Avatar billede pote Nybegynder
30. juni 2007 - 09:03 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Usdkrift . Kontrol af linielængde.

Ved print med en speciel printer har jeg behov for at afkorte printlinien til en givet længde.
Printlinierne på udskrift anvender anvender forskellig pitchstørrelse og det er den fysiske udstrækning af linien jeg har behov for at kende(for at kunne afkorte til max længde).
Er der nogen der har kendskab til en metode/systemkald hvormed en udskriftslinies længde kan aflæses i cm/mm eller andet??
Avatar billede pote Nybegynder
30. juni 2007 - 09:44 #1
Sorry. Det drejer sig om C5 ver. 4.0SP1.
Avatar billede mariaf Juniormester
30. juni 2007 - 16:50 #2
Det afhængiger af skrifttype, men New Times Roman i pitch 10 har 10 tegn pr tomme, dvs 10 tegn pr 25 mm. Så kender du skrifttypen, kan du finde en maxlængde, som du så kan arbejde videre med.
Avatar billede pote Nybegynder
01. juli 2007 - 15:03 #3
Jeg skulle nok have specificeret det lidt bedre. Problemet er der når der anvendes en skaleret skrifttype -og der anvendes en Windows-printer. Her fylder 10 x (lille i) ikke det samme som 10 x (stort Æ). Et forslag til hvordan dette kan detektes?
Avatar billede mariaf Juniormester
01. juli 2007 - 19:42 #4
Det kan ikke detekteres. Du kan i bedste fald lave et langt stykke kode om hvor magne bogstaver af de forskellige størrelser, der findes, men det bliver forholdsvis omfattende.
Kan du ikke lave en standard længde, hvor du er sikker på at linieskiftet altid virker?