Avatar billede dotnow Nybegynder
18. juli 2007 - 13:23 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

EBAY og bedrageri

Hej

Jeg har lavet mit første køb via ebay.de og mente jeg havde lavet en rigtig fornuftig handel, jeg har nu efterfølgende fundet ud af af at sælger har fucket mig godt og grundigt derfor spørger jeg jer lidt til råds.

Inden jeg bød på annoncen tjekkede jeg selvfølgelig sælger og kunne se han har sælgt mange forskellige ting lige fra haveparasoller til forlygter som jeg har købt, samtidig tjekkede jeg alle feedback han havde fået og kunne se at han havde over 120 positive og kun 2 - 3 negative så han virkede som en fair sælger.

Jeg bød og vandt lygterne til 252 EURO + 15 Euro i fragt = 267 EURO som jeg har overført fra min konto til hans, så er det jeg efterfølgende sender ham en mail for at fortælle pengene er på vej og han må godt bekræfte når de er modtaget samt hvornår pakken er på vej til DK, straks for jeg mailen retur med besked om den ikke kan leveres ok tænker jeg der er vel mail problemer i tyskland så jeg sender den bare igen imorgen og her er samme problem hvorefter jeg bliver lidt urolig og begynder at grave lidt i det.

Umiddelbart hvad jeg kan se så har han slettet sin mail account (noget ala hotmail bare i tyskland) og jeg kan se at han nu osse har slettet sin konto på ebay.de så jeg skal nok ikke regne med at se de lygter nogensinde.

Jeg har snakket med min bank og de fortæller for 250 kr kan de prøve at få pengene retur, MEN for at få pengene retur fra Tyskland skal ejeren af kontoen sige ok, dvs. hvis han er en bedrager så vil han selvfølgelig ikke sige ja til jeg for mine penge retur så det ville bare være yderligere 250 kr og skylle ud i toilettet.

Er der muligheder for at finde frem til ham og en adresse og hvad med pengene har jeg nogle muligheder for at få dem tilbage.

I min mailen fra ebay hvor der står tillyke du har vundet en auktion står nedestående oplysninger.

Seller: tuningfan05 (kfzrostock@web.de)
Seller Information
Tom Haase
Albert-Schweitzer-Straße 39
18147 Rostock
Deutschland

Jeg har snakket med sælger på mail inden jeg overførte penge og disse oplysninger på mail.

Familie Kamprath
IBAN:  DE53860100900944426907
BIC :  PBNKDEFF860
bei der Postbank
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 13:53 #1
ALDRIG overrføre penge via bank, der er ingen sikkerhed på den måde (for at få sine penge retur, det man bør er at oprette en paypal konto, der er nemlig sikring på den (mod modtager ikke sender varene), men det hjælper dig selvfølgelig ikke nu.

Men meld vedkommende til politiet, så går sagen videre til den rette tyske afdeling eller bedre, har du hans adresse i tyskland, så find af hvilken politi kreds han hører under, og kontakt dem direkte (men der vil det klart være en fordel hvis du kan formulere dig skriftligt på tysk)
Avatar billede dotnow Nybegynder
18. juli 2007 - 14:13 #2
Jeg har overstående adresse som jeg fik fr ebay men om det er den rigtige adresse ved jeg ikke...  jeg har tjekket den på nettet og har ikke fundet noget på denne adresse desværre..

Desuden ved jeg heller ikke med hans navn det kan jo osse sagtens være fake.

Jeg troede dog der var en vist sikkerhed da jeg ved at når man tilmelder sig ebay så skal man bruge et visa/dankort med kortoplyninger for at verificere sig og det burde jo gøre det mere sikkert troede jeg naivt nok.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 14:18 #3
har du kontaktet ebay ? det ville jo være en ret god start ;) (men ja ebay bør have oplysningerne) men det er stadig politiet der tager sig af bedrageri (altså det tyske politi), men ring da og snak med din lokale politi station, de ved nok mere om du skal melde det til dem, eller tysk politi.
Avatar billede dotnow Nybegynder
18. juli 2007 - 14:26 #4
ebay har nok kun den adresse som jeg har skrevet herinde.. men jeg det skader ikke at høre..

