Avatar billede ladekarl Nybegynder
06. august 2007 - 02:46 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål om ram på grafikkort.

Hejsa.
Jeg vil give min PC en fødselsdagsgave - en nyt grafikkort. Det har nu givet mig 3 spørgsmål, jeg er i tvivl om.

Først lidt facts:

Bundkort: Asus A8V deluxe
CPU: AMD Athlon 64 prosessor 3500+ 2.20GHz
Grafikkort: Leadtek A6600TD THD 128 ram
Ram: 2*1GB Crusial et eller andet

Spørgsmål 1:
Jeg har set på to grafikkort. Det ene har 256mb ram og det andet har 512mb ram. Kan jeg, med min pc, udnytte 512mb ram eller kan jeg lige så godt investere i de 256mb ram og spare 150,-?

Spørgsmål 2:
Det grafikkort jeg har set på, er et Sapphire Radeon X1950GT til 1000 kr. Er dette grafikkort det bedste jeg kan få til min pc, til en pris omkring 1200 kr?

Spørgsmål 3:
Vil jeg kunne mærke forskel på mit gamle grafikkort og så det nye?

Jeg bruger min PC til at spille på og redigere videofilm. Grunden til jeg ønsker et nyt grafikkort, er jeg bruger Pinnacle Studio 10 til at redigere mine film med. Programmet arbejder ekstremt langsomt, når jeg smider en 3 timers film ind i det og ofte lukker det bare ned. Håber et nyt grafikkort kan hjælpe på det?!?

På forhånd tak og god dag.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 03:01 #1
Svar 1: Du kan aldrig få ram nok. Spar ikke de 150,-

Dit grafikkort har absolut ingen indflydelse på videoredigering og tiden det tager. Invester hellere i en bedre dual eller quad processor. Programmet du bruger til videoredigering skal understøtte brug af flere processorer. Mere ram til bundkortet kan evt. også gøre gavn.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 03:06 #2
Hvis du ikke skal lave en masse smarte overgange i din video, kan jeg anbefale TMPGEnc 4.0 Express til redigering. Programmet arbejder i nyeste version 4.3.xx ekstremt hurtigt.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 10:56 #3
De nyeste ATI GPU kan bruges til videoredigering/encoding og gør det væsentligt hurtigere end CPU. Så GFX kort kan sagtens have indflydelse på videoredigering

Skal du have bedre GFX skal du have x1950pro og bedre endnu gforce 7950GT
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 14:38 #4
drgonzo: Kræver det så specielt software, eller er man fritstillet til selv at vælge? Kna man redigere til flere forskellige formater, eller understøtter GPU'en kun et eller flere formater?
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 15:21 #5
Der medfølger vist software til de kort der kan gøre det, det skulle være over dobbelt så hurtigt som brug af CPU, læste bare en artikel men undersøgte det ikke meget nærmere, da redigering/encoding ikke er noget jeg har gjort så meget i siden TMPGEncode 2.5 eller hvad det nu hed den gang.. Mener dog det hed noget med ATI AVIVO XCODE eller noget i den stil og kan gøres med kort i X1xxx serien og op efter.. Men det er ikke noget du lige må hænge mig op på med 100% nøjagtighed, det er helt tilbage fra dengang X1300 mm udkom :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 15:23 #6
akyhne - hvis jeg ikke husker helt forkert er Encoding mm en af dine forcer, du kan jo kigge på det og komme med en vurdering :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. august 2007 - 15:34 #7
Der står lidt her: http://ati.amd.com/technology/Avivo/technology.html
og her: http://en.wikipedia.org/wiki/AVIVO

Hvorvidt det er hurtigere, skal jeg lade være usagt. Mnage authoring programmer gør det hurtigt, men kvaliteten er også derefter. Derfor er det altid svært at sammenligne tests.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 15:44 #8
Det er ikke selve AVIVO der gør det, det har været en del af ATI kort længe før X1xxx serien. Det er XCODE og muligheden for at afvikle dette der gør det
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 15:46 #9
http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&q=ati+xcode&meta=

Kan sku også være det bare hed vivo før hmmmm, anyways xcode skal der til
Avatar billede ladekarl Nybegynder
06. august 2007 - 21:54 #10
Kan ikke se at Geforce er bedre end Sapphire pro. Der er endda 600kr forskel. Husk, jeg kan kun bruge AGP *8.

