Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 20:59 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg slette C:/WINDOWS/System32/Drivers/Oreans32.sys ?

Hej eksperter!

Jeg har et problem med et AntiCheat-program, PunkBuster (anvendes i forbindelse med blokering af hacks til spillet Battlefield 2142), hvor jeg bliver smidt ud af det igangværende spil med forklaringen (hvis man da kan kalde den det):
PB IMPORTANT: RESTRICTION: Disallowed Program/Driver [80249]

Jeg har søgt efter løsninger på problemet og erfaret, at jeg langt fra er den eneste, der lider under det. Desværre synes problemet sjældent at have en enkel løsning - ofte skal PunkBuster eller hele spillet geninstalleres, og i nogle tilfælde ophører problemet af sig selv efter alt mellem to dage og tre måneder. Endelig er der tilfældene, hvor problemet tilsyneladende slet ingen løsning har.

EvenBalance's (udvikleren af PunkBuster) standardsvar er, at man har en hack-proces kørende. Dette har de færreste i realiteten (jeg har INGEN snydeprogrammer på min pc overhovedet), og jeg har endda forsøgt at lukke ALLE andre processer end Battlefield's, PunkBuster's, exporer.exe og de systemprocesser, der genstarter automatisk - uden held.

Nu har jeg så læst, at problemet i visse tilfælde skyldes systemfilen Oreans32.sys (C:/WINDOWS/System32/Drivers/Oreans32.sys), og at brugeren blot skal slette denne, sikre sig at Windows ikke genskaber den og genstarte computeren, hvorefter Battlefield 2142 og PunkBuster skulle fungere upåklageligt. Det lyder både godt og mystisk, så nu har jeg besluttet mig for at spørge eksperterne her, inden jeg sletter filen.
Altså: Kan jeg slette C:/WINDOWS/System32/Drivers/Oreans32.sys ?

Glæder mig MEGET til at få opklaret mysteriet...
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 21:02 #1
Hvis det har nogen relevans eller interesse, kan I kikke lidt på den ticket, jeg har oprettet på EvenBalance's hjemmeside:
http://box4.evenbalance.com/troubleticket/update_ticket.php?ticketnumber=EB5017000177365&password=332720d1659787caf63828332bc87b
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2007 - 21:34 #2
Jeg kører med XP pro, og jeg har den ikke, så det betyder ikke noget for windows, at
du sletter den. Om det betyder noget for andre programmer kan jeg jo ikke sige.
Men så kan du jo bare lægge den ind igen.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 22:00 #3
Jep. Laver en backup og springer computeren i luften - jeg mener sletter filen... Heheh.
Avatar billede off-line Nybegynder
30. juli 2007 - 22:44 #4
Ja det kan der vist ikke ske noget ved.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 22:54 #5
Noooes! Jeg har heller ikke den fil!
Nå, så er det nok ikke der, fejlenligger... øv.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 22:54 #6
Det er muligt du er inficeret af BackDoor.Ebnoy
http://www.spywareguide.com/spydet_3060_backdoor_ebnoy.html

Citat fra artiklen

BackDoor.Ebnoy is an IRC Backdoor Trojan that allows a remote attacker to control the compromised computer and performs various malicious actions through Internet Relay Chat (IRC).

It adds False IP's to more than 50 popular antivirus companies urls in the Host file, disables antivirus notifications, firewall notifications, update notifications, and overrides firewalls. It also steals data from SQL Server and Mysql databases.
It drops oreans32.sys and libmysql.dll, where oreans32.sys is a component of a legitimate executable file protection system and in itself is not malicious. The file oreans32.sys is registered as a new system driver service named "oreans32", with a display name of "oreans32".
libmysql.dll is also a legitimate client API used to trace SQL statement sent by other applications.

Der er også instrukser til hvordan den fjernes
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 22:55 #7
Måske de kan hjælpe her http://spywarefri.dk/
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 23:00 #8
Hmm jeg betvivler kraftigt, at jeg har nogen som helst form for virus... Siden jeg gav Norton fingeren (undskyld udtrykket) og skiftede til NOD32, har jeg ikke haft nogen problemer overhovedet.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 23:04 #9
Jeg fatter ikke helt hvad BackDoor.Ebnoy gør ved filen og hvad det har at sige for systemet?
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 23:42 #10
det er malware ikke virus, stor forskel :)

Læs artiklen grundigt, og som sagt prøv http://spywarefri.dk/ eller opret et nyt spm her på E der hedder HiJackThis log, hent programmet Hijackthis, installer, kør smid en log ind i dit spm.

Er ikke selv den store spyware mand, men slog Oreans32.sys op på google og mange artikler pegede på nøjagtigt det samme, så jeg linkede til den første artikel jeg fandt der så god ud og havde en løsning..

