Avatar billede fritter25 Nybegynder
30. juni 2007 - 22:58 Der er 4 kommentarer

Fjerne adgang til skrivebord på Terminal server

Hejsa.

Er det muligt via GPO, at forhidrer brugere i at gemme filer, dokumenter og mapper på deres skrivebord.
Ideén er, at de skal gemme på deres eget drev.
Det er server 2003 med AD hele vejen igennem, og en alm. server 2003 terminal server.
Avatar billede cmoz Praktikant
01. juli 2007 - 00:07 #1
Du kan redirecte skrivebordet(og andre) til et netværksshare:
http://technet2.microsoft.com/windowsserver/en/library/cad7966e-c9b6-495f-b7bb-2a9673f69f4f1033.mspx?mfr=true

Så gemmes der stadig på skrivebordet, men det er på et netværksshare.

Når de logger på hentes indholdet fra sharet. Mens de arbejder og er logget ind gemmes lokalt på serveren. Når de logger af uploades, der igen til netværkssharet.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
01. juli 2007 - 00:13 #2
det er nok ikke så smart at give brugerne ret til at ændre på et fælles skrivebord ;-)
så giv dem kun læseadgang til skrivebordet
Avatar billede fritter25 Nybegynder
01. juli 2007 - 11:09 #3
Men det burde da være muligt, at fjerne skriveadgang på brugernes skrivebord uden at skulle redirecte til et netshare.
Ønsker ikke at gøre det med NTFS rettigheder. Det tager for lang tid.
Der må da findes en GPO som kan dette.
Avatar billede sameaim Nybegynder
07. juli 2007 - 07:44 #4
Opret et netværks-drev på serveren via script/gpo (brugerens profil-drev) - Fjern adgang til system-drevene, og så fjern muligheden for at højre klikke på skrivebordet.

Så kan de ikke åbne system drevet (hvor deres desktop folder ligger) via "Save As" dialog boksen, samt de kan ikke højre klikke på skrivebordet for at gemme filer.

Så kan du evt. også skjule alt indhold på skrivebordet med en loopback policy.