Avatar billede falastinii Nybegynder
08. august 2007 - 16:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Firewall anbefalinger ?

Hvilken Firewall vil I råde en til at bruge ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2007 - 16:04 #1
gratis eller betaling?
Avatar billede falastinii Nybegynder
08. august 2007 - 16:11 #2
begge dele
08. august 2007 - 16:22 #3
Avatar billede janpo Nybegynder
08. august 2007 - 17:13 #4
Privat, SMB eller enterprise ?
Avatar billede falastinii Nybegynder
08. august 2007 - 18:17 #5
Begge
Avatar billede falastinii Nybegynder
08. august 2007 - 18:20 #6
hvad er forskellen mellem SMB eller enterprise ?
Avatar billede steffansp Nybegynder
08. august 2007 - 18:54 #7
Anbefaler helt klart Comodo.. Man skal dog lige blive vandt til den, for den spørger meget i starten :)
Avatar billede janpo Nybegynder
08. august 2007 - 20:38 #8
Jeg antager du vil beskytte et helt netværk.

Privat burde en almidelig router være nok.
til _S_mall-to-_M_ediumsized-_B_usiness vil jeg anbefale en Netscreen NS5GT. Mest fordi jeg selv kender til den :-) Cisco PIX er også meget brugt.
Til Enterprise bruger vi to Netscreen NS5200. Dkr 1 mill stykket.

Hvis du modsat min første antagelse vil beskytte en maskine eller flere så har jeg ladet mig fortælle at Zonealarm kan styres via policy.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. august 2007 - 21:52 #9
Først vil jeg anbefale at du anvender sikkerhed i dybden og opdeler dit netværk mes sikkerhed i forskellige lag.

lag 1 vil være din router og her bør du anvende en router med stateful inspection. Det kunne være en Linksys AG241 eller en Zyxel P-335U eller varialter af disse modeller.

lag 2 er din bastions firewall og her vil jeg anbefale at du tænker dig godt om, da denne firewall er central for din sikkerhed.
Du kunne f.eks. vælge at bruge en linux boks med Netfilter. Denne løsning har den store fordel at den er sikker, flexibel og næsten gratis. Vil du f.eks. udvide dit netværk med en DMZ, så er det bare at sætte enenu et netkort i og så konfigurere på ny. Ulempen med denne løsning er at den kræver lidt viden eller at du er parat til at tilegne dig den viden.
Vil du købe dig til sikkerhed er Cisco Pix en god løsning til prisen, men vil du udvide bliver det lidt dyrt.
Hvis du vil bruge VPN bør dy kikke på Zywall serien der er god til dette.

3 lag er de personlige firewalls, her anbefaler jeg normalt Comodo der er gratis og giver fornuftig sikkerhed. Da en personlig firewall anvender en anden teknologi end en rigtig firewall giver det rigtig god fornuft at anvende begge da du så kan udnytte det bedste fra begge teknologier
Avatar billede langbein Nybegynder
08. august 2007 - 23:33 #10
En Linux box med Netfilter er vanligvis en router og den behover saan sett ikke noen ekstra router foran seg. Hvis man har en Linksys eller en Zyxel router saa behover man vel motsatt heller ikke noen Linux router bak denne.

Det er ellers en god ide aa bruke en hardware firewall/router av en eller annen typoe pluss en prsonal firewall, for eksempel Comodo, som nevnt.

En Hardware firewall eller en nat router er mer viktig en en software firewall.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. august 2007 - 23:35 #11
Hvis man bruker flere routere i serie saa blir det noksaa tungvint aa forwarde porter slik at an del spill og serverfunksjoner fungerer. Rent teknisk saa kan det ellers fungere, hvis man naa av en eller annen grunn onsker en slik losning.
Avatar billede falastinii Nybegynder
09. august 2007 - 00:20 #12
i skal have mange tak for hjælpen sammen :D
Avatar billede justrace Novice
24. september 2007 - 22:52 #13
Måske lidt sent, men PIX er død. Nu er det ASA. Ikke at der er den store forskel for alm. brugere (de bruger samme software) men de kan lidt mere bedre.