Avatar billede torben lind Forsker
26. juni 2007 - 14:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

aktivering af windows xp.

Hej allesammen.
jeg har planlagt at udskifte forskellige dele på min comp.
(ram-cpu-grafikkort),er der nogle ting jeg skal være særlig opmærksom på,før jeg fjerner de gamle dele og udskifter dem med de nye,og skal windows xp aktiveres igen,det er ikke en OEM version.
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2007 - 14:45 #1
En retail version burde ikke vilde problemer med aktivering.
Avatar billede hcma Novice
26. juni 2007 - 14:50 #2
du skal nok aktivere igen, men det skulle ikke give problemer
Avatar billede hcma Novice
26. juni 2007 - 14:51 #3
ja - så er der lige det med opdatering igen (altså af denne tråd)  ;o)
Avatar billede neis Nybegynder
26. juni 2007 - 16:17 #4
Det er da kun OEM der skal aktiveres igen?
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2007 - 16:26 #5
ikke korrekt
Avatar billede torben lind Forsker
26. juni 2007 - 16:30 #6
hej peet-49.
Er der ellers andet jeg skal tænke på,før jeg starter proceduren,jeg tænker mere på alle mine data og programmer på disken,men det skulle vil ikke være nødvendigt at gøre noget med dem.
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2007 - 16:37 #7
Du skal tage en backup af det, du har på drevet, hvor xp er indstalleret, dine opdateringer forsvinder, samt driverne, hvis du vil køre en nyindstallation, ved en repair forsvinder kun opdateringerne fra microsoft.
  Det er forøvrigt ikke sikkert, du skal aktivere igen, lad det komme an på en prøve.
Avatar billede juleulven Nybegynder
26. juni 2007 - 17:28 #8
aktiveringsprocessen og windows fortolkning af reinstallation afhænger af hardware-values som ALLE komponenter i en computer tildeles af windows.

nedenstående er fiktive tal men grundideen er korrekt)
motherboard 20point
CPU 20 point
gfx 10 point
ram 5 point (pr blok)
psu 5 point
lydkort 2 point
osvosvosv

når du så geninstallere din windows udgave (har ingen betydning om det er retail eller oem) så vil aktiveringsprocessen kontrollere det Hardware ID (det der sammensættes af alle delene i maskinens serienumre og indsendes til MS under aktivering) blive sammenlignet med det nye hardware id.

hvis der så er en forskel på mere end 30 point så kræver OS'et en reaktivering.

Normalt er en aktivering jo bare en "næste, næste - udfør" process og denne process kan KUN UDFØRES 1 gang med en OEM udgave. skifter man så hardware (hvilket er imod licensreglerne for OEM) skal man ringe ind til MS og argumentere for, at få et nyt installations ID

Retailt kan aktiveres 5 gange uden, at der stilles spørgsmål. Efter 5 gange skal man så snakke med en MS representant for, at få en ny installations id

Retailt må gerne flyttes fra maskine til maskine, vidersælges så her kommer man ikke i problemer licensmæssigt.

P.s. dette er blevet opstrammet ret meget med Windows Vista. Dvs reaktivering med en OEM på anden hardware er blevet VÆSENTLIG sværrer ...
Avatar billede hcma Novice
26. juni 2007 - 17:46 #9
Oplysning fra Microsoft ang. aktivering/registrering:
"Hvis du installerer Windows XP på den samme computer ved hjælp af den samme produktnøgle, er der ingen grænser for antallet af aktiveringer".
"MPA kan tolerere en vis udskiftning af hardwarekomponenter, da der tillades en vis forskel mellem den aktuelle hash-værdi og den hash-værdi, der oprindelig blev aktiveret. Brugerne kan udskifte hardwarekomponenter uden at skulle aktivere produktet igen. Hvis brugerne foretager markante udskiftninger af hardwarekomponenterne, måske over lang tid, skal de evt. aktivere produktet igen. I så fald skal brugerne evt. kontakte en Microsoft-kundeservicemedarbejder telefonisk for at udføre aktiveringen." - og der kommer bøvlet ind i billedet.

Iøvrigt er en OEM licens tilknyttet en bestemt maskine (Derfor ægthedsbevis til at klæbe på maskinen), så den begrænser nok mere i hardwareudskiftning - vil tro at den brokker sig hvis man skifter bundkort f.eks.
Hvis du ikke kan komme til at aktivere på "normal" vis, kan du prøve at ringe til Microsoft på dette tlf.nr.: 80701315

Her er en artikel fra Microsoft ang. aktivering: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307890

Hvor mange komponenter kan der udskiftes før der kræves re-aktivering:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;302878#5f
Avatar billede torben lind Forsker
26. juni 2007 - 17:47 #10
hej peet-49.
smid et svar og du vil få dine point,men det bliver først imorgen,da jeg er nødt til at løbe nu.
Avatar billede peet-49 Novice
27. juni 2007 - 10:47 #11
:)
Avatar billede torben lind Forsker
27. juni 2007 - 18:30 #12
Tak for hjælpen.
Avatar billede peet-49 Novice
28. juni 2007 - 08:51 #13
Selv tak.