Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 11:45 Der er 38 kommentarer og
3 løsninger

Problemer med start op

Hej alle,
Min computer ville pludselig ikke starte op igår! Den starter og den viser bootup og den viser det der windowslogo hvor den står og loader og så kommer der en blå skærm med hvid tekst, hvor der står noget med at computeren er blevet lukket for at beskytte mod beskadigelse. Der står også noget med at det kan skyldes ændringer i enten hardware eller software, men jeg har ikke lavet nogen ændringer!
På den blå skærm,står der også følgende:
DRIVER_IRQ_LESS_NOT_EQUAL  (mener jeg)
Hvis nogen kan få noget ud af det?

Jeg har så fundet ud af at jeg kan starte i fejlsikret tilstand, nogen gange..

Nogen der ved hvad jeg kan gøre?

Ps. Min computer køre WinXP
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 12:02 #1
det er en af de slemme.  kan være fejl på hardware, defekte drivere o.s.v.
1: er der advarselstegn i enhedshåndteringen ?
2: rens / støvsug kabinettet
3: check om alt sidder rigtigt fast
4: check harddisken for fejl
5: check dine ram
6: en helt masse andet, som måske skal prøves, men det vender vi tilbage til, hvis ovennævnte ikke virker
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 12:05 #2
ingen advarselstegn..
Hvordan checker jeg harddisk og ram?
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 12:07 #3
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 12:08 #4
og nu går jeg ud for at slå græsset - det tager nok et par timer  ;o)
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 12:19 #5
lige en rettelse:
Det der står er:
DRIVE_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

men det gør måske ingen forskel`?
Avatar billede screem_brille Novice
13. juni 2007 - 12:19 #6
start op i fejlsikret tilstand og deaktiver automatisk genstart, så vil du kunne skrive ned præcis hvad fejlkoden er, og dette letter fejlsøgningen meget.
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 13:03 #7
hvilken fejlkode leder vi efter?
Er det sådan noget alla
"STOP :(/0000x00/) i den stil?
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 13:04 #8
altså:
Højreklik på denne computer og vælg egenskaber\avanceret\start og
genoprettelse\indstillinger\fjern fluebenet i genstart automatisk.

så får du den berygtede BSOD (Blue Screen Of Death)  hvor der i toppen nok står en fejlmeddelelse med STORE typer, og næsten nederst står der en laaaaaaang STOP-kode
Vi skal bruge fejlmeddelelsen samt stopkoden
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 13:05 #9
"STOP :(/0000x00/) i den stil?:    det er nemlig rigtigt  ;o)
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 13:11 #10
Her kommer stopkoden:
***STOP: 0x000000D1  (0x82000000,0x00000002,0x00000000,0xF8806d98)

Fejlmeddelensen er som sagt:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 13:14 #11
I øvrigt fandt det der program ingen fejl på mine ram
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 13:25 #12
det er en eller anden defekt driver.
prøv lige at checke hd'en for fejl
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 13:32 #14
når jeg prøver det med at checke hd'en som i det tip, siger den det med at den vil gøre det når jeg genstarter, men problemet er jo atr når jeg genstarter kommer den der BSOD..
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 14:03 #15
efter hvad jeg lige kan se er det vist den her jeg har : http://support.microsoft.com/kb/902973
Men der står ingen løsning!!
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 14:47 #16
hvis du har nogle USB-enheder tilsluttet, kan du prøve at de-montere dem, og så sætte dem til en efter en
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 14:49 #17
Hvis du har mere en 1 ramklods, så prøv at tage en ud på skift. Ellers kør en ramtest.
Avatar billede martinbraad Nybegynder
13. juni 2007 - 15:36 #18
det med USB virkede ikke...
JEg har kørt en ramtest den fandt ingen fejl
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 15:41 #19
Måske er der noget her du kan bruge?
http://www.tweaksforgeeks.com/IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.html
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 16:43 #20
7: har du kørt et check af harddisken ?
8: har du checket varmen ?  (download Everest Home og se temperaturen der: http://www.hcma.dk/uploads1/div_uploads.htm )
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 17:01 #21
Everest er udmærket som vejledende, men nøjagtig er den ikke. Når Everest
fortæller at min CPU er 37 grader, siger bios at den er 42 grader. Det var
i går da det var varmt, i dag er min CPU 4 grader lavere.
Avatar billede hcma Novice
13. juni 2007 - 17:11 #22
og hos mig afviger den 1 gr. cel.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
13. juni 2007 - 17:24 #23
Ja 1 grad er flot, men jeg skal så bare lægge 5 grader til, og 42 grader på
en varm dag er jo ikke noget at hæfte sig ved. (Men jeg har heller ingen spil)
Avatar billede martinbraad Nybegynder
14. juni 2007 - 10:42 #24
jeg har kørt en chkdsk, men uden /f og /r idet den jo så siger at det vil den gøre når jeg genstarter, men når jeg så genstarter chrasher min computer jo.. Og hvis jeg genstarter i fejlsikret igen så laver den ikke det der check, men da jeg bare kørte chkdsk sagde den der ikke var nogle fejl...

