Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 14:23 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Produkt nøgle til Windows XP

Hej

Jeg har netop overtaget en laptop fra mit tidligere arbejdsplads. Det er en gammel IBM laptop, men den har dog installeret Windows XP Pro ;-)

Jeg kunne godt tænke mig, at re-installere hele pivtøjet på den, men problemet er at jeg ikke fik nogle cd-rommer med da jeg overtog maskinen. Under laptoppen er der en produkt nøgle fra MS til "Windows XP Professional 1-2CPU" og under står der "IBM".

Kan jeg tage en installations cd-rom fra Windows XP Pro SP2 DK og installere på maskinen og så anvende den produkt nøgle som står på computeren?

Mvh.
Avatar billede AnyFellow Mester
09. juli 2007 - 14:47 #1
Umiddelbart kan du nok ikke.

Så vidt jeg ved kan produktnøglen kun bruges til at installere Windows XP  med SP1 med.
Kan du finde en der har denne CD, kunne det være en mulighed.

Stort set alle IBM bærbare har mulighed for at genetablere harddisken, så den bliver som den var fra ny. Det kunne være et alternativ.
Avatar billede haverslev Novice
09. juli 2007 - 14:48 #2
Du kan ikke bruge en PRO SP2 cd til den key, for den er helt sikkerT "født" med en PRO uden nogen form for Service Packs.
Så find/lån en Pro med max. SP1, så vil den key ikke brokke sig.

For at være helt sikker på din key, så hent f.eks programmet Everest Home
og check at din nøgle virkelig passer overens med mærkatet
http://www.majorgeeks.com/download4181.html
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
09. juli 2007 - 15:25 #3
Det er en god idé at hente et program som everest eller SIW for at tjekke om det er den korrekte kode, men det med SP1 og SP2 er noget sludder! Hvis den virker til installation uden service packs, eller SP1 virker den også til SP2.

Der hvor der kan være forskel er hvilken version CD'en hører til (OEM, MOL eller Retail), men når koden sidder i bunden af den bærbare er det en OEM, så du skal bare sørge for at installere fra en OEM CD (dvs. en CD fra en XP der er købt sammen med en ny PC), det er ligemeget om det er SP1, SP2 eller uden service pack.
Avatar billede AnyFellow Mester
09. juli 2007 - 15:30 #4
nheilbuth...> Selvfølgelig er det ikke sludder. Hvorfor skulle vi forsøge at bilde steelman noget ind? Jeg har arbejdet med IBM bærbare i en del år efterhånden, og oplever stort set daglig problematikken.

Det er ligeledes sådan på flere mærker i dag, at du KUN kan bruge reetableringscd'er og ikke XP-cd'er (hverken SP1, SP2, OEM eller VLK), til at installere XP med.
Avatar billede haverslev Novice
09. juli 2007 - 15:34 #5
Det er ikke sludder og er 120% enig med kfisker og hans kommentarer 15:30:19
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
09. juli 2007 - 15:49 #6
Nu skal jeg ikke kunne sige om der er noget specielt med IBM, men nu har også arbejdet en del år med IT support, og jeg tror aldrig jeg har været ude for en bærbar med OEM kode i bunden, som ikke kunne installeres med en OEM XP CD med den nyeste service pack!
Ligeledes har jeg heller aldrig været ude for en bærbar med reetableringscd (som de fleste mærker jo benytter i dag), som ikke kan installeres med en standard XP CD (selvfølgelig af den rigtige licenstype).
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 17:32 #7
Hmmm - jeg har prøvet med en almindelig installations cd-rom til Windows XP Pro SP2 og får beskeden om at produkt-id er ugyldigt. Men kan jeg så bruge produkt-id'et fra installations cd'rommen og efterfø'lgende ændre nøglen så den passer med computerens COA? (jf.: http://support.microsoft.com/?kbid=321636)
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2007 - 17:35 #8
Nu skal man dog ikke altid tro, at den Produkt nøgle, man kan finde med AIDA32/Everest Home, kan bruges med en standard OEM CD, mange gange stemmer Produktnøglen hentet med AIDA32/Everest Home ikke overens med den Produkt Nøgle der står på Labelen under bunden på den bærebare, det skyldes jo nok at hos produce3nten har brugt en preinstallations udgave.
Men brug den Produkt Nøgle fra Labelen med en OEM CD, så skulle det gå.
HAr selv prøvet at geninstallere med en OEM CD, først ved at bruge Produkt Nøgle, der var hentet ud ned AIDA32, det ville ikke lade sig gøre, men da Produkt Nøgle fra label istedet bles indtastet, gik det flot.
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2007 - 17:40 #9
Hvilket produkt-id  er ugyldigt, det der er hentet ud med Everest Home eler det det står Label i bunden af computer.
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2007 - 17:44 #10
undskyld min staveged ikke er optimal
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 17:47 #11
Problemet er netop, at jeg ikke har nogen OEM cd :-(
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2007 - 18:04 #12
Ring til Microsoft Kundeservice jf.:http://support.microsoft.com/?kbid=321636
det er da forsøget værd.
Avatar billede haverslev Novice
09. juli 2007 - 20:17 #13
Cd med SP2 bruger en anden nummerserie og kan ikke installeres med en key der er udstedt til en uden service packs.
Der kan så efterfølgende laves en slipstreamed cd, hvor den er opdateret med SP2, men det skal foregå i den rækkefølge.
Der kan ikke bruges en SP2 nøgle direkte.
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 21:12 #14
osigaard-> Det prøver jeg...