I øvrigt har jeg fundet dette:

"Alle bliver begejstret af x1950 pro med 512 mb ram, men de fleste glemmer at deres bundkort kan kun indstilles til max 256 mb agp og at la´ngt de fleste single core processorer er flaskehalsen for dette grafikkort. Jeg købte en x1950 gt med 256 mb ram, trods at det er en neddroslet udgave af x1950 pro (core kun 500 MHz, ram 600 MHz), så yder den lidt over 90% af proen ydelse, ergo - NOK for os med agp socket!!! Jeg har en AMD 3000+ (socket 754), 2 gb ram og det er nemlig kortets begrænsning! Så jeg vil foreslår spar lidt over 200 kr og blev sikkert at bunkortet kan sluge de 256 mb i gt udgave!!!"

Hvad mener i om det?

Slutteligt. Vil jeg kunne mærke forskel på det grafikkort jeg har nu og så Sapphire pro udgaven?
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 22:18 #11
jeg vil mene det er en gang hestelort skrevet af en uvidende klovn. For det første er det ikke kun frekvenser der er droslet ned, det er hele GPU (570 vs 570LE)og om et GFX kort har 256 eller 512mb ram, og hvad der kan udnyttes, har intet at gøre med dit bundkort. Din BIOS har noget der hedder max AGP aperture size, men det har intet at gøre med hvor stor en mængde gfx ram der kan udnyttes, 256 eller 512.
X1950GT 256mb koster 1000kr, X1950pro 512mb koster 1175kr. X1950pro i 256 udgaven yder ca 10% bedre end X1950GT 256mb, så 512mb udgaven vil nok ca være de 17.5% bedre som den koster mere,,,,,, det er ikke meget galt... Så er spørgsmålet jo hvad du vil betale. Jeg ville tage pro 512mb udgaven til 1175kr..

Hvis du mener forskel fra dit 6600 kort og til nu, kan du jo se dem testet her
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=722&model2=726&chart=318

Selv X1950GT tester mere end 2 gange så godt som dit nuværende kort, i gennemsnit.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 22:23 #12
http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&model1=710&model2=725&chart=318 X1950pro 256mb vs GForce7950GT 512mb, der er ikke testet 512mb vs 512mb så jeg ville nok stadig tage x1950pro 512mb http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=263003 til 1175.00kr bedre køb ydelse/krone fås ikke til AGP
Avatar billede ladekarl Nybegynder
06. august 2007 - 22:28 #13
Jamen så fik vi vist sat det skab på plads. Tak for svarene - drgonzo løber med omgangen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 22:28 #14
toms hardware best buy for the money guide August 2007 http://www.tomshardware.com/2007/08/06/the_best_gaming_video_cards_for_the_money/

Det korte af det lange, bedste AGP kort i din prisklasse.

x1950pro
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 22:59 #15
så smider jeg da et diskret lille svar :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
06. august 2007 - 23:15 #16
"Alle bliver begejstret af x1950 pro med 512 mb ram, men de fleste glemmer at deres bundkort kan kun indstilles til max 256 mb agp og at la´ngt de fleste single core processorer er flaskehalsen for dette grafikkort. Jeg købte en x1950 gt med 256 mb ram, trods at det er en neddroslet udgave af x1950 pro (core kun 500 MHz, ram 600 MHz), så yder den lidt over 90% af proen ydelse, ergo - NOK for os med agp socket!!! Jeg har en AMD 3000+ (socket 754), 2 gb ram og det er nemlig kortets begrænsning! Så jeg vil foreslår spar lidt over 200 kr og blev sikkert at bunkortet kan sluge de 256 mb i gt udgave!!!"

Hvor fandt du det?
Avatar billede ladekarl Nybegynder
06. august 2007 - 23:33 #17
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 12:04 #18
Manden er jo tydeligvis på svampe ;)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
07. august 2007 - 15:36 #19
Tja... eller snyder ATI os i hvertfald :-)
http://www.itsvar.dk/jcs/news/7/1.aspx?id=4269
Avatar billede drgonzo Praktikant
07. august 2007 - 15:45 #20
øhh det er et FireGL kort, til 3D modellering og den slags, slet ikke til spil, NVidia laver tilsvarende quadroFX hvor det dyreste koster omkring 50K.. Men 2GB på et gfx kort er da pænt heftigt, min bærbar har lige så meget ram som et 8800GTX he he
Avatar billede ladekarl Nybegynder
24. august 2007 - 10:46 #21
Så er der sørme fødselsdag igen!!!
Min pc skal have den allersidste gave inden den ryger på pc-kirkegården.
Den skal have en ny cpu - den jeg har nu er en amd Athlon(tm) 64 Processor 3500+ 2.20 GHz.

Jeg er meget i tvivl... Jeg kan ikke helt forstå priserne på edbpriser?
Se om I kan følge mig:

Under "Mest populære" står denne: Athlon 64 X2 4200+ 2.2 GHz (783kr.)

