Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 15:47 Der er 27 kommentarer og
4 løsninger

Løn til ASP\'er/webdesigner?????????

Jeg er 18 år og har solid erfaring med webdesign (ca. 3 år med forskellige deltidsjobs i det private erhvervsliv og freelance opgaver). Jeg har haft fast deltidsarbejde i et halvt år og har førhen lavet freelance opgaver for mindre firmaer (en relativt god reference liste).

Jeg har erfaring indenfor følgende områder:

Meget erfaren:
HTML
Grafisk design/layout (CSS, DHTML)
Generelt pænt/effektivt webdesign

Mindre erfaren:
ASP
Databaser
3D grafik

Jeg har udviklet e-shop løsninger til mindre virksomheder (alene), har lavet 3D animationer til TV reklamer og har i øvrigt erfaring med streaming (web tv).

Hvad vil I mene at fuldtidslønnen skulle ligge på for én som mig?

Mit umiddelbare bud ville være ca. 25.000, men jeg har indtryk af at det ville være svært at finde en person med tilsvarende kompetencer til en sådan pris. Desuden skal det nævnes at jeg arbejder videre i samme virksomhed (jeg går fra deltid til fuldtid), hvilket giver mig nogle fordele frem for andre som skulle bruge en del tid på at sætte sig ind i det website jeg er webmaster for.

Jeg ville helst op og tjene omkring de 30.000, selvom det kan virke som meget i forhold til at jeg kun er 18 år. Ikke desto mindre vil jeg anse mine kompetencer og min erfaring for at være det værd.

Hvad siger I?
Avatar billede qzar Nybegynder
05. juni 2001 - 15:50 #1
Hvad har du af uddanelse?!
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 15:51 #2
er næsten færdig med gymnasiet...
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 15:52 #3
jeg skal arbejde et halvt år (august-januar), og så skal jeg til australien og studere e-commerce/business et halvt år. Til det formål skal jeg bruge en del penge
Avatar billede qzar Nybegynder
05. juni 2001 - 15:53 #4
Så vil jeg nok sige at din løn ligger på hvis du er heldig omkring 27000 men så skal du nok også være temmelig gode venner med din chef :-)

-Jonas Madsen
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 15:56 #5
ja det er netop problemet... det er en relativt lille virksomhed jeg arbejder i (ca. 15 medarbejdere)
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 15:57 #6
Lad os dog se noget af det du har lavet ?

Jeg tager selv 150 kr. eksl. moms i timen, som egentlig er en spot pris i denne branche.
Avatar billede qzar Nybegynder
05. juni 2001 - 15:58 #7
Så tror jeg at du ryger ned på måske 23000 eller lign da der er massere programmere at tage af!

-Jonas
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:06 #8
hehe... det er den lidt mere lyssky del af nettet jeg har beskæftiget mig med... kig evt. på følgende websites:

http://www.sextv.dk
http://www.innocentpictures.com
http://www.maxs.dk

Det er disse tre websites jeg arbejder på som deltidsmedarbejder. Nedenstående har jeg lavet som freelancer:

http://62.243.105.106/scb/ (et relativt nyt projekt, men ikke uploadet endnu (derfor placeret på min egen computer))
http://www.fagerhoi.no (ældre projekt)

Årsagen til at jeg mener at jeg vil kunne få omkring de 30.000 er at jeg synes at det jeg laver ser meget mere proffesionelt ud end meget af det andet du får hvis du skal have det billigt (jvf. billige webdesign firmaer), men det er selvfølgelig et spørgsmål om smag.
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:11 #9
ups glemte http://www.storyline.dk , endnu en af siderne jeg har lavet freelance
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 16:11 #10
Ikke for at virke negativ, men synes ikke de sider ser vildt godt ud.

