Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
11. juni 2007 - 23:36 Der er 12 kommentarer

Unikke Domino URL'er for kategorisider

Jeg har brug for et metode til kunne give mine kategorisider unikke URL'er, der ender på "/". F.eks. "http://www.mysite.dk/produkter/"

Navngivningen skal overholde følgende:

1) Kategoriside URL'en med "/" til sidst skal fastholdes når siden er åbnet.

2) Indtastning af kategoriside URL'en UDEN "/" til sidst (f.eks. "http://www.mysite.dk/produkter") skal returnere i en 404 fejl.

Jeg har forsøgt en del med Redir/Subst dokumenter, men det tætteste jeg er kommet er at opfylde 1). Når jeg indtaster kategoriside URL'en uden "/" til sidst ("http://www.mysite.dk/produkter") fastholdes denne URL. Og det duer ikke til mit brug.

Hvis ikke jeg kan få opfyldt 2) på en Domino, vil det næstbedste være at kategoriside URL'en uden "/" til sidst automatisk 301 redirecter til URL med "/" til sidst.

Jeg kører på en Domino 6.x i øjeblikket.

Nogen bud på en løsning?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
12. juni 2007 - 17:36 #1
Hvad består dine "kategorisider" af - er det enkelte databaser eller ?
Jeg forstå ikke helt behovet...
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
12. juni 2007 - 18:22 #2
Kategorisider er de sider der kommer frem når man klikker på en kategori.

Det kunne være et hovedmenupunkt ved navn "Produkter", der åbner en side med URL'en "http://www.mysite.dk/produkter/"

Lad mig høre hvis jeg er uklar.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. juni 2007 - 21:58 #3
Det er noget uklart....Du kan jo selv bestemme hvad url'en er til dine menupunkter ? Og hvorfor fremtvinge en 404 ? Er det enkeltsider eller frames eller iframes ?
Ku' du evt. lægge et link til et screenshot ?
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
13. juni 2007 - 23:14 #4
Ja, jeg kan fint bestemme hvad mine URL'er til mine sider skal være. Det er ikke problemet.

Måske er det nemmest med et eksempel:

Prøv at se på denne side: http://www.eksperten.dk/spm/Databaser/Domino-Notes/

Det samme indhold kommer frem hvis du skriver adressen http://www.eksperten.dk/spm/Databaser/Domino-Notes (uden afsluttende "/").

Præcis det samme kan jeg gøre på min Domino website, men jeg vil KUN have URL'en med afsluttende "/" til at virke.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. juni 2007 - 07:35 #5
Ok, jeg forstår bare ikke hvorfor...Men du kan lægge et javascript ind i onLoad på siderne, som tjekker på url'en og ifald den er 'forkert' redirecter til korrekt url, eller evt. til en 404-side du selv laver.
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
14. juni 2007 - 14:02 #6
Lidt om hvorfor: Jeg vil undgå at samme fysiske webside har flere logiske adresser. Det er nemlig skidt ifm. søgemaskineoptimering.

Forslaget med JS redirect på onLoad: Hmm ja, det kunne lade sig gøre, men jeg er ikke vild med løsningen. Jeg vil gerne have noget mere "rent" og havde håbet at snedige Substitution og Redirection dokumenter måske kunne klare sagen?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. juni 2007 - 19:25 #7
Jeg er ikke admin, men er en redirect via javascript i praksis ikke det samme som en redirect/substitution via en setting i et serverdokument ?
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
30. juni 2007 - 09:49 #8
mmmtm, jeg tror ikke bestemt JS redirects kan gøre det samme som website docs på Domino serveren.

Tak for dine råd alligevel. Læg et svar så jeg kan give dig nogle point :-)
Avatar billede mmmtm Nybegynder
01. juli 2007 - 21:27 #9
Nej, js redirects kan ikke gøre det samme som website docs - det ved jeg godt. Men umiddelbart lyder det somom at de i praksis kunne gøre det du ville have...
Jeg springer points over denne gang ;-)
Avatar billede jogii Nybegynder
30. juli 2007 - 16:00 #10
jeg tror ikke at man kan lave substitutregler, som er "generiske", dvs. at jeg ikke tror du kan undgå at du skal lave en substitutregel for hver produktkategori som du vil håndtere. Det er fint nok hvis du har et begrænset antal kendte kategorier, men hvis antallet er dynamisk, så er det bøvlet.
Avatar billede tue_skaarup Nybegynder
31. juli 2007 - 11:50 #11
jogii, substitut eller redirect reglerne bekøver ikke være generiske. Jeg har netop et begrænset antal kategorier og det ville være helt ok med specifikke substitut/redirect dokumenter.

Hvis du ved hvordan disse substitut/redirect dokumenter skal se ud for at løse mit problem, så giv endelig lyd.
Avatar billede jogii Nybegynder
02. august 2007 - 08:28 #12
Den er jo ikke nem. Og jeg er ikke selv specialist i disse redirections. Problemet er lidt at serverene jo er gearet til at finde både med og uden sluttende /. og jeg ved ikke om man kan snyde denne "tollerence". Mit umiddelbare gæt er at du blvier nøt til at lave redirections på dem som ender på / og placere databasen et helt andet sted, hvortil du redirecter. Så vil hits, som ikke indeholder /, ramme et tomt bibliotek.

På serveren skal du oprette et internet site, derunder kan du oprette substitutions. Men disse substitutions er normalt også tolerante for manglende /, så jeg tror ikke det vil lykkes for dig.