Det med varmen, det kan da ikke være rigtigt vel? den chrasher jo selvom den ike har været tænkdt længe, når jeg så starter første gang chrasher den..
Avatar billede hcma Novice
14. juni 2007 - 10:48 #25
har du renset kabinettet indvendigt ??
Avatar billede valbyhus Nybegynder
14. juni 2007 - 13:07 #26
Hvis du for kot siden har installeret et nyt program, selv et ganske lille,
så prøv, i fejlsikker, at fjerne det.
Ellers prøv, også i fejlsikker, at køre en antivirus fra DR.web:
http://www.freedrweb.com/cureit/
Hvis det ikke hjælper, og der er tale om driverfejl, er det måske nødvendig
med en "Repair" Men den hjælper selvfølgelig ikke, hvis der er hardwarefejl.
Omvendt, har du kørt en "Repair" og det ikke hjælper, må det være  hardwarefejl.
  http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede martinbraad Nybegynder
14. juni 2007 - 20:25 #27
hmm, lige sket noget træls
Jeg var igang med en repair fra cdeen, men den beder jo om at få lov at genstarte inden den går rigtigt igang, og som bekendt chrasher min computer når jeg starter! Kvik som jeg er forsøger jeg selvfølgelig så at starte den i fejlsikret som har virket indtil nu, men når jeg gør dette kommer der en boks op hvor der står "Windows XP installation kører nu fejlsikret. Genstarter nu." og nr man trykker ok genstarter den, jeg er altså nu også lukket ude af fejlsikret tilstand!!!!
Jeg har kørt chkdsk /p /r og den sagde at den fandt fejl og reparede dem, men det virker stadig ikke, had kna jeg nu gøre? Jeg er desperat!
Avatar billede valbyhus Nybegynder
14. juni 2007 - 20:40 #28
Går din PC ned når den genstarter under installation? Man må ikke røre noget,
når installationen genstarter. Det eneste du kan gøre nu, er at genstarte med
winCDén i drevet. Kan den ikke det, ser det ikke godt ud.
Avatar billede hcma Novice
14. juni 2007 - 20:48 #29
tror også at hd'en er færdig.
jeg ville selv gøre følgende:
1: sætte en ny harddisk i
2: afmontere den gamle
3: køre XP ind på den nye harddisk  (nyinstall)
4: købe en ekstern boks til den gamle harddisk og sætte den deri
5: forsøge at redde hvad reddes kan på den gamle hd og når det er kørt over på den nye hd
6: købe en ekstra ny hd og montere den i den eksterne boks, som så kan bruges til back-up.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
14. juni 2007 - 21:21 #30
Enig i at det er en god ide at prøve en ny HD. Men prøv først at noget andet.
Tag kablerne af dit CD/DVD drev og prøv at starte op sådan. Det kunne jo være,
du var så heldig, ar fejlen ligger. Men når du genstarter, så gå først i bios,
og sæt den til "Defaults"
Avatar billede nigol2805 Nybegynder
15. juni 2007 - 21:11 #31
Hey, har lidt samme problem som martinbraad. Efter jeg skiftede bundkort i min com har den samme fejl optrådt hver gang jeg forsøger at boote windows. Det er gået så vidt at jeg ikke kan boote fra mit cd drev så kan ikke køre nogen programmer eller geninstallere windows xp. Kan ikke køre chkdsk, har haft de forskellige drev unplugged men det hjalp heller ikke. Den komplete fejlkode er