Jeg hører gerne fra andre der har gode råd evt. til at opspore den her svindler
Avatar billede akua Nybegynder
18. juli 2007 - 15:11 #5
Jeg føler med dig, men du kan glemme alt om at finde ham. Og der er absolut ingen hjælp at hente på e-bay. Jeg har været gennem nøjagtig samme tur (med en anden vare). Og der var ingen hjælp at hente nogen steder. Det er efterhånden mit indtryk, at man skal være mere end almindeligt heldig, hvis man faktisk får den vare, man har købt på e-bay. Svindelen florerer helt ekstremt. Med hensyn til en pay-pal account har jeg oplevet at modtage en tom kasse. Det vil sige, sælger havde sendt "noget", så der var det heller ikke muligt at få pengene retur. Og igen - pay-pal gad ikke noget noget som helst. Sendte bare et standardsvar. Politiet skal lave en anmeldelse, men derudover er det ikke den sag, de først kaster sig over.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 15:20 #6
jeg har aldrig haft problemer med ebay, og heller ikke de sælgere jeg har købt fra, tværtimod, har fået varen ligeså hurtigt som det det normalt gør i DK.
Avatar billede dotnow Nybegynder
18. juli 2007 - 15:32 #7
Ja jeg er ikke imponeret må man sige.. første handel så bliver man fucked af sælger!!!

Jeg er stadig interesseret i råd eller muligheder for at opspore den her svinler.
Avatar billede screem_brille Novice
18. juli 2007 - 15:37 #8
prøv og se om du ikke kan finde et tlf nummer på ham på den adresse, det ville undre mig hvis tyskerne ikke har en service ala de gule sider.
Avatar billede dotnow Nybegynder
18. juli 2007 - 15:47 #9
det har jeg allerede prøvet uden held.. en hvis du er bedre venner med google og kan finde noget så ville jeg da blive glad. :-)
Avatar billede ravnemor Juniormester
18. juli 2007 - 22:44 #10
Måske du skulle have taget mit råd alligevel. Som sagt jeg har aldrig haft problemer.
http://www.eksperten.dk/spm/786956

Købte faktisk engang noget papirvarer fra en i Hongkong men betalte ikke særligt meget mere i porto. Pakken ankom rekomanderet til mig 2 hverdage efter jeg havde overført via paypal. Der var jeg imponeret.
Avatar billede dotnow Nybegynder
19. juli 2007 - 07:52 #11
ravnemor man kan altid sidde og være bagklog, det kan jeg ikke bruge til noget lige nu... men efterhånden som jeg har snakket med bank, ebay samt sælgers bank kan jeg godt se det er faktisk mere eller mindre umuligt at gøre noget som helst, dvs. han kan bare oprettet en ny bruger og lave samme nummer på ebay og tjene yderligere 15 - 20 klik på ærlige godtroende mennesker.

Det er selvfølgelig en nem måde at tjene til sommerferien.
Avatar billede js_delphi Nybegynder
19. juli 2007 - 08:40 #12
www.gelbeseiten.de
www.telefonbuch.de

Jeg har inten fundet på det røvhul Tom Haase (eller ham, som står bag).
Hvis du skal have noget oversat til tysk ang. politiet i Tyskland, så sig til.
Avatar billede dotnow Nybegynder
19. juli 2007 - 09:04 #13
js_delphi ja jeg har osse gogglet ham i flere timer igår samt prøvet telefonbuch.de uden held.. det eneste jeg fandt var dem som bor i nummer 37 så havde overvejet at ringe til dem for at høre om de kender deres nabo, men igen 50% af dem taler ikke engelsk...
Tak for tilbudet mht. oversættelse til politiet jeg sidder lige og overvejer om jeg bare skal bide i det sure æble og droppe det, eller om jeg skal fortsætte jagten på den her svindler.
Avatar billede AnyFellow Mester
19. juli 2007 - 12:12 #14
Umiddelbart vil jeg ikke tro at hverken navn eller adresse er korrekt.

Jeg ville lave en politi-anmeldelse. Udfra kontonummeret burde det være muligt for politiet at finde ud af hvem det er, med mindre det er væsentlig lettere at oprette en konto i Tyskland, end det er i Danmark.
Avatar billede nico26 Nybegynder
20. juli 2007 - 22:30 #15
han bor her: http://maps.google.de/maps?f=q&hl=de&geocode=&q=Albert-Schweitzer-Stra%C3%9Fe+39,+18147+Rostock&sll=51.124213,10.546875&sspn=11.179896,27.597656&ie=UTF8&z=16&iwloc=addr&om=1
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2010 - 11:20 #16
har prøvet noget ligende med jeg kunne ikke få pengene retur fra et firma i tyskland (sat-attack.de)da de havde fået varen retur ,min bank klarede det hele jeg fik et stk papir som var tro og love som skulle underskriver ,papiret blev så vidergivet til tysk politi som kradsede pengene ind via visa
Avatar billede Viggermusen Nybegynder
05. april 2012 - 09:43 #17
Der er næsten sket det samme for mig. Jeg betalte 150,- for en hættetrøje der ikke er kommet. Da jeg betalte brugte jeg 'en gæste bruger hos paypal. Det er nu en måned siden den skulle have været her. Og jeg synes det er junglen at skulle oprette en sag om det. For sælgeren svarer ikke på mine mange beskeder. Hvad kan man gøre?