Avatar billede avarta Praktikant
15. juni 2007 - 15:43 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

PC's strømforbrug

Hej IT-eksperter :)

Jeg er en knøs på 17 år, som af og til lader min computer stå tændt eksempelvis under aftensmad m.m., hvilket skaber en del diskussioner med "de gamle" hen over middagsbordet.

Da jeg har oplevet flere venner og bekendte være MEGET mere sjuskede mht. at slukke sin PC og f.eks. have den tændt når de ikke engang er hjemme, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor meget strøm en PC egentlig bruger og hvad det betyder for el-regningen ? :)

Mvh. Avarta
Avatar billede huset Praktikant
15. juni 2007 - 15:45 #1
Hent en elmåler hos dit lokale elforsyning og sæt den til.

Ellers kan du lege med denne http://www.extreme.outervision.com/psucalculator.jsp
Avatar billede Jensen DK Novice
15. juni 2007 - 16:08 #2
Den bruger ca 40 til 50w. i timen,1kw koster omkring med moms 2,10kr.
Avatar billede skcvg Nybegynder
15. juni 2007 - 19:12 #3
50 W ? Så er det en bærbar. Hvis du bruger en pentum 3Ghz HT, som er et par år gammel, så er regnestykket et andet... Og hvis den gamle CRT skærm også er tændt...
Avatar billede valbyhus Nybegynder
15. juni 2007 - 19:38 #4
Mon ikke det nærmere er 100 wat? Og det vel at mærke, hvis skærmen er slukket.
Det er også mange penge i længden for "Den gamle" Så han har god grund til at brokke sig. Men der er jo en nem løsning på det problem. Når du forlader computeren i
længere tid, så sæt den i dvale. Så er strømforbruget meget lille, og du startet
hurtigt op igen. Og tænk så på, at hver eneste kW, er det samme som mere forurening.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2007 - 19:44 #5
"Når du forlader computeren i
længere tid, så sæt den i dvale. Så er strømforbruget meget lille"

Ja så lille at den ikke engang behøver være tilsluttet strøm ;)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
15. juni 2007 - 20:02 #6
john stigers > Hvad holder så liv i rovdyret?
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. juni 2007 - 20:41 #7
Dvale gemmer alle åbne programmer i ram og slukker pc, så den skal ikke "holdes i live".
Avatar billede valbyhus Nybegynder
15. juni 2007 - 22:42 #8
Ok jeg troede computeren brugte et minimum. Ja så må avarta jo gøre sin gamle
glad og bruge dvale:)
Avatar billede avarta Praktikant
16. juni 2007 - 14:49 #9
Hehe, ja det må jo være konklusionen :)

Har tidligere brugt dvale, når jeg forlod computeren, men min computer har det med at fryse på "windows lukkes"-skærmbilledet, når jeg skal slukke den efter at have haft den i dvale?? Men det er måske bare min computer, der skaber sig? :)

Tak for den gode feedback i øvrigt! ;)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
16. juni 2007 - 15:01 #10
Ja det må være en fejl på din computer. Jeg bruger dvale flere gange dagligt,
helt uden problemer. Det må kunne ordnes.
Avatar billede avarta Praktikant
17. juni 2007 - 12:01 #11
Okay, jeg forventede næsten heller ikke andet hehe :)
Det må jeg bare leve med.

Men tak for de gode råd, smid nogle svar, så jeg kan give points! ;)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
17. juni 2007 - 12:13 #12
Ingen point til mig tak:)
Avatar billede huset Praktikant
19. juni 2007 - 07:31 #13
...
Avatar billede avarta Praktikant
19. juni 2007 - 23:07 #14
Jamen, hvis der er ikke er nogen andre, der ønsker point, vil jeg dele dem med huset, selvom det ikke var det svar, jeg kunne drage mest nytte af ;)

Men tak for supporten allesammen ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. juni 2007 - 23:25 #15
Mystisk...
Du får at vide at du kan låne en elmåler for at få PRÆCIS at vide hvad din pc bruger + en anden metode til at få det at vide på...

Og så tager du over halvdelen af point selv....