Stop: 0X0000007B (0xF79C6528, 0CX0000034, 0X00000000, 0X00000000)
Avatar billede screem_brille Novice
15. juni 2007 - 21:17 #32
nigol2805 din fejl skyldes at du har skiftet bundkort, og hjælper jo ikke med at få løst spørgers problem ;)
Avatar billede martinbraad Nybegynder
17. juni 2007 - 11:53 #33
vil det sige at vi er nået så vidt at det eneste jeg kan gøre er at købe en ny hd og så redde det man kan fra den gamle? kan det virkelig passe?
Avatar billede hcma Novice
17. juni 2007 - 16:38 #34
det er den løsning jeg ville vælge  (altså købe en ny hd o.s.v.)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
17. juni 2007 - 18:00 #35
Har du prøvet at køre producentens test program for din harddisk?
Hvis der er klosterfejl - og du er heldig - kan programmet rette dem.
Og ellers får du at vide, hvis harddisken får en ikke bestået.
Et sådan chech køres ved, at der bootes op på enten en floppy eller en CD.
Avatar billede screem_brille Novice
17. juni 2007 - 18:21 #36
en cluster fejl (som er klynge på dansk), kan ikke rettes, de kan markeres som defekte og derved ikke længere kan ses af systemet, men rettes kan de ikke, og er der først bad sectors, så har de det med at sprede sig, så har amn en disk med defekte sectorer, skal man være godt tosset hvis man ikke skifter den ud (medmindre data ingen betydning har)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
17. juni 2007 - 18:51 #37
Det er vi sådan set ikke uenige om, men Powermax og andre analyse programmer,
skriver selv, at de retter klosterfejl, derfor udtrykket. Det er nu ikke altid
klosterfejl breder sig. Jeg fik rettes klosterfejl på en Maxtor for et par år
siden, den kører endnu. Men det er da rigtigt, at har man først fejl på sin HD,
er det fornuftigt at købe en ny, og så bruge den gamle til backup.
Når jeg anbefaler at køre et check og eventuelt få "rettet" klosterfejl, er det
for at give mulighed for at hente data ud, efter hcma´s opskrift, uden at skulle
købe "getdataback"
Avatar billede martinbraad Nybegynder
18. juni 2007 - 22:32 #38
Hej alle!!!!!!!!!! JEg har lkavet DEN!
JEg satte min hd over i en anden maskine for at rede data, for sjov prøvede jeg lige at boote op fra den, da jeg gjorde dette fik jeg en anden fejlmeddelelse, denne der Windows/system32/config/system er beskadiget...
Så fandt jeg en guide på spyware fri til hvordan man lavede det, det gjorde jeg så, (i den originale computer) hvor efter jeg kørte windows ind som en reperation, og nu køre det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis alle der har forsøgt at hjælpe lige smider et svar vil jeg gerne dele lidt point ud for de ihærdige forsøg og den megen velvilje!
Avatar billede screem_brille Novice
18. juni 2007 - 22:36 #39
jeg ville stadig ikke benytte disken.
Avatar billede hcma Novice
18. juni 2007 - 23:51 #40
jeg ville også skifte hd'en ud
Avatar billede valbyhus Nybegynder
19. juni 2007 - 00:45 #41
Enig:)