Avatar billede seekasr Nybegynder
27. juni 2007 - 16:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

HTPC - grafikkortets betydning

Hej,

Jeg skal til at købe ny HTPC og er lidt i tvivl om hvor vigtigt grafikkortet er.

Det skal have HDMI-udgang, køre 1080p (60Hz, 32bit farver) på et LCD-tv, men ellers ikke kunne noget særligt. Ikke noget med TV-kort, video-encoding el.lign.

Har et par spørgsmål:

1) Hvor vigtig er grafikkortets power for den generelle performance? Hvis der bare skal decodes video, er det vel kun CPU-kraft der bruges?

2) Er der forskel på hvor flot et billede 2 forskellige grafikkort spytter ud? Hvis begge kort laver 1920x1080 i 60Hz og 32-bit farver, så er der vel per definition ingen forskel? Eller findes der grafikkort der er særligt optimerede til HD-visning?

På forhånd tak,

seekasr
Avatar billede Beach Mester
28. juni 2007 - 02:24 #1
Det er MEGA vigtigt at du vælger det rigtige kort hvis det er til en HTPC. Har selv tidligere gået i den tro at power var bedere end alt andet hvilket ikke holder en meter:-(
Prøv at bruge 3 minutter her-->
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=24&pid=12

Efter denne test måtte jeg skifte mine 2 Nvidia 6800GT kort i SLI ud med en "simpelt" 7600GT kort.

Så brug lidt tid hvis du også lidt frem i tiden vil være med der hvor tingene sker:-)))

//Beach
Avatar billede seekasr Nybegynder
28. juni 2007 - 09:42 #2
Ok, så er det måske i virkeligheden CPU'en, der ikke er så vigtig?

HDCP er jeg ligeglade med. Skal hverken have Blueray eller HD-DVD drev i. Det handler udelukkende om decoding, selvfølgelig primært H264.

Har du et godt bud på nogle kort, der vil være gode? Link gerne til en test.
Avatar billede Beach Mester
29. juni 2007 - 00:31 #4
Hvis jeg selv i dag skulle klikke på en købeknap så ville jeg nok gå efter Nvidia 8600GT der jo både har HW decoding af HD, MPEG & WMV--->
PureVideoTM HD technology delivers the ultimate home theatre experience on a PC, with hardware acceleration for decoding H.264, VC-1, MPEG-2 and WMV movies - including WMV-HD, it delivers lifelike images that have up to six times the detail of standard DVD movies.

Jeg faldt lige over det her kort, som oven i købet er passivt kølet->
Gainward BLISS8600GT PCX 256MB TV Dual DVI “SilentFX”
Link-->
http://www.gainward.com/en/product/product_detail_p8491.html
http://www.gainward.com/en/product/specsheets/8491_Bliss8600GT_PCX_DD_256MB_SilentFX_datasheet.pdf

Har ikke lige kunne finde nogle DK reviews af lige dette kort, men søger lige lidt mere:-)
Priser i DK--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380739

//Beach
Avatar billede seekasr Nybegynder
29. juni 2007 - 07:36 #5
Fra den pdf du linker til: "Provides world-class HDTV-out functionality up to 1080i resolution."

Det er jo ikke godt nok.

Iøvrigt: Hvorfor anbefaler du 8600 frem for 8500? Ifølge Anandtech er fordelene ved 8600 rent gaming-relateret, og det skal jeg ikke bruge den til.
Avatar billede seekasr Nybegynder
22. august 2007 - 14:42 #6
Hej beach, opretter du et svar?
Avatar billede Beach Mester
22. august 2007 - 23:22 #7
Øhh... Du er lige smuttet i glemmebogen, sorry:-(
Mine svar kommer primært fra mine mange besøg på private sites omkring HTPC og hvad andre har at sige om deres oplevelser.

Syntes ikke rigtigt "vi" er kommet frem til en løsning du kan bruge, vil derfor ikke ligge noget svar nu.

Har du selv fundet noget brugbart eller skal vi fortsætte lidt endnu?

//Beach
Avatar billede seekasr Nybegynder
04. september 2007 - 10:11 #8
beach, synes det er helt fint. Spørgsmålet var jo grafikkorts betydning, og den er stor. Skal have et gfx-kort med fuld hardware H264-decoding, og det har nvidia 8500 og op.

Så det er sgu perfekt. Bare opret svar!
Avatar billede seekasr Nybegynder
04. september 2007 - 10:51 #9
http://www.eksperten.dk/spm/794788 <- kan dog godt bruge lidt hjælp her ;)
Avatar billede Beach Mester
05. september 2007 - 02:31 #10
Uden at se hvem der havde oprettet lige det ? så har jeg været inde og sige min mening der også:-)))

Det var en ny tråd som havde noget med HTPC at gøre, og hvis man nu selv mener man ved lidt om det så kommer man jo med det man kan!

Så det har intet med det link du har lagt her at gøre, men syntes selv den er lidt sjov at vi inden for få dage støder ind i hinanden igen *S*

Du får lige et svar, men et fornuftigt træk fra dig ville være at hive mindst 50% af dine points tilbage til dig selv. Mener stadig ikke er jeg er kommet med et "gyldigt" svar!

//Beach
Avatar billede seekasr Nybegynder
05. september 2007 - 10:07 #11
Hey beach

Det sgu ok - jeg takker for hjælpen!