Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 19:47 Der er 19 kommentarer

Graffikort problemer ? Eller hvad ?

Min 2 år gamle stationære begyndte igår at holde op med at give signal til skærmen med jævne mellemrum, og den døde til sidst med blåskærm. Herefter kunne windows ikke loade, og bootede forfra hele tiden. Jeg fik startet fra fejlsikret tilstand og geninstalleret windows. Nu kan den boote normalt, men den dør med blå skærm kort tid efter.
Alt hvad der vises på skærmen ser smadret ud, også under booting, og også hvis XP CDen er sat i og der bootes fra den.

Jeg har lavet en samling af jpegs jeg har taget af opstarten med webcam og min bærbare computer:

http://img57.imageshack.us/my.php?image=samletgrafiktu0.jpg

Nogen bud på hvad der er galt ? Dødt grafikkort eller lignende ?
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 19:55 #1
En typisk årsag til genstart i tide og utide kan være for varme komponenter i maskinen. Så som fx grafikkort. Hvis GPU'en er brændt af. Men den skærm med alle de mærkelige tegn hvornår dukker den op?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 19:58 #2
Skærmbillederne med alle de mærkelige tegn er sådan computeren ser ud under hele opstarten bortset fra helt i starten hvor MSI logoet kan ses. Den viser alle de mærkelige tegn lige indtil windows loading screen, hvorefter der er streger osv over det hele, men man kan dog se hvad der vises.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 20:11 #3
Har du et andet grafikkort du evt. kan prøve med? Eller måske en anden harddisk for det kunne også være harddisk der synger på sidste vers.
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 20:17 #4
Jeg har hverken en anden harddisk eller et andet grafikkort jeg kan prøve med... Den dør ret hurtigt hver gang, men hvis den lever lang nok tid til at jeg kan prøve at aktivere mit grafikkort og installere en driver til det dør den med det samme.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 20:24 #5
bliver grafikkort meget varmt mens den lever?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 20:39 #6
Det bliver ikke sådan vildt varmt, så vidt jeg lige kan mærke burde det ikke være i nærheden af grænsen for hvor varmt det må være. Jeg har heller ikke fået nogle advarsler fra nvidia programmet der fulgte med kortet. Det burde give advarsler hvis kortet var ved at nå grænsen.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 20:52 #7
Hvilken harddisk har du? Model og producent?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 20:59 #8
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=375342 er linket til min computer.
Det er en 250GB SATA harddisk. Graffikkortet er et nVidia 6600 GT.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 21:09 #9
Men de der streger der er ned gennem billedet når den viser en rigtig billede, kunne godt være løsforbindelse/fugt i kablet til skærmen. da det er en CRT.

Det andet lyder som en harddisk er ved at stå af, selvom det lyder usandsynligt for så nyt udstyr, men alt kan jo være et mandagsprodukt.
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 22:02 #10
Skærmen er en fladskærm. Udover det, så holder den meget længere under fejlsikret tilstand, den er faktisk ikke død der endnu, men jeg har heller ikke turdet holde den gående længe hvis problemerne bliver værre. Det er mest det der får mig til at blive ved med at hælde til at det er grafikkortet. For i fejlsikret tilstand kører windows uden at anvende grafikkortet mere end det allermindst basale ikke ? Eller kan fejlsikret tilstand også gøre at en halvdød harddisk kører forholdsvist problemfrit ?
En bootsektor virus er helt udelukket ikke ?
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 22:11 #11
I fejlsikret tilstand indlæses kun det aller mest nødvendige for at den kan vise skrivebordet og du kan redigere indstillinger og afinstallere eller installere programmer. Men hvis du har reinstalleret Windows og ikke indstalleret andet lyder det meget mærkeligt. så skulle der være en fejl i den Windows cd du har brugt?

Du kan prøve at tage en scanne med trendmicro hvis du vælger fejlsikret tilstand med net.
http://dk.trendmicro-europe.com/consumer/housecall/housecall_launch.php
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 22:16 #12
Plus, når det bliver booted fra XP CDen, kan hele installationstingen så bliver smadret og få mærkelig grafik hvis det er harddisken der er problemet ? I opstarten af installation bliver der vel læst ind i RAM fra CDen og ikke fra harddisken ?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 22:22 #13
Jeg har ikke formateret den. Installationen ser ud stort set som skærmbillederne med mærkelige tegn over det hele, den har bare blå baggrund når der bootes fra CDen. Jeg har sat reinstalleringen af XP igang ved at starte den fra CDen i fejlsikret tilstand. For jeg kan simpelthen ikke se hvad jeg laver i den normale boot fra CDen hvor jeg kan formatere. Det er heller ikke til at vide hvad man laver på den liste hvor fejlsikret tilstand vælges, men der er i det mindste kun den ene menu så der er det muligt at prøve sig frem.

Men udover det er det super cool med så mange og hurtige svar !
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 22:23 #14
Mener den skriver nogle midlertidige filer til harddisken.

Men måske du skal se om du kan få/lå en grafikkort der er sikkerhed for virker for at udelukke det?
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 22:25 #15
Det tyder på en evt fejl i den der CD, den skulle vel ikke være brændt?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 22:30 #16
CDen er brændt, men det skulle så være noget der er sket med den hen af vejen, for jeg har brugt den før uden problemer. Men jeg tror jeg satser på det med at prøve at få lånt et graffikkort der virker i første omgang.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 22:45 #17
Det sker ofte hvis CDen ikke bliver opbevaret rigtig især når de er brændt ;) men så venter vi på et svar og du kunne jo også prøve at skaffe en ny cd?
Avatar billede garn Nybegynder
23. juli 2007 - 22:55 #18
Yeah, jeg tror jeg får en af mine venner til at komme forbi med en test CD og hans GFX kort i næste uge når vi begge har tid. Tak for hjælpen.
Avatar billede xcb Nybegynder
23. juli 2007 - 23:42 #19
Det var så lidt.