Under "Prisbaskere" står disse 3:
1.  Athlon 64 X2 4200+ 2.2 GHz
Pris 1.199 kr. (20%)

2.  Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz
Pris 999 kr. (17%)

3.  Athlon 64 X2 4200+ 2.2 GHz
Pris 570 kr. (11%)

I mine øjne er det samme cpu(nr 1 og 3 og Mest populære), men som I kan se er der stor forskel i pris!! Hvad er det jeg ikke ser?

Tak.
Avatar billede ladekarl Nybegynder
24. august 2007 - 10:48 #22
Og hvorfor er nr. 2 (3800+) dyrer end nr. 3 (4200+) ?
Avatar billede ladekarl Nybegynder
24. august 2007 - 11:07 #23
Ok nu er forvirringen total!!! Har lige fundet denne: Athlon 64 X2 4800+ 2.5 GHz til 664 kr?? Vil det sige at jo laver nummer cpu´en har jo bedre er den? Sådan ser det i hvert fald ud!
Avatar billede ladekarl Nybegynder
24. august 2007 - 11:09 #24
ahh streg den sidste kommentar - det er ikke samme socket - min er jo en 939 og denne er en AM2
Avatar billede drgonzo Praktikant
24. august 2007 - 12:09 #25
ja, socket, arkitektur, cache mm er nok forskellig på dem
Avatar billede harmonika3musik Nybegynder
02. september 2007 - 16:40 #26
Hvordan finder jeg ud af hva RAM der er på min pc? i systembeskrivelsen på kontrolpanelet står der bare 224 ram.
bjarnevors@msn.com
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
02. september 2007 - 17:01 #27
Højreklik på "Denne Computer" i Start-menuen.
Avatar billede ladekarl Nybegynder
03. september 2007 - 08:55 #28
akyhne: Det hjælper ikke. Han kan rigtig nok højreklikke på "Denne computer" men så skal han derefter vælge "Egenskaber", men dette viser ham/hende kun hvor mange ram der er på pc´en og ikke hvilke ram der er.
Nu er det lidt svært at vide hvad personen mener med "hva RAM der er på min pc?" - er det antal eller navn eller begge dele?

Anyway så mener jeg man finde ud af det, ved at bruge et program der hedder Sisoft Sandra (http://www.pcworld.dk/download/50/430). Ved ikke om CPU-Z også kan?
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. september 2007 - 09:19 #29
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2007 - 09:31 #30
Nu ved jeg ikke lige hvorfor harmonika3musik stiller spørgsmål i denne tråd. Jeg ser først nu at det er ladekarls spørgsmål.
Jeg tror jeg misforstod spørgsmålet til mængden af ram, og ikke typen. Jeg bruger selv Sisoft Sandra til genkendelse af hardware.
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. september 2007 - 12:24 #31
sisoft er bare desværre et købe program, ellers er det en trial version. Everest og SIW er freeware
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
03. september 2007 - 13:48 #32
Den findes i en udmærket freeware, blot uden benchmark programmer & netværksunderstøttelse.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. september 2007 - 00:30 #33
altså en trial version. :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. september 2007 - 07:45 #34
Nej, en fuldgyldig lite-version! Blot uden benchmark programmer.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. september 2007 - 08:31 #35
lite = trial, måske forskelligt navn, men samme indhold :) Men ja Sandra er et godt værktøj, bruger den selv (full version) til at teste memory båndbredde når jeg OC, det er bare super.. Får fingrene i en Q6600 imorgen he he, den skulle gerne ramme de 3.2 og rammene gerne 0ver 1333mhz he he, der er Sandra rigtig godt til at teste din memory båndbredde
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
04. september 2007 - 08:43 #36
Nej, det er søreme ikke det samme. En lite version er en udgave med begrænset funktionalitet - en trial er noget der kan bruges begrænset eller i fuld udgave, men kun i en given periode.
Avatar billede drgonzo Praktikant
04. september 2007 - 09:11 #37
nej en trial kan bestemt også være med begrænset funktionalitet på ubestemt tid, eks Nero burning rom. Der får du egentlig en fuld version dog med meget begrænset funktionalitet, indsætter du den rigtige nøgle og vupti det er nero ultimate :) Anyways det er jo tomato/tomato, vi er jo enige om det er et ganske udemærket værktøj. SIW er dog klart det nemmeste da det hverken skal installeres eller noget, bare køres
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 07:56 #38
Det har du ret i, men en trial er oftest noget der kun fungerer i x antal dage. Og lad os kalde Sisoft Sandra Lite for Sisoft Sandra Lite: http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=&location=downandbuy&langx=en&a=
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
15. september 2007 - 08:05 #39
http://en.wikipedia.org/wiki/Demoware
http://en.wikipedia.org/wiki/Lite_version

I øvrigt sker det at Lite versioner også koster. Det kunne jeg aldrig forestille mig en trial skulle kunne gøre.