Ved ikke rigtigt om jeg vil kalde det mere professionelt, hvornår er det prof. ? Jeg synes en side som www.ejobhome.dk ser prof ud (Måske fordi jeg har lavet den :-))
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:16 #11
jo, det er da pænt. Jeg er ikke så meget inde i markedet - jeg har set nogle webdesign firmaer der har lavet sider for små virksomheder, og de var ekstremt grimme...

netsrac > hvad ville du mene at du selv var værd (fuldtidsløn)?
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 16:20 #12
Nu er jeg ikke så meget Designer som jeg er programmør. Jeg vil mene jeg kunne tegne mig for en 25.000
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:20 #13
Årsagen til at jeg ligger det så højt er måske også at jeg kiggede på andre spørgsmål, hvor folk mente at en webdesigner der kunne HTML og grafisk design og javascript kunne få omkring 20-25.000... Umiddelbart ville jeg sige, at det ku man ik bruge til så meget (man skal kunne ASP og databaser)...
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 16:22 #14
Spørgsmålet er så hvor meget asp du kan ?
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:27 #15
netsrac> Design delen vil jeg også mene er ret vigtigt. På den anden side er du tilsyneladende en noget mere erfaren programmør end jeg er (jeg har ik særligt stor erfaring med asp)...

Jeg kan lave database ting (skrive og hente), men jeg har fx ikke så megen erfaring med avancerede SQL queries... Ikke desto mindre har jeg lavet en del velfungerende små asp ting rundt omkring (f.eks. databasefunktionaliteten i shopdelen på http://62.243.105.106/scb og diverse andre småting på de andre sider).

Der hvor jeg arbejder nu vil jeg tvivle stærkt på at de ville ansætte en der havde mindre erfaring med design end mig ... det er måske i sig selv også et argument for at jeg godt kunne kræve de 30.000...
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 16:29 #16
Design delen er også vigtig, jeg siger heller ikke at jeg ikke kan lave designs, det er bare ikke det jeg er bedst til.
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:34 #17
lagde lige mærke til at du er på 9. pladsen på eksperten.dk ... respekt :)

Spørgsmålet er om markedet er fyldt med folk som mig (all-round folk der både kan programmering og design)... Det fede ku være hvis jeg ku sige til min chef at jeg vil kræve 30.000 fordi han ikke vil kunne finde en ligeså kompetent medarbejder til mindre...

hvad siger du ...? eller skal jeg evt. forsøge at ramme noget i mellem (evt 27k)?

Umiddelbart ville jeg mene at du f.eks. var mere værd end 150 kr. i timen fordi du har så god erfaring med den mere \'hardcore\' programmering (nærmere 200-250 kr)...
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 16:41 #18
Det kommer jo også lidt an på hvad din chef kender til branchen, hvis han ikke kender markedet, så kan du jo godt forlange 30 k.

Men det vil nu heller ikke tage ham lang tid at finde en for 27k, tror jeg ikke.

Det må du lidt selv vurdere, det ville jo bare være ærgeligt hvis han fyrede dig ?

Ja min pris på 150 kr har ligget støt de sidste 2 år, så det kunne godt være at man skulle til at hæve den lidt :-)
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 16:52 #19
det der også er vigtigt i denne her sammenhæng er, at der gerne skulle være mulighed for at gå ud og finde et job til mindst 20-23k ret hurtigt bagefter (hvis han sagde nej til de 27k)... tror du der er mulighed for det...?
Avatar billede netsrac Praktikant
05. juni 2001 - 17:19 #20
Det er svært at sige prøv at kigge på http://job.tv2.dk
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
05. juni 2001 - 20:20 #21
nf_maz :

Pas på ikke at træde i for store sko. Jeg tror du får svært ved at få mere end 25k! Hvis din chef er tåbe så er det da muligt, men folk der har samme engesakber som dig findes der pænt mange af.

Du har en fordel i at være inde i virksomheden i forvejen, men har du ikke en ide om hvad dine kollgaer tjener, for så kan du måske vurdere dig selv lidt bedre.

Nu ved jeg ikke hvad din timeløn er nu, men prøv at tage din timeløn og gang den med 120 og så har du nok ca. hvad du er værd + måske et opar tusinde hvis du er en behagelig medarbejder ;o)

- Rasmus
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 21:23 #22
hmmm... du har måske ret... det hænger nok også sammen med at jeg ved at en webmaster der var før mig fik omkring 400 kr. i timen (!) for sit freelance arbejde på siderne, og han lavede faktisk det samme som jeg gør nu. Han er dog meget mere erfaren og en bedre programmør (og en del ældre), men jeg overgår ham f.eks. mht. design...

