Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 11:19 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Opp eller nedgradering fra Win XP til Win Vista ?

Kjører fortsatt XP, men forsøker å følge med for å finne ut når det eventuelt vil være riktig å endre operativsystem fra XP til Vista.

Av det som jeg kan se på diskusjonsteder på nettet så finnes det ingen rimelig eller fornuftig grunn til å endre operativsystem fra Win XP til Win Vista. Det finnes på den annen, av det jeg kan se mange gode grunner til å oppgradere en PC som er levert med Vista til Windows XP.

Grunnen til at dette kan se ut til å være en nødvendig og ønsket oppgradering, det er at XP ser ut til å fungere best ut i fra de viktigste vurderingskriteria, som etter mitt syn er:

1. Kompabilitet i forhold til hardware og software.
2. Ytelse i forhold til hardware og nettverk.
3. Stabilitet.
4. Brukervennlighet.

Ut i fra det som jeg kan se så utklasser XP fortsatt Vista ut i fra alle de fire viktigste vurderingskriteria slik at en overgang fra Vista til XP ikke vil være en "nedgradering", men der i mot en "oppgradering".

Er det noe ved Vista som jeg ikke har fått med meg.

For ordens skyld: Hører ikke med til dem som har noen slags religiøs binding til noe operativsystem eller noen leverandør. Har rotet med Linux i godt 10 år, men regner forsatt at Win XP scorer bedre enn Linux ut i fra noen av de 4 kriteria som står over. Derfor så synes jeg kanskje litt ulikt andre Linux brukere at XP er et utmerket godt operativystem. Den dagen Vista er bedre enn XP da ønsker jeg også å skifte umiddelbart og på dagen. (Bruker selvfølgelig også Linux, men mest til server relaterte ting.)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 11:28 #1
Vista skulle være mere sikker. Derudover kan man vel regne med at supporten/udviklingen til XP stille og roligt vil stoppe.

MS stopper også salget af OEM versioner til XP, så de tvinger faktisk folk til at købe Vista.
Avatar billede oskar Nybegynder
08. juli 2007 - 11:48 #2
Helt enig Langbein. Da min nevø skulle have en ny laptop blev han glad for at leverandøren kunne omgradere til XP for kun 7,50 Dkr. Tak til zepto.dk.

> akyhne.  Når supporten falder bort har de vel også fået forbedret Vista så meget at de fleste af os har omgraderet. Stavekontrollen kan vist ikke lide ordet omgradere. :)
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 12:34 #3
Takker for kommentarer :-)

Når det gjelder det som går på sikkerhet, så er jeg vel noe tvilende til om egentlig Vista er noe sikrere. Her må man jo vurdere den totale driftssikerhet, blå skjermer, virus, etc. Har lest litt om den innebygde friewall til Vista, og denne ser jo ikke ut helt til å holde det den lover, når det gjelder kontroll av utgående trafikk. For XP så kan man jo på den annen side få meget gode gratis personal firewalls som gratis nedlasting. (For eksempel Comodo)

Mon ikke den egentlige oppgradering pr dags dato eventuelt ville være fra Windows XP 32 bit til Windows XP 64 bit, da dette vil tillate å kjøre XP som sann 64 bit operativsystem med mulighet for vesentlig større ram adressering, etc. (Det vil i praksis si hurtigere PC og større ytelse.)
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 12:43 #4
En annen interessant problemstilling er jo den at Microsoft selv jo har offentliggjort den uttalelse at Vista kun er et midlertidig operativsystem, og at man vil komme ut med et helt nytt operativsystem i løpet av få år.

Man har jo også tidligere hatt slike "midlertidige operativsystemer" for eksempel Windows Millenium. Her var det vel mange brukere som tok oppgraderingen fra Windows 98 SE til Windows 2000 direkte, uten å gå veien om Win Millenium.

