Avatar billede d3c Nybegynder
03. august 2007 - 13:28 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Gentage en repeater

Hej eksperter,

Kan jeg repeate en repeaters signal? Jeg har en Linksys WAP54G, som allerede repeater et signal. Kan jeg repeate denne Linksys' signal?

Opsætningen bliver således:

Router -> Repeater (WAP54G) -> Repeater (WAP54G)

Lige nu virker det ikke, signalet er dødt ved 3. led, som står til at repeate 2. led.

Mvh,
Christian
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. august 2007 - 14:48 #1
Den normale regl kaldes 5-4-3 reglen og den siger 5 segmanter, adskildt af 4 repeatere med noder på 3 af segmenterne. Dette var gældende når vi taler kabel repeatere og som jeg ser det, vil det samme kunne anvendes for trådløse repeatere med rimelig fornuft hvis det sættes ordentligt op.
Avatar billede renehinsch Praktikant
04. august 2007 - 00:06 #2
Du kan godt lave en radiokæde. Der er reelt ingen grænse for antal hop bortset fra at hver hop introducerer pakkeforsinkelse og halvering af båndbredden. Dvs at hvis du har 2 hop vil du reducere din båndbredde med 1/2 * 1/2 = 1/4 for en station på det yderste AP. Ved 802.11g får du altså max 54/4 ~ 14 mbps. Effektiv båndbredde i WLAN er ca. 50%. så det svarer til 7 mbps.
Årsagen til at det ikke virker hos dig må ligge i opsætning/begrænsning i dit AP.
5-4-3 reglen gælder for 10Base5 og 10Base-2 ethernet og har mig bekendt ikke nogen relevans for WLAN. Hvert AP (repeater) modtager hele datapakken før den sendes videre, hvilket ikke er tilfældet for en ethernet repeater som blot forstærker signalet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. august 2007 - 09:30 #3
hvilket ikke er tilfældet for en ethernet repeater som blot forstærker signalet>

Det er lorrekt at de første repeatere vrikede på denne måde, de kaldes ofte for garbage in garbage out repeatere. Dette blev dog ændret på de senere modeller der "genopbygged" pakkerne, fjernede støj og videresendte dem på næste segment, ligesom et AP