Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:22 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Windows Vista 64 bit viser kun 2 gb ram selv om jeg har 4 gb ram.

Hejsa

Jeg har et kæmpe problem som jeg ikke kan løse selv. Jeg har lige købt 2 gb ram mere til min computer, så jeg har 4 gb ram i alt, men i Windows Vista 64 bit, viser den at jeg kun har 2 gb ram. Tager jeg 1 gb ram ud, viser den at jeg har 3 gb ram.

hvis jeg Enabler "Memory Remap Feature" i bios viser den under opstart at jeg har 4 gb ram, men den genstarter inden den kommer ind i Windows Vista, hvorfor ved jeg ikke.

Jeg har et p5W DH Deluxe bundkort fra Asus

Håber meget i kan hjælper mig, fordi jeg aner ikke hvad jeg skal gøre
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:24 #1
Dual-channel?
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:24 #2
Hvis de er sat til single-channel, vises de så korrekt?
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:27 #3
Hvordan sætter jeg dem til single-channel
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:28 #4
BIOS et eller andet sted vil jeg tro. Jeg kender ikke dit bundkort :)
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:29 #5
de kører dual-channel, men aner ikke hvordan jeg sætter dem til single-channel.
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:35 #6
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget i Bios, hvor jeg kan sætte dem til single-channel
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:39 #7
ok, det som jeg lurer på er om det bare er fordi det rapporteres som værende 2 GB ift. Vista, når den står til dual. Måske nogen andre der har samme bundkort som ved det.
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:39 #8
Er det iøvrigt uanset hvilken klods du piller ud at den viser 3 GB? Den ene kunne være defekt
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:40 #9
Men hvordan kan det være at når jeg Enabler "Memory Remap Feature", så vil computeren ikke gå ind i windows. Det forstå jeg ikke, måske du ved hvorfor
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:40 #10
Det er lige meget hvilken jeg tager ud så viser den 3 gb
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 12:43 #11
Når der sidder 3 i går den så automatisk over på single?
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:56 #12
nej den skriver i starten at de stadigvæk køre dual-channel. Jeg forstår ingenting af det. Kan ikke forstå hvorfor jeg ikke kan slå Memory Remap Feature til i bios
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:56 #13
Når jeg kører programmet Cpu-Z står der at jeg har 4 gb ram og de kører dual-channel
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 13:01 #14
Hvis der kun sidder 2 i, i hver sin bank/block/slot eller hvad du vil kalde det - skriver den så 1 eller 2?
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 13:04 #15
Så skriver den 2 gb ram, hvis jeg har 3 i skriver den 2,45 gb ram. Sætter jeg den 4 i skriver den 2 gb ram¨. Inde i biosen står der at den bruger 2 gb ram til et eller andet, når jeg har 4 gb ram i
Avatar billede predator Nybegynder
24. juli 2007 - 13:18 #16
Ok, jeg er løbet lidt tør for ideer
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juli 2007 - 13:25 #17
og du har sørget for at ram klodserne er sat rigtig ned i stikket på bundkortet, at der ikke er en løs forbindelse ?
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 13:38 #18
Jeps jeg syntes også det er lidt mærkeligt.
Avatar billede ranglen Nybegynder
24. juli 2007 - 14:19 #19
Du er ikke den første med det problem. Microsoft har udgivet et par opdateringer, som afhjælper en blå skærm, når 4GB bliver monteret. Om de vil hjælpe dig, skal jeg ikke kunne sige. Jeg har set en anden post, hvor systemet blev mere stabilt ved at nedsætte ram-hastigheden i bios.

at systemet køre i dual-channel tilstand er i hvert fald ikke synderen. Og remapping skal også være aktiveret
Avatar billede tiger_dk Mester
24. juli 2007 - 15:24 #20
har du så linket til de par opdateringer du snakker om ?
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
24. juli 2007 - 17:10 #21
har stadigvæk ikke fået det til at virke. Håber i kan hjælpe
Avatar billede koldborg Nybegynder
24. juli 2007 - 23:46 #22
hej netrom_1979

Advarsel: Dette tweak, er kun til mere erfarne brugere, det kan skabe problemer, hvis det ikke udføres korrekt og der ikke er understøttelse for det på ens computer. Ligeså kan det i nogle tilfælde give problemer, hvis man er indehaver af et X-fi lydkort.

På en computer der har 4gb ram vises der muligvis mindre end dette, grunden til dette er at 32-bit systemer har en øvre grænse på ram mængde, der lyder på 4gb. De 4gb indbefatter også ram på grafikkort og lydkort, så har man 4gb ram i, vil nogle af rammene ikke blive allokeret og man benytter altså derfor ikke sine ram fuldt ud.

Med dette tweak, bliver det ikke kun muligt at køre fuldt ud med ens 4gb ram, det bliver også muligt at køre med mere end 4gb ram, samt rammene man har på sit grafikkort og eventuelle lydkort.

