Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 02:45 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Overvågning af trådløse links på hotspotnetværk

Hej

I forbindelse med et større hotspot netværk med flere externe stationer med egne internet forbindelser har jeg brug for at kunne overvåge om der er forbindense til nogle IP adresser, eks hvis en adsl forbindelse er gået ned skal jeg kunne se det i programmet,, jeg forestiller mig noget hvor jeg kan indtaste en række ipadresser der skal overvåges, og så pinger computeren dem med jævne mellemrum. og kommer så med en meddelse hvis ipadressen bliver utilgængelig.. findes der et sådant program, eller lignende?
Avatar billede walbaum Nybegynder
22. juli 2007 - 09:10 #1
det burde faktisk være at se inde i din routers opsætning i min hedder det status ARP Cache Table. der kan du se hvilke ipaddresser som er logget på netværket, og ligeså snart en er væk, er det fordi man ikke er på netværket mere. lige som så mange andre opsætninger kan laves derinde fra.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 10:52 #2
sådan noget som det her?  http://www.paessler.com/ipcheck
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 10:53 #3
der findes et hav af dem, giyf :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2007 - 14:15 #4
normalt bruges kombinationen afprogrammerne

Kismet (hvis du ikke kan linux så network stumbler men den kan ikke helt det samme)
ARPwatch
Snort
Wireshark og TCPDump (WINDump til windows)
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 15:57 #5
netstumbler kan jo ikke overvåge ipadresser der er tilsluttet en adsl forbindelse ude i byen..
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2007 - 16:02 #6
Det er klart at disse programmer skal køre på de enkelte trådløse subnet, det er jo præcist det er er de trådløse nets svaghed. Da du ikke har kontrol over signalperimeteren, er du nødt til at overvåge hver signal subnet og det kan de programmer jeg har nævnt, net stumbler dog betydeligt dårligere end kismet
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 16:28 #7
Nu er det jo ikke de trådløse signaler jeg ønsker at overvåge, det har jeg accespoints der klarer så ganske udemærket, men da jeg har mange adsl forbindelser på forskellige adresser, er jeg interesseret i hurtigt at kunne se om de er nede.. det kan jeg jo gøre ved at pinge den offentlige ip adresse, eller pinge den lokale ipadresse via VPN forbindelsen, men jeg kan jo ikke sidde hele tiden og pinge 20 ip adresse, så hvis der var et program der kunne pinge en ipadresse hver 5. minut eller noget, og så komme med en advarsel hvis der er en adresse der ikke svarer, så har jeg jo hurtigt et overblik over hvilke liner der ikke er forbindelse til...
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2007 - 16:46 #8
My bad, så havde jeg misforstået dit spm. Det du ønsker kan også gøres under særlige omstændigheder.

Professionelt udstyr f.eks. fra Cisco har værktøjer til den slags. Værktøjer der kan både fjern administrere og overvåge. Desværre er dette udstyr relativt kostbart og ofte ikke relevant for private.

Det du i stedet kan gøre er at placerer en node (en pc i virkeligheden) på hvert trådløst subnet. Denne pc kan sagtens indeholde de programmer jeg har skitseret ovenfor og dermed indsamle en masse data om hvad der sker på det trådløse segment. Hvis det skal være ideelt, så installeres denne nåde både med trådløst netkort og med kabel netkort der begge forbindes. Via kabelforbindelsen tilgår du din node med VPN fra din centrale staion og kontrollerer status på det trådløse segment. Herunder har du så også mulighed for at e om derer nogen der laver narrestrege og andet de ikke må
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 18:42 #9
Tak for din svar bufferzone
Men jeg har absolut ingen behov for at overvåge det trådløse det har jeg de store cicso accespoints som klare udemærket.. og med sådan et accespoint er der hellerikke nogle der laver narrestreger som den ikke kan håndtere.. det eneste jeg har behov for er et program der er installeret på min computer hjemme, som kan fortælle mig om der er forbindelse til alle externe stationer. ved at pinge routerens ip adresse, og det er det jeg har brug for.. hvis der så er en router der ikke svarer på ping skal programmet komme med en alarm.. så kan jeg jo regne ud at hvis jeg ikke kan pinge routeren, ja så kan ADSL modemet være gået ned, eller der kan være strømafbrydelse osv..
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 19:09 #10
badazz>> har du kigget på det link jeg lagde? den tror jeg nok kan det du efterlyser og meget mere..
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 19:10 #11
den kan i hvertfald pinge og give en tilbagemelding om der er liv i det pingede.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 19:14 #12
både på url og ip basis...
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2007 - 19:28 #13
Jeg kan nok ikke hjælpe dig, så venligst bort fra mit svar
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 23:01 #14
Bufferzone - nu må du ikke tage det som en kritik af dine svar.. du giver mange gode og fyldestgørende svar på eksperten..
Avatar billede badazz Novice
22. juli 2007 - 23:02 #15
ebe - jeg har prøvet ipcheck men syntes ikke at jeg kunne få den til at virke så godt, men må lige prøve at lege lidt med den igen
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. juli 2007 - 00:20 #16
slet ikke, jeg vil bare ikke have point når jeg ikke bidrager.
Avatar billede ebe Praktikant
23. juli 2007 - 09:44 #17
jeg har brugt den herhjemme, jeg tog lige den her guidede tour http://www.paessler.com/ipcheck/guidedtour og ellers rtfm :) men der findes en bunke derude på nettet, søg efter "network monitor".
Avatar billede ebe Praktikant
23. juli 2007 - 09:59 #18
Avatar billede ebe Praktikant
23. juli 2007 - 10:55 #19
jeg har lige sat ipcheck op herhjemme, for at prøve at overvåge skolens terminalserver, og det virker fint både med alm. ping (router sat til "allow ping from wan") og med icmp ping på rdp porten. Hvis du giver mig en ip adresse på en af dine routere, vil jeg gerne prøve at tilføje den og se om det virker.
Avatar billede badazz Novice
23. juli 2007 - 23:13 #20
ebe desværre, routerne svarer kun på de offentlige ip adresser der er lagt ind på den.. så det får du ikke meget ud af.. men prøver selv lige programmet..
Avatar billede ebe Praktikant
27. juli 2007 - 09:08 #21
og virker det?