Jeg læste på computerworlds side at gennemsnitslønnen for en \'web ansvarlig\' ( http://www.computerworld.dk/download/side1.pdf øverst til højre ) er 31.427, og det er jo egentlig det jeg er. Hvis man går ud fra den titel (web ansvarlig), vil jeg mene at jeg kan leve op til den mht. at varetage opgaver (dvs. jeg regner ikke med at der kommer nogen opgaver der er for svære til at jeg kan løse dem).

Det kan godt være at jeg skal nøjes med 25k...
Avatar billede nf_maz Nybegynder
05. juni 2001 - 21:25 #23
doh... http://www.computerworld.dk/download/side1.pdf øverst til venstre, that is...
Avatar billede staz Nybegynder
06. juni 2001 - 12:05 #24
Ikke for og blære mig, men jeg har set lidt på dine sider og jeg vil ikke kalde dem \"gode\". Jeg mener selv jeg kunne gøre det bedre uden og have så meget erfaring som du har. Jeg tror der er mange mennesker som har mange evner indenfor dette fag, men ikke får lov og vide dem af ugyldige oversager.

Før jeg kom her på experten, havde jeg svært ved og find små freelance opagver, men nu har jeg fået så mange kontakter at jeg tjene rimligt på det.

Hvis man kender nogle i denne branche så er det et stort +. Ellers får du ikke lov til og vise hvad du kan.

---- Staz ----
Avatar billede staz Nybegynder
06. juni 2001 - 12:07 #25
Jeg kan blandt andet fortælle man ikke bliver millionær af og gå i skole praktik som mediegrafiker.

1. år kr. 8.681,83 pr. md.
2. år kr. 8.764,83 pr. md.
3. år kr. 10.162,75 pr. md.
4. år kr. 11.572,17 pr. md.

---- Staz ----
Avatar billede delwin Nybegynder
06. juni 2001 - 17:04 #26
staz.. det fungerer som vejledende minimumsløn.. ikke andet.. så handler det jo bare om at vise at man kan sit kram.. :-)
Avatar billede Trez Seniormester
07. juni 2001 - 17:44 #27
nf_maz: der er temlig mange som kan det du kan idag, før i tiden kunne folk nemt skrue lønnen op på de 30k, men idag kan de findes næsten overalt, og det er problemmet, så regn ikke med mere end 20-25k da cheferne snildt kan finde folk som vil lave dit arbejde og kan det samme til den pris frem for dig.

/Trez
Avatar billede nf_maz Nybegynder
07. juni 2001 - 18:49 #28
tak for input alle sammen... hvis I (der ikke allerede har) skriver et svar fordeler jeg pointene. I har nok ret i at jeg skød lidt over målet, men det var bare for at få et indtryk af markedet. Jeg tror jeg forsøger mig med 27k, og lader ham presse mig ned til 25k ... allermindst 20k (det må jeg ku få andre steder) ...
Avatar billede netsrac Praktikant
07. juni 2001 - 18:52 #29
Svar :-)
Avatar billede Trez Seniormester
07. juni 2001 - 20:41 #30
Endnu et svar :-)
Avatar billede t0pd0g Nybegynder
23. oktober 2002 - 10:51 #31
Jeg arbejder selv i et lignende job. Jeg har oxo selv arbejdet deltid for det firma som jeg nu er fuldtidsansat i og jeg får "kun" 20k.

Hvis du vil se hvad jeg kan så har jeg bl.a lavet:

www.mmusic.dk
www.denbaek.dk (firmaet jeg arbejder for)
www.laegaard.dk
www.mvp-clan.dk
www.smu.dk
www.dff-pr.dk

Jeg ved ikke om det er et gammelt spg det her.. ..søgte bare og så kom det frem.

Mvh t0p