Avatar billede krohn Praktikant
21. juli 2007 - 10:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

opstart af ubuntu

Jeg har instaleret ubuntu server på en maskine. jeg er kommet til der hvor der skal logges ind med det bruger navn, jeg har oprettet, men er der ikke nogen grafisk flade på denne server? eller snare hvordan får jeg den instaleret? Det er min første Linux server. Jeg har hentet den her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Andet... Er der et web admin til Apache??, ville gerne kunne adminstrer min web server fra nettet, og hvordan med fjern administration på linux??
Avatar billede m_soender Nybegynder
21. juli 2007 - 14:47 #1
Jeg bruger aldrig grafisk brugerflade på mine linux servere, ofte er det hele meget nemmere at ordne fra command line. Hvad skal du bruge din server til så kan vi måske nemmere hjælpe dig med opsætningen.

Du kan meget nemt installere webmin eller anden software til lige netop den server som du skal drive.

En start ville være for dig at skrive i din kommando prompt, for at få opdateret dit system.

sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade
Avatar billede krohn Praktikant
21. juli 2007 - 14:54 #2
Vil prøve det, men da jeg kommmer fra windows, ville jeg jo gerne have en grafisk flade, så jeg grad vis kan vænde mig til linux:)
Avatar billede m_soender Nybegynder
21. juli 2007 - 15:15 #3
De fleste ændringer på server, f.eks. apache, foregår i en tekstfil, så om den bliver rettet til i en tekst editor som køre under X eller du bruger en editor til prompten er der ikke den store forskel på. Selvom du får en grafisk brugerflade på er der stadig en masse ting som skal laves fra prompten, og visse ting er hurtigere at gøre fra prompten.

Man kan nemt bruge flere timer på at få en grafisk frontend til f.eks. proftpd eller apache til at virke, men hvis man læser dokumentationen og retter i de få filer der nu skal til tager det ikke lang tid. Ofte har frontends til servere ikke alle de mulighedder med som serveren understøtter.
Avatar billede krohn Praktikant
21. juli 2007 - 15:30 #4
Ok kigger på det
Avatar billede phreaking Nybegynder
24. juli 2007 - 08:22 #5
Grafisk brugerflade specifikt til server:
http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/webadmin/webmin-1.350.tar.gz
Webmin

Se screenshots her, eller prøv demo:
http://www.webmin.com/demo.html

Metode til install:
hent filen jeg linker til med kommandoen
wget http://switch.dl.sourceforge.net/sourceforge/webadmin/webmin-1.350.tar.gz

udpak filen:
tar -xvf webmin-1.350.tar.gz

så skal du skrive:
./configre.sh

gå til http://din server ip:10000