Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 08:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Disk boot failure

Vi opgraderede i går aftes vores stue PC med nyt hardware og installerede Microsoft Vista Home Premium 64.

Her er lige oplysninger om hardwaren:
ASUS M2N SLI Deluxe bundkort
AMD Athlon X2 64 4400+ CPU
2x1GB DDR2 667MHz Kingston RAM
Seagate 320 GB SataII harddisk med 3 partioner (50 til Vista + programmer og resten delt i 2 ca lige store)
Maxtor ATA 160GB harddisk med gammelt styresystem plus programmer i partioner (sat som Slave)
Sapphire X1650 Pro grafikkort
Antec Smartpower 2.0 500W strømforsyning
Pioneer DVD brænder (ATA)
alt er nyt pånær Maxtor harddisk og DVD brænder

Vi installerede Vista uden problemer men første gang vi genstartede efter installation af Kaspersky 30 dages prøve fik vi "DISK BOOT FAILURE". Så lavede vi en systemgendannelse og installerede igen Kaspersky med samme udfald. Så valgte vi at prøve en anden antivirus og hentede eSet NOD32 30 dages prøve og så gik det hele glimrende. Derefter installerede vi MSN messenger og gik i seng. Her til morgen kom der så en "DISK BOOT FAILURE" igen.

Vi har så efterfølgende været inde og se på BIOS opsætningen igen og prøvet at ændre lidt som fx sætte RAM til 667MHZ og 1,8V i stedet for "Auto" og ændre Plug and Play OS fra [NO] til [YES] men lige lidt hjælper det.

Vi har endvidere prøvet at trykke [F8] i opstart for at komme ind i fejlsikret tilstand men det kan heller ikke lade sig gøre.

Lige nu er vi lidt bange for at det kan være harddisken der er "buggy" men håber så sandelig at det er et eller andet i BIOS vi har overset.
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 08:30 #1
Yderligere info:
Vista er fuld opdateret.
Vi prøvede i går aftes på skift at tage ATA harddisk og DVD brænder fra....der kom stadig DISK BOOT FAILURE
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 08:51 #2
Jeg ville nu sætte BIOS til "Load setup default"

"Vi har endvidere prøvet at trykke [F8] i opstart for at komme ind i fejlsikret tilstand men det kan heller ikke lade sig gøre"  Og du kører med Ps2 tastatur ??
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 08:53 #3
PS2 tastatur??? Tastatur og mus er begge trådløse og kører på samme "receiver".
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 09:14 #4
jeg har lige prøvet "Load setup default" og får stadig DISK BOOT FAILURE".
Gør det nogen forskel om jeg prøver at resette bios ved at fjerne batteriet en halv times tid?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 09:24 #5
Det gør ingen forskel - det jeg mener med Ps2 tastatur er, at man ofte kan komme ud for at USB tilsluttede tastaturer ikke reagerer på F8
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 09:26 #6
Jeg går ud fra at du har rebootet på din Vista-skive -> valgt reparer -> reparer start
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 09:35 #7
den vil ikke reparere...
i går aftes lykkedes det os at få den til at køre et par gange med systemgendannelse
jeg er bange for at næste træk er en fuld formatering og ny installation af Vista
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 09:41 #8
Det lyder pudsigt, men når og hvis du får den op at køre så kan du bruge AVAST antivirus (hvis du da kan acceptere det) det har kørt upåklageligt hos mig i 3 mdr
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 10:28 #9
nå....jeg er bange for harddisken er stået af.
vi prøvede at smide Vista Cden i igen og prøvede først "reparer" hvilket resulterede i at den blev stående i reperationsvinduet i 15 minutter hvorefter vi så resatte PCen for at komme ud af det da det ikke var muligt at annullere reperationen og det ikke så ud til at der var nogen fremgang.
Så ville vi prøve at bruge systemgendannelse som vi havde held med i går, men så kunne styresystemet ikke findes. Så startede vi en kommandoprompt og kørte chkdsk. Det eneste der var installeret på "Vista-partitionen" var de programmet vi havde installeret efter vi installrede Vista. Der var til gengæld en masse linier hvor der stod noget med "DELETE" så noget kunne tyde på at Vista sipelthen er væk.
Den bliver da vel ikke slettet af at man vælger "Load setup default" i bios eller hvad?

Derefter prøvede vi så at formattere C drevet med henblik at installere Vista igen, men det vil Vista ikke acceptere....den skriver at der ikke er plads nok på den 50GB partition vi lige har formatteret og foreslår at installere på det gamle ATA drev.

Så lige nu tænker jeg om vi tør prøve at sætte den anden harddisk i vi har købt til at opgradere PC nr 2 og så ringe til forhandleren bagefter med henblik på at RMA'e harddisken eller der evt er mere vi kan prøve....
Avatar billede maryann Nybegynder
31. juli 2007 - 11:03 #10
nu har jeg så formateret i kommandoprompt med format c:
det virkede heller ikke
så tog jeg strømmen fra den gamle harddisk og nu kan jeg installere Vista.
Så det er åbenbart en konflikt med det gamnle XP selvom den ligger på et drev der køre "Slave" og SATA harddsik står prioiteret først i BIOS.
Nu håber jeg så at det kan lade sig gøre at installere alt på SAA drevet og så må vi lige efterfølgende finde ud af hvordan vi får overført filer fra det gamle drev...
er der evt nogen der har et forslag til hvordan vi gør det?
Avatar billede maryann Nybegynder
26. august 2007 - 22:15 #11
Det endte med at vi fik lortet til at virke, men der er dog stadig noget der driller. Det kommer der lige et nyt topic om ;-)