Hverken NOD32 eller noget andet enkeltprogram kan beskytte dig mod alt, desværre
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 23:44 #11
BackDoor.Ebnoy udnytter de andre filer til at lade en hacker tage kontrol med dit system og derved bruge eks dit IRC til at sprede mere malware
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 23:44 #12
og ja, fingeren til Norton, helt enig der :)
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 23:50 #13
Okay.. :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 23:56 #14
Det er da et forsøg værd, sig til hvis du mangler hjælp til hijackthis og det at få en log lagt op, det bedste sted ville være spywarefri, de gutter kan sku deres kram, men ved da at nogen af dem også lusker lidt rundt på E, du kan jo altid smide et link til dette spm og artiklen jeg fandt med i dit nye spm
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 23:57 #15
Nu har jeg læst det hele... Den ser ret nasty ud, men på den anden side er dens handlinger jo ret primitive... Dens angreb på sikkerhedssystemet består bare af at ændre fem registreringsnøgler?
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 00:24 #16
ja vejledningen så da ud til at være sådan rimeligt at følge
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 09:20 #17
Men mit sikkerhedscenter samt NOD32 er oppe, så jeg betvivler som sagt raftigt, at jeg min computer er inficeret med Ebnoy.
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 10:39 #18
nå, men sikkerhedscenter og nod32 er altså langtfra sikring mod alt. NOD32 er et antivirus program og tager som sådan ikke malware, hvis du har en malware add-on eller noget realtime spyware protection, er det heller ikke 100% sikkert. Så den kan sagtens være i inficeret og du kan køre en masse scanninger med alt muligt uden det gør nogen forskel. Hvis det var så ligetil stod der nok bare i vejledningen, scan med bla bla
Avatar billede correon Nybegynder
31. juli 2007 - 13:22 #19
jeg kan anbefale ad-aware 2007 og Xoftspy - de er ret gode begge sammen
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 13:23 #20
Enig med drgonzo, selv de bedste sikkerhedssystemer opdager ikke alt.
Prøv med et gratis online scan me Kaspersky.
http://www.kaspersky.com/virusscanner
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 13:47 #21
kaspersky tager den heller ikke.. Læs artiklen, følg vejledningen.

Xoftspy er ganske fin, den bedste til at fjerne drivecleaner med. Den koster dog.

CCleaner er super og gratis, det er meget meget sjældent hverken xoftspy eller adaware finder noget når jeg har kørt CCleaner. http://www.ccleaner.com/download/

Tvivler dog stærkt på at nogen af disse vil virke mod dette problem, for så havde der været en artikel hvor der bare stod scan med xxx..

At fjerne spyware, derunder brug af HiJackThis er sku en hel videnskab og det er derfor jeg foreslår spørger at oprette et nyt spm med en HJT log, enten her eller på spywarefri, for det kan være en halvvild omgang at rense systemet fuldstændigt, udelukkende ved brug af gratis programmer, så det er bedst at lade en af de hårde drenge kigge på det..
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 13:53 #22
Bare for at give en ide om hvor svært det kan være, fik jeg selv en satan til en trojan ind.

kørte disse progz

PcOnPoint (fuld version)
Spyware Doctor (fuld version)
AdAware
Ewido
Registry Mechanic (fuld version)
Norton Anti virus
CCleaner
Xoftspy

Skulle stadig hente 4 programmer og følge en masse vejledning fra en kyndig mand for at få den fjernet. Så det kan være meget besværligt.. ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 14:40 #23
Registry mechanic rydder jo bare op i registreringsdatabasen, og CCleaner rydder
op i windows, så de skulle jo ikke kunne fjerne den slags. Norton antivirus har
i de test jeg har set, skoret dårligt. AdAware har heller ikke fået ros.
her på E. har jeg set disse 2 blive anbefalet.

http://www.superantispyware.com/?tag=SUPERANTISPYWARE

http://www.freedrweb.com/cureit/
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 14:43 #24
Ps. CureIt er et sprøjs program, man kan ikke opdatere det, man skal i stedet
jævnligt downloade programmet igen. (6.66MD)
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 15:39 #25
ccleaner rydder også op i cookies mm, som er meget brugbart, da det er der bla progz som xoftspy finder de fleste ting.

Men med fare for at gentage mig selv, så er der ikke noget enkelt program der løser spørgers problem, så havde der været en artikel om det.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. juli 2007 - 19:01 #26
Jeg kender ikke Xoftspy, men på Spywarefri, har de ikke den samme oplevelse
af programmet. http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21170
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 19:38 #27
har kun brugt xoftspy til at fjerne drivecleaner og det er der ingen der gør bedre
Avatar billede drgonzo Praktikant
31. juli 2007 - 19:38 #28
men som sagt kør ccleaner og xoftspy er i 99% af tilfældene overflødig
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2007 - 10:38 #29
Hm, ok... Jeg tror 99% er nok til mig, så jeg må lige se på ccleaner... Men nærlæser lige hele denne tråd, når jeg kommer hjem fra ferie. Bare smid et par svar, I får pointene om en uges tid - og tak for hjælpen ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2007 - 13:50 #30
Vil nogen smide et svar? :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
08. august 2007 - 14:04 #31
er problemet løst? Hvis ja, hvad var løsningen?
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2007 - 01:07 #32
Nej, det oprindelige problem er stadig ikke løst (heller ikke efter formattering, wtf?!), men jeg har ikke mærket andet til malware og lignende...
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2007 - 13:25 #33
NU er problemet løst!
Jeg havde posted på et forum på PunksBusted.com og efter en periode bemærkede en medarbejder for EvenBalance mit problem og bad mid downloade et tool, der afslørede, at en bestemt fil injicerede en dll i PunkBuster. Desværre viste "forbryderfilen" sig at være en del af mit system - eller mere specifikt en del af Acer's eDataSecurity Management.
Faktisk formatterede jeg maskinen og langde en tom Windows XP Pro-installation ind i stedet for Acer's standartopsætning, og siden har jeg ingen problemer haft (og min computer arbejder hurtigere end nogensinde).
Tak for hjælpen!
...bare smid nogle svar.
Avatar billede drgonzo Praktikant
10. september 2007 - 20:43 #34
du løste jo selv problemet, så behold du bare min andel :)
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2007 - 20:46 #35
Okay så :P
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2007 - 22:36 #36
Nå, jeg fik ikke nogen svar overhovedet... Trist for jer :/