Avatar billede krsk Nybegynder
20. juni 2007 - 09:52 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

2*Lan 2*DHCP 2*WAN - Fælles

Hej,

Min nabo og jeg har begge adsl. Vi har begge brug for DHCP, men vi vil gerne forbinde vores netværk.

Site 1: Webspeed ADSL 2*dynamiske ip'er, wireless router med DHCP. Samt Telsome IP telefoni.

IP range 192.168.0.40 - 50
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1

Site 2: TDC adsl, 1 fast ip. wireless router med dhcp. Samt TDC bredbåndstele.

IP range 192.168.0.10 - 25
subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.10

Vi har forbundet de to LAN direkte. Og det virker sådan set OK. Problemet er, som vi havde gættet, at det er lidt tilfældigt hvilket net vi havner i efter en genstart eller fornyelse af ip.

Vi har forsøgt at dedikere ip-adresserne via mac-adresser, men det virker ikke ordentligt. Det er stadig lidt tilfældigt hvilket net pc'er connecter til.

Vi vil gerne vil bruge vores egne WAN's. Blandt andet pga. IP telefoni, båndbredde osv.

Vi har en linux server kørende, men vil ikke til at bruge den til at løse problemet, da vi ikke vil være afhængige af at den er oppe osv. Dvs. vi vil gerne have løsning der bruger: Switch, Router og Bridge mv.

Vi vil desuden gerne minimere antallet af kabler der skal gå imellem vores huse.

Nogen forslag?

Vh
Kristian
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 10:04 #1
i sætter jeres netkort op til fast Ip, du kan f.eks bruge 192.168.0.100  og din nabo 192.168.0.101.

Din gateway skal så være din routers IP, og din nabo´s  gateway ip skal være hans routers IP adresse, så vil i kunne tale sammmen, og stadig benytte jeres egen internet forbindelse som internet forbindelse.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 10:05 #2
i bør også deaktivere DHCP i ihvertfald den ene router, det er ikke godt at have 2 DHCP servere på samme fysiske netværk (og slet ikke når de overlapper hinanden)
Avatar billede krsk Nybegynder
20. juni 2007 - 12:08 #3
Vi har begge brug DHCP! Ellers er jeg meget enig i jeres forslag.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 12:19 #4
jeg er altså kun en ;) det kan godt lade sig gøre, men det bliver et helvede for jer begge at administrere det.
Avatar billede goodhumour Nybegynder
20. juni 2007 - 20:26 #5
Der kan IKKE, gentager IKKE, være 2 DHCP-servere på det samme subnet. I er nødt til at køre manuel opsætning med de respektive default gateways og DNS-servere i ønsker.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 20:49 #6
selvfølgelig kan der det, du har aldrig hørt om redundans ? (de skal bare uddele adresser i hver sit område, så DHCP server uddeler f.eks fra x.x.x.10-x.x.x.30 og DHCP server uddeler fra x.x.x.40-x.x.x.60 og så bestemmer man via mac filtrering hvem der må uddeles til, og ved at reservere en ip til en bestemt mac adresse styrer man hvilken computer der forbinder til hvilken forbindelse, men det er tidskrævende, og langt fra optimalt, det er 100 gange nemmere at bruge faste ip adresser, og styre hvilken forbindelse der skal benyttes udfra gateway adressen.
Avatar billede ranglen Nybegynder
20. juni 2007 - 21:22 #7
Det kunne muligvis også løses ved at sætte en routing regel op for default gateway, som har højere prioritet end den eksisterende.

Hvorfor er dhcp et krav i jeres netværk?
Avatar billede goodhumour Nybegynder
20. juni 2007 - 21:28 #8
Nu er der jo formentlig kun tale om almindelige hobbyroutere, der laver DHCP. At begynde at tale om DHCP-redundans med tilhørende mac-filtrering i denne sammenhæng er helt hen i skoven.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juni 2007 - 21:42 #9
der kan sagtens laves mac filtrering, det kan selv de billigste routere gøre.
Avatar billede goodhumour Nybegynder
20. juni 2007 - 21:45 #10
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH !
Avatar billede krsk Nybegynder
21. juni 2007 - 17:47 #11
@goodhumor, du har i et vis omfang ret. Hvis du antager at det er små billige routere med standard opsætning så giver det næste altid problemer. Men dit svar er lidt firkantet og ikke særlig konstruktivt. Da det faktisk kan lade sig gøre. Dog lidt besværligt.
Avatar billede krsk Nybegynder
21. juni 2007 - 17:53 #12
Tak for de mangle svar.

@ranglen: Vi har begge arbejdspc'er der flyttes mellem mange netværk hvorfor det er super irriterende at skulle ændre frem og tilbage imellem statisk og dynamisk ip. Den ene af os kan slet ikke pga. policy settings.

@screem_billen: Vi har faktisk gjort det du beskriver, problemet er at de dedikerede ip'er og mac-adresser kun respekteres nogle gange og man kan ikke blokkere specifikke mac-adresser i den router jeg har. (Læs: jeg har ikke fattes hvornår den bruger mac'adressen og omvendt.)

Som i kan se i min første beskrivelse er der ikke overlap imellem de to routere. Så problemet med to dhcp servere er ikke så stort. Det største problem er at vi ikke kan styre hvem der ryger på hvilket net.

Vi har ikke noget imod at købe en ny router eller switch. Så lad jer endelig ikke begrænse af manglende HW ;-)
Avatar billede krsk Nybegynder
21. juni 2007 - 17:54 #13
@screem_billen: hehe det havde jeg ikke set :-) Du er jo kun én ja.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juni 2007 - 19:52 #14
hvorfor er det SÅ vigtigt med 2 DHCP servere ?
Avatar billede krsk Nybegynder
21. juni 2007 - 21:16 #15
Fordi vi gerne vil bruge to WAN's. Vi har overvejet om vi skulle investere i en af de der adsl bundlere som kobler to wans. Men jeg har ikke hørt om nogen med gode erfaringer.
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 12:31 #16
i kan sagtens bruge 2 wans selvom i ikke bruger DHCP, så skal i bare selv indtaste ip, og gateway adresse, men det er klart at foretrække.
Avatar billede krsk Nybegynder
26. juni 2007 - 13:09 #17
Problemet er at vi SKAL bruge DHCP. Begge to! Det er ikke en mulighed at lave være at bruge DHCP.

Det er OK, med én DHCP server der dække os begge, men den skal så være i stand til at give os den korrekte gateway.

Jeg afviser dit svar. De er rigtige nok, men din løsning er i strid med de ønsker jeg har opstillet for spørgsmålet.

Vh
Kristian :-)
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 13:17 #18
ok, så opsætter du en firewall imellem de 2 netværk (en maskine med IPCOP kan gøre jobbet) er nemt at opsætte og jeg kan gøre det på under 4 min (fra bunden af til maskinen er installeret og fungerer)og er GRATIS, og der åbner du så KUN for port 445, (du skal dog så have ændret porten for ipcop for den bruger port 445 til administration af firewallen), på den måde vil kun netværket kunne se hinanden, DHCP request vil ikke kunne komme fra det ene til det andet netværk.
Avatar billede krsk Nybegynder
03. juli 2007 - 09:38 #19
Jammen hey. Det er jo det vi skal gøre! Bare med en lille dum firewall. Jeg gider ikke en hel maskine...God idé.

Tak.
Avatar billede screem_brille Novice
03. juli 2007 - 10:20 #20
;)