Avatar billede babysus85 Nybegynder
02. juli 2007 - 00:41 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

6 små gallerier

Jeg sidder og skal lave nogle små gallerier med 6 forskellige trapper. Der er 2-5 billeder af hver trappe. Jeg har udtænkt hvordan det skal se ud og fungere, men nu er jeg gået lidt i stå, og ved ikke hvordan jeg gør det.

Hvert "galleri" er ligesom et lille fjernsyn, men thumbs af billederne under "tv-skærmen". Jeg har lavet den første, og det ser godt ud.
Når man klikker på en thumb, fader billedet frem på "tv-skærmen", og flashfilmen stoppes.
Det betyder at dette lille tv fylder frame 1 til 30 hvis man kan sige det sådan.

Jeg vil gerne have at de 6 fjernsyn vises samtidig, men da jeg er nybegynder kan jeg ikke se så mange muligheder. Den løsning jeg har er, at hvis man vælger en thumbnail i tv nr, så blir resten af tv'erne "nulstillet" til første billede i rækken. Det vil virke forvirrende for brugeren.

Jeg håber det her er til at forstå. Det er jo lidt svært at forklare. Jeg har kun prøvet lidt actionscript, så vil helst ikke rodes ud i for meget. Jeg har ikke rigtig erfaring med scener, men for mig ser det ud til at det ikke løser noget.

Grunden til at jeg gerne vil have alle 6 tv på samme fil, er at så kan jeg klikke på tv-skærmen og så popper der et endnu større billede op på hele flash-filen.

Skriv gerne, hvis I har brug for flere oplysninger. Eller hvis det er, så kan jeg maile en fil.
Avatar billede kragekjaer Praktikant
02. juli 2007 - 08:03 #1
du kan jo starte med at beskrive hvor og hvorfor du er gået i stå
Avatar billede babysus85 Nybegynder
03. juli 2007 - 12:57 #2
Jeg har lavet den første af de 6 kasser. Her er et fungerende galleri, så jeg har styr på hvordan det skal laves. De 5 andre kan jeg så bare kopiere og rette til. Der er nogle thumbs nederst i kassen og når man klikker på dem (buttons), så springer man hen til en frame hvor et lidt større billede begynder at fade frem i kassen, og så stopper filmen med actionscript igen.

Jeg er gået i stå nu, fordi den første kasse her fylder jo fra frame 1 og frem til 30 ca, og jeg ved ikke hvordan jeg skal placere de andre. Hvis jeg sætter dem ind på f.eks. frame 40-70, så ved jeg ikke hvordan kan jeg kun se den mulighed at galleribillederne vil blive "nulstillet" når man vælger at se et billede i et andet galleri". Det vil jeg ikke have, for mine brugere skal have bl.a. muligheden for at sammenligne billederne fra de forskellige gallerier.

Hvis du forestiller dig de 6 kasser/gallerier med thumbnails for neden i hver kasse og et større billede øverst i kassen.
Kasserne kalder vi a, b, c , d, e og f. På pladserne ved de slidt større billeder vises billede nr 1 for hver af gallerierne.
Hvis brugeren så klikker på billede 3 i kasse b, og derefter vil se billede 2 i kasse e, så vil jeg gerne have at kasse b ikke går tilbage til billede 1, for så vil det forvirre utrænede brugere, at der nogle gange er 2 billeder på skærmen der skifter.

Spørg igen hvis det skal beskrives yderligere. Jeg håber nogen kan hjælpe mig, for jeg vil virkelig gerne lære det her.
Avatar billede babysus85 Nybegynder
29. juli 2007 - 00:59 #3
Løsningen: Hvis man vil have flere elementer som ligner hinanden, men med mindre forskelle, så laver man et symbol (her mc). Herefter kan man duplikere symbolet og lave ændringer i hvert enkelt. I et mc, kan er der også en tidslinie og der kan være symboler indeni andre symboler.
Herefter kan de forskellige mc's (i mit tilfælde - de 6 gallerier) sættes ind i hovedtidsliniens frames, og fungerer her UAFHÆNGIGT af hinanden.

Det ser ud til at det var rimelig grundlæggende. Men det kan være utrolig svært at stille et spørgsmål, om noget man ikke ved så meget om.