Avatar billede cbdavl Nybegynder
30. juli 2007 - 18:20 Der er 12 kommentarer

Upload af mange filer

Hej, hvad er den bedste fremgangs måde når der skal uploades mange filer på en gang? Jeg ved (har aldrig arbejdet med det) at man kan uploade filerne i en .zip fil og derefter udpakke dem. Men er der en smartere og/eller bedre måde?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. juli 2007 - 18:31 #1
Hvis du har en eller anden for form komprimeringskomponent, ville jeg nok bruge den..

Ellers er det igang med at vælge samtlige filer..

Man kan f.eks. tilføj (uendeligt) en masse input="file" (tekstfelt med "Gennemse.."-knap) via JavaScript..

Lige som de gør her: http://www.peecee.dk (klik på "+")

Så skal der vælges filer..

Læg mærke til, at man ikke kan uploade mapper, og at alle filerne ender i samme mappe..
Avatar billede cbdavl Nybegynder
30. juli 2007 - 18:35 #2
Og der er ikke andre måder? For så vil jeg helt klart vælge at gøre det med .zip filer, da man så er fri for at vælge hver eneste fil separat.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. juli 2007 - 18:35 #3
Det er (så vidt jeg ved) den eneste mulighed..

Med mindre at man kan gøre noget smart, med f.eks. Java eller Flash..
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
30. juli 2007 - 20:00 #4
Microsoft har et active-x element der kan håndtere drag'n drop fra windows. Men det koster vist en milliard(ca.)
Om du kan bruge zip, kommer an på om php'en på din webserver har den komponent installeret, det har one.com f.eks. ikke.
Avatar billede cbdavl Nybegynder
30. juli 2007 - 20:06 #5
Ja det kunne være man lige skulle undersøge om det overhovedet er en mulighed:P
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
30. juli 2007 - 20:15 #6
ja, bare brug phpinfo(), så kan du se om zip er installeret.
Avatar billede cbdavl Nybegynder
30. juli 2007 - 20:42 #7
Nu spørg jeg ikke meget klogere end en hat ville, men; er det noget af det her?:

Zip support     enabled

zlib
ZLib Support     enabled
Compiled Version     1.2.3
Linked Version     1.2.3

Directive    Local Value    Master Value
zlib.output_compression    Off    Off
zlib.output_compression_level    -1    -1
zlib.output_handler    no value    no value
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
30. juli 2007 - 20:46 #8
yups, så har du alle zip funktionerne til rådighed, heldige asen ;)
http://dk2.php.net/zip
Avatar billede intenz Novice
30. juli 2007 - 22:05 #9
Jeg har hørt man kan uploade mange filer mere brugervenligt vha. Flash.

Jeg har ikke selv prøvet det, men du kan se nogle eksempler her:
http://www.google.dk/search?sourceid=navclient&hl=da&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLJ_daDK230DK230&q=flash+multiple+file+upload
Avatar billede cbdavl Nybegynder
31. juli 2007 - 10:20 #10
Oh yeah, Intenz, det er jo sådan noget jeg leder efter... Så må jeg til at få genopfrisket mit rustne flash, så jeg kan få lavet et til mig selv:D
Avatar billede carlsson Nybegynder
01. august 2007 - 11:03 #11
Ja, jeg er selv igang med at finde en løsning på dette problem og der findes faktisk en løsning hvor man ikke bruger flash(tror jeg).

Prøv at se Googles Picasa Webalbum.
Den findes ved at logge ind på jeres google side, klikke på "Min Konto" (sikkert øverst til højre) og så klikke på "Picasa Webalbum".

I deres upload funktion er det muligt at uploade flere billeder ad gangen.
Som i ser skal der instaleres et ActiveX element for at bruge det.

Hvis der er nogen der ved om der findes et tilsvarende gratis ActiveX element vil det være fedt.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. august 2007 - 14:20 #12
Husk på at ActiveX kun virker i Internet Explorer..

Så hvis det kun er jer der skal bruge upload-funktionen, f.eks. bag login, burde det være iorden.. ellers er Flash nok at foretrække, da de fleste browsere kan afvikle Flash (efter plugin er installeret)..