Mon det kan være at Vista har noe slikt litt "Milleniumaktig" over seg, altså en serie med midlertidige kosmetiske endringer, fram mot det virkelig nye operativsystemet. (Som den gang var Windows 2000.)

Det er vel ikke gitt for sikkert at Vista noen gang vil bli det operativsystem som dominterer alle PC'er ??!! MOn den virkelige oppgradering etter XP er den som kommer etter Vista ?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 13:12 #5
Jeg tror der er noget du har misforstået.

Millenium var en opgradering fra 98SE. Der er ikke siden da kommet en erstatning for  de to.
Win2000 var en opgradering fra NT4. XP en opgradering fra Win2000.

Efter hvad MS siger, er Vista bygget helt op fra bunden, hvilket ikke var i tilfældet Win2000 til XP, samt Win98 til ME(Mill.).
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 13:13 #6
XP 64 bit understøtter så vidt jeg ved kun 64bit programmer, og kan derfor (vidst nok) ikke bruges til eksempelvis spil.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 13:17 #7
XP 64 bit kan i øvrigt kun køres på processorer der er bygget med 64bit arkitektur. Det udelukker nok 80-90 procent af markedet.
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2007 - 13:31 #8
oskar -> Nu siger du ganske vist tak til zepto.dk, men du er klar over at de blot har benyttet det opgraderingsprogram som MS lancerede for alle OEM leverandører og at det ikke er zepto som har været i gavehumør, ikke?
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 13:37 #9
Hva man markedsfører som og hva som er realitetene bak kan vel være to forskjellige ting.

Min bakgrunn for å forstå eller missforstå de aktuelle Microsoft programmene er slik som jeg har erfart dem etter å ha installert og driftet samtlige Microsoft arbeidsstasjoner og servere fra og med første utgave av dos til og med Windows XP (Men Vista har jeg bare testet ferdig installert.)

Men det er rett at jeg faktisk glemte ut Windows NT. Den var jo egentlig forløperen til Win XP når det gjelder design og virkemåte.

Ellers ved alle de tidligere oppgraderinger, eller endringer som har vært så har det jo vært en eller annen mer eller mindre tvingende nødvendig grunn for å oppgradere (men ikke for Millenium.)

Her mener jeg at det er en likhet mellom win98/Millenium og XP/Vista overgangen. Den åpenbare fornuftige grunn finnes tilsynelatende ikke.

Hvorvidt man kan hevde at Vista "er laget fra grunnen av", det skulle vel i så fall være et utsagn som skulle behøve en viss begrunnelse.

Sannheten er vel heller den at Microsoft aldri på noe tidspunkt har utviklet noe nytt operativsystem fra grunnen av hverken for arbeidsstajon eller for server.

Den største nyheten var vel egentlig i forbindelse med NT da man i sin tid startet opp med å bygge opp omkring prinsipper hentet inn fra Unix. Det er vel også formodentlig det som både XP og Vista egentlig er, videre utviklingstrinn og "derivater" fra Unix.

Hva er det eventuelt ved Vista som prinsippielt bryter med den utviklingstrenden som man har sett innefor Windows/Unix/Linux gjennom de siste årene ?

Mitt in trykk er vel heller det motsatte, at operativsystemene heller ser ut til å likne mer og mer på hverandre, og at det bak enhver fasade, enten det er en mainframe eller mobiltelefon befinner seg en eller annen videreutvikling fra Unix.

Hva er det eventuelt ved Vista som er egentlig nytt ?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2007 - 13:37 #10
langbein -> Den næste version af Windows - Windows Vienna (Blackcomb) - må vi gætte på kommer i 2009-2010. Det er kun MS som ved det med sikkerhed, men tilsyneladende bliver det en mindre opgradering. Altså hvad XP var for Win 2000, hvilket var et versionsspring fra 5.0 -> 5.1.
Man kan lidt ondt påpege at Vienna bliver hvad de havde håbet på at Vista ville blive. =)

Der er en wiki her med noget info om vista: http://www.it-bruger.dk/doku.php?id=nyt_i_vista
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 13:47 #11
Rettelse: Jeg har da ikke installert og driftet samtlige MS servere, kun grunnplattformene. KOm vist til å overdrive litt der over.

