Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 01:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke starte computer

Nu har jeg været så dum at afinstallere en driver, som jeg hedder VIA SATA RAID.

Efter det skal jeg reboote computeren, efter det starter den og der kommer en blå skærm med skrift (varer 0,5 sekunder) så jeg kan ikke nå at se hvad der står.

Så kan jeg vælge at starte den op i forskellige tilstande, men det samme sker ligegyldig hvilken jeg vælger.

Har denne driver på CD, men hvordan får jeg installeret den igen så jeg kan bruge computeren igen?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 01:18 #1
Få driveren smidt på en diskette,boot op på din xp cd og når den så inspicere din hardware tryk F6 og geninstaller driveren.
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 01:20 #2
Nu har jeg ikke rigtig noget diskette-drev, det er en bærbar.

Og hvornår præcis mener du med det "inspicere"?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 01:54 #3
Under opstart af xp cd vil den skrive "windows is now inspecting your hardware",der skal du trykke F6..Men du skal have et floppydrev,evt få fat i et usb drev..Eller lav en xp cd med raid driver på,du kan se hvordan det gøres her
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/

Det er deværre de enste muligheder du har.
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 09:36 #4
Mister jeg så ikke alt mit data? Det er jeg nemlig ikke interesseret i.
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 10:14 #5
Hvilke filer er det jeg skal smide over på den diskette? Når jeg sidder ved den anden computer har jeg en hel .exe hentet fra CD'en.

Men når jeg extracter den, så kommer der mange små filer? Ved ikke hvilke jeg skal smide over?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 14:18 #6
Drivere hedder som regel xxxx.dll,de kan være delt i mapper til forskelige styresystemmer.Hvis den gøre det så tag dem fra xp mappen.

Du mister intet data ved det.Du afbryder xp instalation efter,du har instaleret driveren.
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 14:44 #7
Nu sidder jeg med en bærbar.

Kan man virkelig ikke bruge en USB? Altså hvis jeg skal koble et USB-diskette drev til, er det så ikke det samme?

Og lige et til spørgsmål - hvor lang tid går der indtil jeg skal trykke F6 cirka? Er lidt nærvøs inden jeg skal gøre det :P
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 17:26 #8
Jo som jeg skrev tidligere er et usb fint nok..

Bare rolig der sker intet du ikke vil.Når du booter op på xp cden vil den starte med en sort skærm,hvor der øverst står den nævnte inspecting hardware.Dernæst vil der komme en skærm vhor der står to install 3rd party raid driver puch f6 (noget i den retning)..Men bare tryk f6 ved den sorte skærm..Så vil den bede om en disk med driveren,og så instalere den..Når det er gjordt rebooter du bare computeren igen..Husk at sætte din bios op til at boote fra CD drev,og at sætte den tilbage efter du er færdig.
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 17:59 #9
Okay, men vi snakker godt nok den Windows Recovery CD, der følger med, ikke?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 19:00 #10
Jo den skulle være fin nok
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 21:17 #11
Nu er jeg kommet dertil hvor den henter den fra USB'en.

Men nu siger den fandme der er en fejl i linje bla bla bla.

Og så kan jeg ikke komme videre? Nogen der ved hvad det er?
Avatar billede narf Nybegynder
02. juli 2007 - 21:54 #12
Den siger:

"Filen txtsetup.oem forårsagede fejlen (1) i linje 1747 i d:\xpsprtm\base\boot\setup\oemdisk.c."

Hvad skal jeg så?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 22:51 #13
Kan være den er korrupt..Du kan hente driver her
http://www.softwarepatch.com/utilities/via-sata.html

Pak den ud og kopier alle filer i drvdisk mappen til en tom diskette,og så prøv igen.
Avatar billede narf Nybegynder
03. juli 2007 - 00:11 #14
Den siger præcis det samme.

Gør det stadig via USB - kan det være dét?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 00:49 #15
Det kan være selve din floppy disk der er i stykker,prøv med en anden disk..
Avatar billede off-line Nybegynder
03. juli 2007 - 21:24 #16
Kører du i det hele taget raid? Hvis ikke, så gå ind i bios og slå raid fra.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2007 - 02:14 #17
Fandt du ud af det?
Avatar billede narf Nybegynder
07. juli 2007 - 12:44 #18
Det lykkedes ikke det som corleonedk sagde. Kunne simpelthen ikke få det til at virke. Det endte med at jeg tog harddisken ud og koblede den til en anden computer og smed nogle dataer over, derefter geninstallerede jeg Windows.

Men ellers tak for hjælpen.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. juli 2007 - 13:06 #19
OK, husk at lukke:)
Avatar billede narf Nybegynder
23. september 2010 - 12:08 #20
Skal ske (efter tre år :))