Avatar billede majasti Nybegynder
13. juni 2007 - 17:13 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Artikel analyse

Hvordan scorer jeg den bedst mulige danskkarakter til eksamen hvis jeg trækker en artikel omhandlende kultur(ungdomshuset)?

Hvor finder jeg artikelanalyser, og hvad der ellers vil forekomme nyttigt.
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. juni 2007 - 17:52 #1
Et godt sted at starte, hvis du leder efter artikelanalyser: http://www.opgavebutikken.dk/analysemodeller.htm#Artikel-analyse

Det handler vel generelt om at vise, at du kan 1) forstå en tekst, 2) sætte lidt teori på (de ting du har lært i dansk) og 3) sætte det hele i et større perspektiv.

// Old-Faithful™
Avatar billede majasti Nybegynder
13. juni 2007 - 18:21 #2
Hvis den tekst jeg kommer op i eksempelvis er et længere blogindlæg der indeholder fakta.

Hvilket kategori er det så under? Essay, artikel?
Avatar billede old-faithful Praktikant
13. juni 2007 - 18:38 #3
Blogindlæg er jo en lidt sær kategori, for sådanne kan jo i princippet være alt fra essays, til eventyr, anmeldelser og artikler. Det må således komme an på, hvad indholdet konkret er og ikke så meget hvad teksten "kalder sig selv".

Hvis indlægget f.eks. har et sagligt og nyheds- og faktumfokuseret indhold kunne det  tale for en artikel, og hvis teksten er mere svævende med "flyvske tanker" om emnet kunne det tale for et essay.