Når det gjelder dette begrepet "mindre oppgradering" så er det vel ikke sikkert at en slik mindre oppgradering behøver å ha mindre viktighet for brukeren.

Når det gjelder oppgraderingen fra Win 2000 til XP så var jo denne først og fremst den at XP håndterer drivere og driverinstallasjon på en annen måte enn 2000, slik at WIn XP for sluttbrukeren framstår som et langt mer anvendbart og praktisk brukbart operativsystem enn Win 2000.

Viste ikke at den neste indows skulle komme akkurat i 2009-2010, men det kan vel stemme. Tenker som så at dette kanskje kan bli til "den ferdige Vista", som så vil ha de fortrinn for brukeren slik at den reelt har et konkurransefortrinn i forhold til XP.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. juli 2007 - 13:49 #12
strych9 ->

Interessant link forresten. Den gir en bra oversikt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 14:01 #13
Heh, tænker man over det, er der jo så måske kun 18 måneder til næste Windows NT (Jan 2009).

Hvad er Vista i øvrigt? 5.2 eller 6.0?
Avatar billede strych9 Praktikant
08. juli 2007 - 14:03 #14
Vista er 6.0

langbein -> Jeg har selv skrevet det. Der kommer mere efterhånden som jeg sætter mig ind i detaljerne. Har først lige installeret Vista nu. =)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
08. juli 2007 - 14:04 #15
Avatar billede teis_sidney Nybegynder
09. juli 2007 - 06:20 #16
Hvis jeg, som har KÆMPET med at slippe af med Vista, grundet dette elendige styresystems mange børnesygdomme, og på grund af SATAs driverproblemer, så ville jeg blot sige at JEG HÅBER AT VISTA DØR på lige linie med Millinium.
Avatar billede off-line Nybegynder
10. juli 2007 - 18:30 #17
Op gradere fra 2000 til XP? Tja, det kommer vel an på hvad man skal bruge windows
til. Hvis man bare bruger windows til skrivemaskine, musik og billeder samt nettet,
er den store forskel et andet udseende, ikke andet. Jeg har begge systemer, men
kan ikke mærke nogen praktisk forskel. Derimod er der den store forskel, at 2000
ikke skal registreres, og man kan derfor skifte alt hardware, uden at spørge MS.
om lov. Så bruger man sin windows som jeg, er XP en nedgradering.
Avatar billede langbein Nybegynder
11. juli 2007 - 14:05 #18
Ja, mener å huske at Win 2000 kjørte hurtigere enn XP på samme hardware. Ellers så kan de vel stort sett kjøre de samme programmene.

Grunnen til at det ble praktisk å skifte fra Win 2000 for meg, det var at drivere og hardware endringer er noe nemmere å håndtere i XP.

Fra NT til 2000 til XP så var det liksom en trend i forbedringen i brukervennlighet som gjorde oppgraderingen til en "nødvendighet". Fra XP til Vista, så kan det se ut som denne utviklingen går tilbake igjen, til dit man var ved Win 2000 pluss et par kilo med treig Windows kosmetikk.

Man kan si hva man vil om M$, men de har i alle fall vært utrolig dyktige til dette med markedsstrategi og også til det å få softwaren til å kjøre på allmulig hardware.

Har vel egentlig et inntrykk av at Vista er et slags mellotrinn for å hente inn noen flere penger før den neste riktige oppgradering.
Avatar billede langbein Nybegynder
12. juli 2007 - 07:06 #19
Ellers så er det vel slik at XP fortsatt dominerer bedriftsmarkedet fullstendig.

