Avatar billede bankerot Nybegynder
18. juli 2007 - 13:28 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Eksport fra adskillige docs

Hej

Jeg har bunker af gamle(!) breve (*.doc) som er sendt til alle mulige og umulige for år tilbage liggene på en harddisk. På grund af tyveri (kedelig historie) har jeg mistet hele min kontaktdatabase og vil gerne genskabe en oversigt over disse kontakter, men øeehh...

Findes der nogen nem måde at gøere det på? Alle breve og fakturaer har jo et adressefelt, som desværre ikke er formateret specielt. Hele siden i de gamle dokumenter jeg har haft åbnet er "Normal". Det er altså ret beset de første linjer af al "normal-tekst" jeg vil have eksporteret fra alle dokumenterne.

Om eksporten ender i et andet dokument eller et regneark eller et helt tredie sted er ikke afgørende.

At bruge open-copy-paste-close, open-copy... etc., virker under alle omstændigheder som en nærmest umulig opgave...!

Kunne man ikke via makroer/Visual Basic lave en makro, der kopierer f.eks. de første 7 linier fra et dokument og tilføjer dem til et andet dokument/regneark, som starter ved at man eksekverer en batch-fil som kører makroen på alle *.doc filer i en nærmere specificeret folder?

Det skulle man tro at an kunne, men hvordan?

m.v.h
Avatar billede darrich Novice
18. juli 2007 - 14:02 #1
Du skal have fat i en grep til windows.

Grep stammer egentligt fra Unix, hvor det er en indbygget kommando i nogle Unix varianter og bruges til at søge text dokumenter igennem for bestemte mønstre og pipe det man finder til en ny fil eller skærm.

http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/grep.htm
Avatar billede darrich Novice
18. juli 2007 - 14:04 #2
der findes flere varianter på nettet, så duer den første ikke, så bare søg på: grep windows
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. juli 2007 - 17:42 #3
Hvis ikke du finder løsningen via darrichs forslag, kan dit eget forslag godt lade sig gøre (jeg er ikke stiv i batch-filer, men kan da godt strikke ovenstående sammen i en word- eller excel-fil).
Avatar billede bankerot Nybegynder
23. juli 2007 - 10:03 #4
Kan godt nok ikke få grep til at tage de første seks eller syv linjer, da den (åbenbart) som udgangspunkt skal søge efter noget nærmere specificeret tekst. Jeg skriver dog som regel hele adressen med landebetegnelse, f.eks. "Danmark", på sidste linje, og dette viste sig at være godt i denne forbindelse.

darrich får pointene. Tak for hjælpen darrich :-)