Løsningen er at åbne en kommando prompt (dos prompt).

Skriv følgende i kommando prompten.

”BCDEDIT /set pae ForceEnable” og tryk enter

PAE parameteren udløser en fysisk adresse udvidelse for ram (PAE = Physical Adress Extension).

I 32 Bit versioner af Vista er PAE slået fra, per default. Denne udnytter et side-oversættelses hierarki for at slå systemer med 32-bit adressering til at adressere med end 4gb fysisk hukommelse. Det skal dog lige siges at ens CPU skal understøtte PAE, før dette tweak virker, hvilket langt de fleste gør.

Men på en computer der understøtter hardware-enabled data execution prevention (DEP) er PAE automatisk slået til når DEP er det og bliver automatisk slået fra når man disabler DEP. For at slå PAE til når DEP er slået fra, er man nødt til at slå PAE til specifikt.

Åben en kommando prompt og skriv følgende

”BCDEdit /set nx Alwaysoff” og tryk enter.

”BCDEdit /set pae ForceEnable” og tryk igen enter.

P.S Kommandoerne skal udføres i "C:\" og ikke i en undermappe!
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
25. juli 2007 - 20:40 #23
Hej igen

Alleførst vil jeg sige mange tak for hjælpen, men har stadigvæk ikke fået det til at virke. Jeg har gjort som ovennævnte, men det hjælp ikke

I min Bios står der under system info

System Memory total 4096 ram
Appropriated 2048 mb ram
Available 2048 mb ram
I windows viser den at jeg har den 2047 mb ram

Aner ikke hvorfor den bruger 2048 og hvorfor Windows ikke kan finde de sidste ram.

Findes der en patch man skal køre?
Avatar billede koldborg Nybegynder
27. juli 2007 - 14:22 #24
prøv lige at tjek din bios og se om der er slået noget til der hedder 4g remapping
den skal være enable
Avatar billede koldborg Nybegynder
27. juli 2007 - 14:23 #25
ellers understøtter dit bundkort ikke 4 gb ram
Avatar billede dullerdk Nybegynder
27. juli 2007 - 21:51 #26
Mit bundkort er et P5N32-SLI premium.
Når jeg propper 4GB ram i viser den også kun 3GB i windows, så jeg er med på en lytter..
Avatar billede koldborg Nybegynder
28. juli 2007 - 10:02 #27
hej dullerdk, kører du 64 bit eller 32 bit styresystem, fordi 32 bit kun kan kører max
3 gb ram ! er er det et 64 bit skal du tjekke det som jeg har skrevet.
Avatar billede koldborg Nybegynder
28. juli 2007 - 10:04 #28
På en computer der har 4gb ram vises der muligvis mindre end dette, grunden til dette er at 32-bit systemer har en øvre grænse på ram mængde,
Avatar billede koldborg Nybegynder
28. juli 2007 - 10:07 #29
!!!!!!!!!!!det tweak jeg har vist er kun til 32 bit styresystemer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

er meget i tvivl om det kan brugers på 64 bit
Avatar billede netrom_1979 Nybegynder
28. juli 2007 - 13:47 #30
Hejsa

Jeg kører vista 64. Når jeg starter computeren op viser den at jeg har 4 gb ram, men windows reg. kun 2 gb. Jeg har slået remapping til i bios. Forstår bare ikke hvorfor windows ikke reg. alle mine ram.

Har prøvet at køre en driveragent scan og den siger at min Standard Dual Channel PCI IDE-controller ikke er up to date. Ved ikke helt hvad en Standard Dual Channel PCI IDE-controller og hvordan man opgradere den. Nogen det ved dette
Avatar billede koldborg Nybegynder
28. juli 2007 - 16:34 #31
jeg tror at løsningen er bios opdatering, har været inde at læse på asus hjemmeside.
jeg smide et link til dit bundkort og så skal du opdater din bios og downloade de sidste nye drivers  mm.

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5N32-SLI%20Premium
Avatar billede koldborg Nybegynder
30. juli 2007 - 09:22 #32
hey igen det er dette link som du skal bruge og ikke det som står oven for..

sorry

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P5W DH Deluxe&SLanguage=en-us
Avatar billede koldborg Nybegynder
30. juli 2007 - 09:24 #33
prøver lige igen dette skulle virke

http://support.asus.com/download/download.aspx?modelname=P5W DH Deluxe&SLanguage=en-us
Avatar billede koldborg Nybegynder
30. juli 2007 - 09:30 #34
okey så må du søge på asus hjemmeside med denne oplysning

p5W DH Deluxe  ,, så kommer dit bundkort frem husk at det skal være 64 bit vista at du søger under og der ligger en masse opdateringer bla  bios M.M.

P5W DH Deluxe BIOS 2004
Enhance memory compatibility
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx