Avatar billede lazzo Nybegynder
30. juni 2007 - 21:37 Der er 67 kommentarer og
1 løsning

Installere Win XP på bærbar med sata harddisk?

Ja har læst mig til at der ikke ligger sata drivere på Win Xp cd'en, så man skal på en eller anden måde have loaded de drivere ind før jeg kan installere en ny version af Win Xp.

Min pc vil ingenting, jeg kan hverken boote i fejlsikret tilstand eller noget, og jeg har ikke flobby drev.

Nogen der kan hjælpe, har haft stille spørgsmålet her også, men tænkte der nok ville være flere her der vidste noget:
http://hwt.dk/forumthread.aspx?ThreadID=223908
Avatar billede lazzo Nybegynder
30. juni 2007 - 21:38 #1
Problemet er når jeg booter op på win Xp cd'en så kan den slet ikke finde min harddisk!
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2007 - 21:47 #2
Din XP-cd er nnok uden SP2
det kan du lave dig efter denne manual
http://www.boegebjerg.dk/lars/sp2slipstream.htm
Avatar billede lazzo Nybegynder
30. juni 2007 - 21:59 #3
Den er med service pack 2, ser heller ikke ud til der er satadrivere med i. Ret mig hvis jeg er forkert :)
Avatar billede lazzo Nybegynder
30. juni 2007 - 22:01 #4
Du gav mig den rigtige hjemmeside bare ikke det rigtige link, http://www.boegebjerg.dk/lars/sata2.htm skulle jeg bruge :), du får dine point hvis jeg får det til at virke :)
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2007 - 22:26 #5
Ja det er jo rigtigt, men det havde da så meget forståelse at du undersøgte de andre link på siden

Jeg tror det nok skal lykkedes
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 03:12 #6
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 16:42 #7
Skal jeg ikke have de specifikke drivere til netop min harddisk? Hvor kan man finde sådan nogen? Har prøvet at lave en cd, men det virker ikke, kan ikke engang trykke f6 når installitionen er igang :(
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 17:05 #8
Nej, du skal have de rigtige drivere til din SATA controller, ikke til harddisken.
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 17:12 #9
Det er en lenovo v100 bærbar der har problemet, og har ikke flobby.
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 17:13 #10
Også det jeg mente, men jeg kan ikke finde dem på lenovo's side, ret nederen :S
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 17:15 #11
Fandt en driver, http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-64492.html
Men kan sq ikke lige se hvordan jeg skal bruge den :/
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 17:18 #12
Får følgende filer når jeg kører den der exe fil
http://peecee.dk/?id=55722
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 17:40 #13
Du skal have åbnet txtsetup.oem og kopieret over i TXTSETUP.SIF, som beskrevet. Derudover kopiere driverne som anvist.
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 18:00 #14
Ja har bare kopieret det ind så det ligger inden for det der tegn, skal jeg bare kopiere de andre filer der ind i C:\XPCD\I386 ??
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 18:28 #15
Har valgt min mappe med drivere til: C:\XPCD\Drivers
Det der I386 bibliotek er: C:\XPCD\I386

Og skrev i kør: MAKECAB C:\XPCD\Drivers C:\XPCD\i386\

Der sker ikke rigtig noget, hvad skulle den gøre?
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 19:31 #16
Kan du ikke uddybe den der guide evt. er sq ikke helt klar over hvad det er jeg skal ændre, og hvad det er jeg ikke skal ændre :S
Avatar billede lazzo Nybegynder
01. juli 2007 - 22:48 #17
Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg skal skrive de forskellige steder når jeg skal rette:

Hvis jeg bruger http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/36/SESSID=c638338b4e21facf22bcc23e035366e4/

Så ved jeg ikke hvad jeg skal skrive udover at rette "links" i [HardwareIdsDatabase]

Hvis jeg bruger
http://www.boegebjerg.dk/lars/sp2slipstream.htm
Så ved jeg ikke hvad jeg skal skrive/ændre i [SourceDisksFiles] og i [SCSI.load], filerne er jo noget helt andet og hvad betyder alle de der komma'er :S
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2007 - 23:49 #18
Ved ikke hvad ,,,,,, betyder, men det er jo også et eksempel til Asus A8V-E SE bundkort, driverne skal ligge på den CD der fulgte med bundkortet/computeren eller er lagt i en mappe på computeren der normalt hedder >restore og normalt på en partition f. eks. D: eller E:

Som jeg læser hans manual skal diskens jumber sættes til SATA, er der nogle jumbers på din HD, så prøv at flytte den.

Under normal installation skal du trykke F6 når Windows forlanger/skriver det nederst på skærmen, så skal du skifte WIN-XP CD-rom med din driver-CD og Windows vil så læse dine drivere ind til SATA-HD inden den fortsætter med installationen, trykker du ikke F6, vil Windows så fortsætte installationen og derfor kommer du jo ikke ret langt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
01. juli 2007 - 23:53 #19
Hvis du går efter forklaringen på  http://unattended.msfn.org, skal du gennemgå det meste af det der står under beginners. Det er egentlig nogenlunde det samme som i linket http://www.boegebjerg.dk/lars/sp2slipstream.htm som ibtage henviste til. Hvis du ikke finder ud af det, kan jeg godt hjælpe dig i trin, men det bliver så først i nat eller i morgen.

Og frygt ikke. Det er faktisk ret simpelt.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
05. juli 2007 - 10:53 #20
Er du stået af?
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 18:13 #21
akyhne

Undskyld, har været på ferie, er ikke kommet videre, vil godt have lidt mere hjælp, skriver en pb :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 19:04 #22
Hvor langt er du med?
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:21 #23
Har du msn eller noget hvor vi kan klare den over?
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:32 #24
Altså har kopieret en cd over, og har fundet min drivere!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 19:42 #25
Er det i orden hvis du får noget engelsk tekst?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 19:47 #26
* Lav en folder der hedder XPCD i roden af C
* Kopier alle filer fra cd'en XP til c:\XPCD\

* Lav en folder der hedder værktøj i roden af C
* Hent http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=3E90DC91-AC56-4665-949B-BEDA3080E0F6&displaylang=en og gem den i c:\værktøj\
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:49 #27
Skal jeg have service pack 2 for at gøre det?
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:49 #28
Ja prøv bare med det engelske :)
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:51 #29
For kan "ikke hente" det på den her pc!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 19:58 #30
Du skulle nu gerne have en fil i c:\værktøj\ der hedder WindowsXP-KB838080-SP2-DeployTools-DAN.cab

* Åbn filen med winrar eller winzip.
* Udpak filerne ref.chm og setupmgr.exe til c:\

* kør c:\setupmgr.exe -> Kør -> Næste -> Opret ny -> Næste -> automatiseret installation -> Næste -> Angiv din XP version -> næste -> Bruger styret -> Næste -> Installere fra en cd -> næste ->

Herfra kan du udfylde hvad du har lyst. jeg vil dog råde dig til i første forsøg at springe resten over, d.v.s. klik næste forbi alle menuerne, indtil du kommer til knappen [udfør].

Du bliver spurgt om du vil lave en fil der hedder C:\unattend.txt
Sig Ja til dette.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 19:58 #31
Spring Servicepack 2 over hvis du ikke har den.
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 19:59 #32
Kan du ikke hente filen for mig og smide den op på http://www.speedyshare.com/
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:00 #33
Den der deploy tools
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:00 #34
I første omgag laver du en simpel unattended installation med SATA drivere. Senere kan du lege med mere avancerede udgaver. Som du kan se når du kører c:\setupmgr.exe, kan man ændre mange grundlæggende ting i en sådan installationscd.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:01 #35
Hvorfor?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:05 #36
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:06 #37
Hvis du ikke har en original XP, kommer booten ikke til at virke.
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:14 #38
har den nu, jeg får ikke noget udfør til sidst, men har fået lavet den der C:\unattend.txt

Hvad så?
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:16 #39
Har ikke en hel original skive, alt jeg har er en original kode som er tilknyttet den pc jeg skal installere det på.

