blue-Ray diske på store skærme.
• forbedring af Internet Explorer når flere toolbars installers I Vista.
• forbedret driftsikkerhed af netværks konfigurationer i Vista.
• forbedret driftsikkerhed af Windows Kalenderen i Vista.
• forbedret driftsikkerhed af systemer der er opgraderet fra XP til Vista.
• forbedret kompatibilitet med mange printer drivers..
• forbedret driftsikkerhed og ydelse af Vista, når computeren går i sleep tilstand og vågner op fra sleep tilstand.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 23:25 #5
Er vist tid til at lukke her skizo
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
14. august 2007 - 08:52 #6
Kan vi sagtens finde ud af, selvom jeg nu ville have foretrukket at vente til jeg havde modtaget min Vista 64 og kunne komme med noget kort feedback af mit indtryk for at runde det pænt af.

heltfin, kan du oprette et svar, hvis du vil have en lille del i pointmængden?
Avatar billede heltfin Nybegynder
14. august 2007 - 09:36 #7
64 bit køre  perfekt bare skift