Avatar billede anderskristensen Nybegynder
07. august 2007 - 22:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kan ikke finde 2 x hdd under opstart

Jeg har lige købt 2 x hdd. Det er WD5000AAKS, 500gb, sata2.
Mit bundkort er et Msi K8N Neo2-FX med bios ver. 1B.
Mine 2x hdd er tilsluttet sata port 3 og 4.

Når jeg starter computeren kan den ikke altid finde de 2 x hdd.
Når den står og søger efter diske; cdrom, floppy ,IDE osv, kan den slet ikke finde noget, hvorefter den genstarter. Nogen gange finder den til gengæld mine hdds lige med det samme, og starter op, og andre gange gentager ovenstående sig op til 4 gange ca., det er lidt forskelligt

Har prøvet at jumpe pin 5 og 6 (har læst at det tvinger hdd til at køre sata1), men uden held.

På hver af de to hdd ligger en partition på 465gb, og da jeg installerede win xp, brugte jeg driveren fra msi' hjemmeside, tilhørende bundkortet.
Når computeren endeligt er startet op, kører den som regel fint, med undtagelse af få gange hvor den har fryst, som jeg også mistænker de to hdds for.

Nogen der har gode ideer til dette problem?
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2007 - 23:39 #1
Er Sata sat til i bios, og er raid slået fra? Når du ikke kører raid skal den disables.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. august 2007 - 06:57 #2
Har haft et lign. problem.

Det skyldtes løse kabler, så sørg for at kontroller dem grundigt.
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
08. august 2007 - 17:29 #3
sata er slået til og raid disabled i bios.
Har prøvet at kontrollere om ledninger sidder ordentligt fast, men synes ikke rigtigt at hjælpe.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2007 - 19:04 #4
Prøv i bios, at gå ind i Ide configuration. Der er dine Sata tilslutninger også.
Se om de står til Auto.
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
11. august 2007 - 16:42 #5
De står til auto
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2007 - 22:46 #6
Hvis du endnu ikke har fundet ud af noget, så prøv at teste dine ram:
http://www.raymond.cc/blog/archives/2006/10/23/test-your-ram-with-microsoft-windows-memory-diagnostic/
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
14. oktober 2007 - 20:52 #7
Intet af det ovenstående har virket, og efter lang tids irritation, tror jeg at jeg køber et andet bundkort, som også understøtter sata2.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. oktober 2007 - 21:43 #8
Bare for høflighedens skyld, vil jeg sige tak, fordi jeg måtte forsøge at hjælpe.