Med andre ord: XP er for arbeide og profesjonell bruk. Vista er for hobby og hjemmebruk.

Mon det kommer til å forbli slik, slik at endringene i forhold til det profesjonelle markedet ikke kommer før Vista sin arvtaker ?

Er det noen som i det hele kjenner til eksempler på bedrifter som har skiftet ut sine XP klienter med Vista klienter ?
Avatar billede strych9 Praktikant
12. juli 2007 - 10:26 #20
Jeg servicerer en mængde small/medium size kunder i hverdagen. Der er ikke en eneste af dem som har Vista. Nogle har spurgt efter det, men jeg har strengt frarådet dem at begynde at kigge på Vista endnu.
Det er af følgende årsager:
1) Deres grej er typisk ikke gearet til at køre det. De som har været interesseret i Vista er pga "wow" effekten. Microsoft har markedsført Vista som "wow" og primært til private. Så de kunder jeg taler om er faldet for Aero Glass og 3d dingenoter, men de har ikke maskiner som kan køre den såkaldte premium experience af Vista.
2) Deres antivirus licenser. Nogle af firmaerne har licenser til AV programmer som fungerer til XP, men hvor der skal en opgradering og ny investering (programmel, konsulenttimer) til før der kan sættes Vista maskiner på deres netværk. Typisk er AV jo noget vi klarer via login scripts, og ingen admin er interesseret i et kludetæppe af login scripts dedikeret til forskellige operativsystemer.
3) Mange af de ting som er noget ved i Vista skal man til Enterprise versionen for at hente. Feks er Bitlocker meget interessant og brugbart i forbindelse med notebooks, men man skal have enten Enterprise eller Ultimate for at bruge det. Enterprise versionen kan ikke købes retail og vist heller ikke OEM. Der skal en select aftale med Microsoft til, og det er typisk kun de store drenge der har det.
4) Drivere. Der står uanede mængder af gammelt lort hos SMB kunder i dag. Men ikke alene det: Nogle benytter sig stadig af 16 bit programmer, hvilket ikke længere supporteres, i hvert fald ikke i 64 bit Vista. Nogle af mine kunder benytter feks DOS baserede database programmer fra 1984. Vi er altså helt tilbage før Win 3.11.

Dette punkt 4 står til at løse med virtualisering, men der venter vi jo altså på Win 2008 server. Jeg tror udemærket godt at MS er klar over ovenstående problemer, og derfor har begrænset markedsføringen af deres nye pakke indtil de har en løsning på dem. Deres næste skub gætter jeg på bliver virtualisering + vista med salgsargumenter om den unægteligt meget højere IT sikkerhed på desktoppen, og lavere TCO på virtualiserede systemer og løsninger.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
13. juli 2007 - 21:09 #21
De færreste virksomheder opgraderer før der er både en sp1 og en sp2.

Som jeg før har skrevet, skulle Vista efter hvad MS siger, være udviklet fra bunden. Om med al den inkompabilitet der er i øjeblikket, både med drivere og med software, er der noget der tyder på at dette er rigtigt.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. august 2007 - 14:08 #22
Hvis jeg får svar fra alle som har deltat, så fordeler jeg pointene likt :-)
(Synes tråden totalt sett bidro til å klarlegge problemstillingen en del.)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. august 2007 - 14:33 #23
'
Avatar billede strych9 Praktikant
05. august 2007 - 16:37 #24
Takker.

Siden sidst er der lavet en del forbedringer på websiden http://www.it-bruger.dk/doku.php?id=nyt_i_vista
Der vil komme flere efterhånden som jeg får tid eller folk bidrager. Det er en wiki, så alle kan skrive på den. =)
Avatar billede langbein Nybegynder
05. august 2007 - 18:22 #25
OKI. Er tilnaermet Vista analfabet, saa det er meget bra aa kunne foelge med hva andre finner ut av. (Men jeg skal ta den i bruk foer eller siden.)