Hvorfor?
Avatar billede huset Praktikant
20. juni 2007 - 07:11 #16
Hvilken del af mit svar kan ikke bruges. Elmåleren giver dig 100% det korrekt forbrug.
Avatar billede Jensen DK Novice
20. juni 2007 - 13:15 #17
Ham avarta er lidt af en fedtviolin.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2007 - 15:08 #18
Tjah... coadmin må på banen vel....
Avatar billede valbyhus Nybegynder
20. juni 2007 - 15:27 #19
Er det nu ikke at gå for vidt? Spørgeren er måske lidt af en fedterøv med point,
og jeg synes også at huset skulle have haft de sølle 50 point.
Til spørgerens undskyldning er, at han ikke kunne bruge husets udmærkede forslag.
Men at sætte coadmin på sagen, for at hive de sidste 30 point hjem *G*
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. juni 2007 - 20:01 #20
Spørgsmål:
"Da jeg har oplevet flere venner og bekendte være MEGET mere sjuskede mht. at slukke sin PC og f.eks. have den tændt når de ikke engang er hjemme, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor meget strøm en PC egentlig bruger og hvad det betyder for el-regningen ? :)"

Svar: "Kommentar: huset
15/06-2007 15:45:04 Hent en elmåler hos dit lokale elforsyning og sæt den til."

Kommentar:
"Til spørgerens undskyldning er, at han ikke kunne bruge husets udmærkede forslag."
Kan du komme på bedre ideer, der tager forbehold for lige netop den hardware der sidder i spørgers pc?

Kommentar:
"Men at sætte coadmin på sagen, for at hive de sidste 30 point hjem *G*"
Det er ikke et spørgsmål om point, men det faktum at spørger fåe en løsning der giver PRÆCIS det han har brug for, men ikke vil anerkende det som korrekt svar.
(Hvordan kan man sige svaret ikke er 100% korrekt uden selv at skrive hvad der SÅ skal til???)
Avatar billede avarta Praktikant
21. juni 2007 - 02:34 #21
:O Jamen, jeg beklager da mange gange, hvis jeg har stødt nogen. :S
Den opfattelse, jeg har af dette forum, er, at man belønner med points ud fra, hvor brugbare man finder de forskellige svar i forhold til ens problemstilling.
Med hensyn til Husets svar er jeg taknemmelig for at vedkommende gad at bruge noget af sin kostbare tid på at besvare mit spørgsmål, men jeg indrømme, at det ikke var dette svar, jeg kunne drage mest nytte af. Det med el-måleren havde jeg i forvejen tænkt på (og kræver egentlig ikke den store opfindsomhed), og jeg søgte egentlige mere en kort og præcis forklaring som jeg f.eks. fik af greysky og john_stigers.

Linket virkede brugbart, men jeg syntes samtidig det krævede mere end almindelig computerforstand at sætte sig ind i alle de ting, man skulle fylde ud, og det stemte derfor ikke helt overens med hensigten af mit spørgsmål, nemlig at få besvaret det kort og godt og ikke komplicere opklaringsprocessen af mit spørgsmål yderligere.
Men i og med at huset var den eneste, der tilsyneladende ønskede point, ville jeg da give ham en andel for sin villighed til at sætte tid af til mit spørgsmål, selvom det ikke var nøjagtig det, jeg søgte.

Jeg kunne sagtens have givet alle 50 point, du kan få 200 få min skyld og jeg kan sagtens oprette en tråd, så du kan få dem, de betyder intet for mig, men det var bare for at symbolisere, at jeg ikke følte at den pågældende tilbagemelding var 100 % tilfredsstillende.

Desuden synes jeg, at det er meget skuffende at se kommentarer à la Silbidors fra d. 20/6, som virkelig sætter en sort plet på min opfattelse af eksperten.dk, som et forum med en god tone samt positive og hjælpsomme brugere. Straks bliver man angrebet fra alle sider og stemplet som "fedterøv" m.m., hvilket jeg virkelig synes er ærgerligt. Måske er det bare mig, der har fået en forkert opfattelse af, hvilke kriterier der kommer i betragtning, når man uddeler point. Men er der nogen der måske overvejer stille og roligt at anmode om en forklaring før de tordner frem?? Næh ! (john_stigers undtaget).

Jeg siger bare hmmm!
Men hvis Huset ønsker sine point eller lidt til, kan du bare sige til, og jeg vil straks oprette en ny tråd.

/Avarta