haverslev-> Problemet ligger netop i at jeg kun har en installations cd til SP2 men at produkt nøglen sandsynligvis er til SP1. Så det er altså det modsatte der er tilfældet, men hvis du siger at nummerserien er forskellig mellem SP1 og SP2 så er resultatet nok det samme :-)
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 21:23 #15
nå - nu har jeg installeret med min SP2 installations cd og anvendt den "forkerte" produkt nøgle. Jeg prøvede så med MS's vejledning (http://support.microsoft.com/?kbid=321636) at ændre til den som står anført under laptoppen. Men får beskeden om at produktnøglen er forkert.

Så jeg prøver supporten i morgen :-(
Avatar billede haverslev Novice
09. juli 2007 - 21:25 #16
Ja, det er samme resultat, fik det måske skrevet lidt "kringlet"
Nummerserien på keys til SP2 cd`er er forskellige fra Pro keys uden SP og med SP1
Samme gør sig iøvrigt gældende med Home udgaverne
Avatar billede haverslev Novice
09. juli 2007 - 21:28 #17
Ps. en lidt nemmere måde at skifte key på, er via dette lille program:
Key-finder: http://www.magicaljellybean.com/keyfinder.shtml
Avatar billede steelman Novice
09. juli 2007 - 21:37 #18
ok... men hvis det alligevel ikke kan lade sig gøre...sååå.... :-/
Avatar billede osigaard Nybegynder
09. juli 2007 - 23:04 #19
Den installations cd du har brugt, er det en Windows XP Pro SP2 OEM eller er det en Windows XP Pro SP2 Retail eller opdatering (FPP Version, de afleveres i store blå rektankulære æsker).
Du kan ikke bruge en OEM nøgle sammen med en FPP version og ej heller en FPP nøgle med en OEM version.
FPP versioner leveres ikke med label der fortæller om det er Home eller Pro version, men med en gul PRODUCT KEY, den er anbragt bagerst på DET blå charteqe CD ligger i i den blå æske. Æsker og charteqe er grønne for HOME version.
Avatar billede steelman Novice
11. juli 2007 - 18:42 #20
Nå - jeg har invisteret i en ny installations pakke til computeren. Det lykkedes ikke at få fat i en installations cd som kunne virke med produkt id'et. Men tak for jeres info's! Smider I lige et svar hvis I vil ha' point?
Avatar billede AnyFellow Mester
11. juli 2007 - 18:53 #21
Svar :)
Avatar billede osigaard Nybegynder
11. juli 2007 - 19:25 #22
Svar :)
Avatar billede haverslev Novice
11. juli 2007 - 20:09 #23
:o)
Avatar billede steelman Novice
17. juli 2007 - 09:31 #24
Lukker hermed spørgsmålet. Tak for jeres hjælp - og go' sommer ;-)