Avatar billede skizo_someone Nybegynder
24. juli 2007 - 13:55 Der er 7 kommentarer

Idé: Musikalsk alternativ til IMDb

Hej eksperter.

Jeg har gået og luret lidt på et større projekt som jeg dels godt kunne tænke mig noget feedback på og evt også høre om der var nogle mennesker der var interesserede i at være med at søsætte det.

Som værende musikinteresseret har det mange gange irriteret mig at der ikke findes en central database over kunstnere, genrer, albums osv. indenfor musik som der gør med film. Her henviser jeg selvfølgelig til IMDb. Jeg har flere gange ønsket mig at sådan et sted fandtes og at jeg kunne gå ind under mine favorit kunstnere og finde ud af deres side-projekter eller lignende kunstnere. Efter lidt søgning på Internettets åbne vider er det ikke lykkedes mig at finde sådan et site, derfor har jeg luret lidt på at starte et selv.

Mine tanker er, at sitet skulle være bygget op omkring de selvsamme koncepter som IMDb. Altså at sitet primært er brugerdrevet, hvor administratorernes primære opgave er at godkende det indsendte materiale, samt selv bidrage med noget selv. Pointen er dog, at majoriteten af indholdet skal være indsendt af brugerne. Indholdet er, ligesom IMDb, tiltænkt en service for alle de musikinteresserede rundt om i verden og er derfor, som udgangspunkt, non-profit.Det er ment som en service for musikinteresserede til at finde diskografier, anmeldelser, genre-alternativer osv. ét centralt sted - derfor vil sitet, indholdsmæssigt, også være meget lig IMDb.

Som nævnt er ideen udsprunget på baggrund af min egen irritation over at skulle browse alskens sites rundt for at finde nogle af de informationer jeg gerne ville, men især med henblik på at finde andre spændende alternativer til f.eks. mainstream kunstnere, er det ikke lykkedes mig at finde nogle centrale steder hvor dette kan indhentes.

Lyder det som en idé der kunne være spændende, eller mener du bare det er et luftkastel? Idet det ikke er lykkedes for mig, selv at finde nogle lignende sites, mener jeg selv at dette kunne have et stort potentiale hvis det blev muligt at få ideen ud til verden og skabt en brugerbase at bygge videre på. Kom gerne med al den feedback du har at byde på - jeg udfordrer dig! :)

Med venlig hilsen
Christian Rasmussen
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 14:12 #1
Noget lig Gaffas WikiPedia f.eks.?
http://gaffa.dk/pedia/index.php/Forside
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
24. juli 2007 - 14:18 #2
Det er lykkes mig at finde nogle sites, lignende det koncet jeg beskriver. Men f.eks. Gaffas wiki er ret begrænset, synes du ikke? :)
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 14:31 #3
Helt sikkert begrænset, men jeg er sikker på du har lignende sider på engelskskrevet sider.
Du har en god idé men du forudsætter også at der er en masse der skriver indhold. Hvordan skal det lade sig gøre?
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 14:45 #4
<ole>

Lav et rigtig velfungerende site. Ikke mindst SEO-wise bør det være toptrimmet!

Fyld derefter så meget indhold på, du kan overkomme - og sørg for ordentlige søgemaskinetilmeldinger og naturligvis en dmoz-tilmelding.

Kontakt så Henrik Strube, som er redaktør for Musikeren (DMF's medlemsorgan) og gør ham interesseret. Forklar ham ikke mindst fordelene, de enkelte musikere og bands kan få ved, at der linkes fra din wiki til deres sites - herunder forbedret ranking på søgemaskinerne. Han er en yderst fornuftig mand, så lur mig, om ikke han ville være interesseret på egne og sine kollegaers vegne  ;o)

Har du først ham som 'sammensvoren', kunne man meget vel tænke sig, han ville være interesseret i at omtale sitet i en artikel i Musikeren - som i forvejen har småanmeldelser af websites/-services med speciel interesse for musikere.

Men husk(!): Høj kvalitet er et absolut must  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 14:46 #5
Man må samtidig også sige at sider som http://www.allmusic.com der har forbindelse til http://www.allmovie.com er rimelig omfattende.
Noget i den stil? :-)
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 14:48 #6
PS: Min kommentar retter sig naturligvis 'kun' mod danske musikere og bands  =)
Avatar billede Nitin Singh Tomar Praktikant
16. april 2017 - 19:43 #7
Hmmmm!  I discovered domain name it was very hard to discovered and i spend 1 month for unic name finally i got http://moviecharge.com but some people create post with my site name like moviecharge to attrach my site visitoras its very badd