Så må jeg have lånt sådan en cd først jo, har kun der ikke er original :(
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:20 #40
Eller hvad?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:20 #41
Bare sig "Anuller" til vinduet der ikke kan åbnes.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:23 #42
Du *skal* have en original cd, da du ud fra den skal lave en fil til boot. jeg må ifølge reglerne på E ikke hjælpe dig med ulovligheder, og har egentlig heller ikke lyst til det.
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:25 #43
Nej det er helt i orden, får fat på sådan en her snart, så skriver jeg igen!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:26 #44
Kopier c:\unattend.txt til c:\XPCD\i386\unattend.txt

Omdøb c:\XPCD\i386\unattend.txt til c:\XPCD\i386\winnt.sif
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:27 #45
Vi fortsætter bare og laver så meget vi kan nu.
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:30 #46
Der er en der hedder unattend.txt i i386 skal den overskrives?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:32 #47
Nej, så omdøb filen inden kopiering, men behold en kopi af C:\unattended.txt
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:33 #48
Jeg har overskevet den og omdøbt den :)
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:34 #49
Det er ordnet nu, har smidt den gamle unattended ind igen fra cd'en :)

Hva så?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:42 #50
SATA:
Find din SATA driver folder til bundkortet på cd'en der fulgte med maskinen.
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 20:44 #51
Der var ikke nogen cd med, men har fundet den online her http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-64492.html

Exe filen giver følgende: http://peecee.dk/?id=55722
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 20:49 #52
Hæng lige på...
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:04 #53
Som jeg ser det er det denne tekst du skal have fat i:

    [MassStorageDrivers]
    "Intel(R) 82801GR SATA RAID Controller" = OEM

    [OEMBootFiles]
    iaStor.inf
    iaStor.sys
    iaStor.cat
    Txtsetup.oem

Åbn c:\XPCD\i386\TXTSETUP.SIF og indsæt ovenstående i bunden af filen, men inden firkanttegnet!!!
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 21:09 #54
Done
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:11 #55
* Opret mappen c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\Intel\

* Kopier derefter filerne

    iaStor.inf
    iaStor.sys
    iaStor.cat
    Txtsetup.oem

til c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\Intel\
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:19 #56
* Tryk Start -> Kør
* indsæt linien makecab C:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\Intel\iastor.sys C:\XPCD\i386\iastor.sy_
* Tryk [Enter]

Nu skulle der gerne være en komprimeret fil iastor.sy_ i mappen C:\XPCD\i386\
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 21:19 #57
Forstår ikke hvordan jeg kan oprette den der mappe? Er det der $OEM$ noget skjult eller?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:22 #58
Nej.
* Du skal først oprette c:\XPCD\$OEM$
* Så c:\XPCD\$OEM$\$1
* Så c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS
* Så c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\
* Så c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\Intel
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 21:22 #59
Har bare oprettet mappe på mappe med de der navne nu
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 21:25 #60
den laver ikke nogen iastor.sy_
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:27 #61
Har du stien c:\XPCD\$OEM$\$1\DRIVERS\006\Intel\

med filerne

    iaStor.inf
    iaStor.sys
    iaStor.cat
    Txtsetup.oem

???
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:30 #62
Check igennem at du har lavet alt korrekt. Fortsæt med at rette C:\XPCD\i386\winnt.sif:

Der hvor der står [Unattended] skal følgende indsættes eller rettes:

  OemPreinstall=Yes
  OemPnPDriversPath="Drivers\006\Intel"

Gem og luk filen.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 21:34 #63
* Opret C:\XP-BootImage\

* Så skal du gennemgå http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd.htm ved punktet "Extract the Imaging File" til C:\XP-BootImage\

* Brænd med Nero efter http://www.theeldergeek.com/slipstreamed_xpsp2_cd_nero.htm

Jeg er desværre nødt til at løbe for nu. Er måske tilbage over midnat og et par timer frem.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
06. juli 2007 - 21:34 #64
I stedet for alr det bøvl der, hvorfor så ikke lave en slipstream cd med Nlite http://www.nliteos.com/ der kan man da også lave mange forskellige ændringer i sin installation :-)
Avatar billede lazzo Nybegynder
06. juli 2007 - 22:04 #65
Jeg tror det virker nu, tak akyhne, hvordan gir jeg point osv, er ny :)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
06. juli 2007 - 22:07 #66
Jeg putter dette svar og du accepterer. Vend tilbage hvis du har brug for hjælp.
Avatar billede k-lund Nybegynder
05. maj 2008 - 16:05 #67
Hej Gider ikke mere... jeg har et problem som ligner lidt alt det her har en
HP DV9950EO som er vista installeret men skal have en XP forcet ind på den hvordan gør jeg det da den skriver at den ikke kan finde nogen hd' når jeg prøver at instalere :D
Avatar billede k-lund Nybegynder
05. maj 2008 - 16:06 #68
kan kontakts på MSN : klund89@gmail.com eller email ringkoebing@expert.dk