Avatar billede michaelbs Nybegynder
30. juni 2007 - 22:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

overclock e6600 på asus p5k?

Jeg har aldrig prøvet at overclocke før og ønsker mig en meget MODERAT overclocking af cpuen.
kabinettet er antec p182 med psu Seasonic s12-600w.
min e6600 har påmonteret scythe ninja køler med blæser, så det er godt afkølet.
Asus P5K har nyeste bios.
Systemet har 4gb Corsair XMS2 pc6400 ram 5-5-5-18.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe med hvilke værdier jeg skal stille til hvad i bios for at hæve Cpu'ens yde evne i dette set up.

Kun moderat (3ghz) da stabilitet går forud for alt andet.

mvh Michael
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juli 2007 - 01:59 #1
http://overclock.dk/
http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=34
http://www.ocguide.dk/
http://www.tomshardware.com/1997/01/02/overclocking_guide/

Igang med at læse.

Et nemt OC er at låse frekvenserne for hukommelses bussen og PCI-Ex16 slottet og så stille din fsb op et par mhz, tests for stabilitet, stil fsb et par mhz mere op tests for stabilitet osv osv. Det kan dog være dit asus bundkort har nogen OC funktioner i BIOS hvor du kan OC med 10%, 20% osv eller noget i den retning. Læs manualen til dit bundkort grundigt, specielt alt om ASUS AI NOS og BIOS
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juli 2007 - 02:06 #2
For test af stabilitet

* How can I test stability?
Orthox SP2004 Prime utility is a good way of testing it. Tho on some C2D setups it will fail instantly. Thats due to a bug in SP2004. Use small FTTs for the best result. The utility can be found here:
http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

Test for stabilitet uanset om du bruger en indbygget BIOS funktion eller selv øger ting manuelt

Hvis du låser hukommelses bussen og GFX bussen i BIOS og ikke piller ved core voltage på CPU burde du kunne øge din FSB 2-5mhz af gangen. Med tests af stabilitet efter hver gang
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 08:20 #3
Bare se at komme igang med at læse:

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=110267

Hér er et par fyre, som virkelig går i detaljer på P5K.

Du skal som DrGonzo siger forsøge dig med mange indstilling, men husk kun at ændre een ting ad gangen så du kan teste effekten.

Skriv altid ned, når du ændrer noget så du kan gå tilbage.

Sagen er den at du skal forsøge at finde en kombination som giver bedste performance på din Front Side Bus (FSB) din CPU (hænger sammen med FSB) dine RAM (clock frekvens på disse, samt læse/skrive indstillinger) og dit grafikkort.

Du skal også bruge et par programmer:

- CPU Z (lille godt program som viser dine indstillinger)
- Sisoftware Sandra Lite (viser data på din hardware)

Mit motherboard er overclocket således, det er ikke det store men mærkbart og stabilt:

CPU: multiplier x10, bus speed 210MHz, Hyper transfer 1051MHz (CPU 2Ghz -> 2.1Ghz)
RAM: FSB:DRAM ratio CPU/5, frekvens 420Mhz (400mHz ram) - ellers standard CAS, RAS etc.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juli 2007 - 09:59 #4
Takker for info.
Hep, er det samme cpu og bundkort du har de indstillinger på som mit?
Avatar billede drgonzo Praktikant
01. juli 2007 - 17:08 #5
E6600 skulle gerne kunne komme op omkring de 3-3.2ghz med ca 1600mhz FSB. Hvis dine RAM er CL5 clocker de nok ikke så godt
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juli 2007 - 18:36 #6
Okay. Lige nu afprøver jeg corespeed 3.0ghz, multiplier står iflg cpu-z til x9 bus speed 333mhz og rated FSB 1335. Jeg har skruet en anelse op for Vcore og Dram voltage. CPU-z fortæller så at rammen kører 333mhz FSB:DRAM 1:1 og rammene kører 5-5-5-12. Det har jeg sat dem til i Bios.
Efter nogle timers Torture stress på prime95 dobbelt op, så begge kerne belastes 100%konstant, siger temperaturen CPU 49 grader og MB 50grader.
Lyder alt dette fornuftigt? Er der tal jeg skal skrue op eller ned for?
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 20:36 #7
Jeg brugte Battlefield 2, fordi det var mit maksimum stressniveau på computeren (det tungeste program).

Mit link handler KUN om dit motherboard, så det kan du sagtens bruge (det var sådan jeg lærte mit ASUS M2N kort at kende).

Vcore har ikke noget med din RAM at gøre. Den skal du KUN skrue op for, hvis din CPU kører overclocket og den har problemer med at følge med og computeren ikke vil starte f.eks.
Og læg mærke til at temperaturen stiger voldsomt når du sætter spændingen op (Vcore).

RAM'ene skal du ikke sætte, dem kan du sætte til AUTO. Det er peanuts hvad det giver at regulere på de ting som CAS, RAS, Timing osv.

Du skal primært prøve at få din Corespeed op (CPU clock), start med at få den så højt op som muligt (uden at røre andet). Når du når loftet, så gå lidt tilbage og så prøv at sætte multiplier ned, læg mærke til hvordan multiplier fungerer i forhold til din CPU og RAM hastigheden og FSB osv. Sådan bliver du ved med at rode, indtil du får bedste performance.
Avatar billede michaelbs Nybegynder
01. juli 2007 - 20:49 #8
Ja, dit link var genialt, intet mindre. Points til dig.
Takker. Også tak til Drgonzo for god assistance og fine links.
De tal jeg skrev i mit sidste indlæg, lyder de fornuftige? Varmeudvikling osv.