Avatar billede nietzsche Nybegynder
11. juni 2007 - 18:26 Der er 16 kommentarer

DNS problemer

Vi har skiftet ip-range på vores netværk, er gået fra 192.168.1.x til 172.10.10.x. Vi har slettet vores DHCP scope og erstattet det    med det nye, samt slettet DNS subnettet og erstattet det med et nyt. Nu har vi i mellemtiden fået problemer med dnslookup i kommandoprompten, hvor den refferer til den gamle DNS server, frem for den nye DNS server. Dette problem forekommer kun fra klienterne, hvis man laver et nslookup fra serverne er der ingen problemer.
Udover dette har vi, af og til, også problemer med at få fat i mappededrev, som tilgås via DNS navne.
Vi har prøvet og genstarte server samt klient, uden held. Hjælp os.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
11. juni 2007 - 18:47 #1
Ved ikke om det vil hjælpe, men du kan prøve "ipconfig /flushdns" på klienterne.
Avatar billede nietzsche Nybegynder
11. juni 2007 - 18:58 #2
Det har vi prøvet, virker ikke.
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2007 - 21:57 #3
Det kunne lyde til at DHCP scopet er sat forkert op !
Avatar billede leif Seniormester
11. juni 2007 - 21:58 #4
Hvad viser en "ipconfig/all" på en klient ?
Avatar billede nietzsche Nybegynder
11. juni 2007 - 23:31 #5
Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : workstation001
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . : domain.local
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : domain.local
                                                    domain.local

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : domain.local
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0B-CD-6E-B2-F4
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.107
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 11. juni 2007 18:06:58
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. juni 2007 18:06:58
Avatar billede cmoz Praktikant
12. juni 2007 - 01:46 #6
Under DNS servere står der:
som din klient har fået tildelt af DHCP.

Det er bedre, hvis der kun står din interne DNS server(e) der.
F.eks. 172.10.10.91, så at alle klienterne ikke peger på TDCs navneservere direkte.

Så i scope options skal den kun få 172.10.10.91. (hvis du har flere DCs fra det samme AD er det nok en god ide at tilføje så der er to)

Sæt så DNS på 172.10.10.91 til at forwarde til:
når det er noget som den ikke selv kan svare på. (forwarders fanebladet)

Dette vil måske hjælpe, da du nu fra en klient ikke kan komme til at spørge TDCs navneservere, om records i zonen domain.local, som den alligevel ikke kan svare på.

Er 172.10.10.91 blevet registret ordenligt i din domain.local zone? Så der ikke står nogle af de gamle IPs registreret. Det burde de være, men bare for at være sikker. ;)
Avatar billede nietzsche Nybegynder
12. juni 2007 - 10:57 #7
DHCP serveren er nu sat til ikke at tildele TDC DNS server adresse til klienterne. Men det har ikke afhjulpet problemet.

og umiddelbart skulle 172.10.10.91 være registreret ordentligt.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 11:01 #8
Hvis du i en Kommandoprompt laver:
nslookup

Hvad skriver den så ?
Avatar billede morhan Novice
12. juni 2007 - 11:03 #9
hvad ligger der i dns cachen på serveren?
Avatar billede nietzsche Nybegynder
12. juni 2007 - 16:43 #10
#Leif

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : workstation001
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . : domain.local
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      Søgeliste for DNS-suffiks. . . . . . . . . . : domain.local
                                                    domain.local

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . : domain.local
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-0B-CD-6E-B2-F4
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Ja
      Automatisk konfiguration aktiveret . . . . . : Ja
      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.107
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.1
      DHCP-server. . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      Primær WINS-server . . . . . . . . . . . . . : 172.10.10.91
      Rettigheden opnået . . . . . . . . . . . . . : 11. juni 2007 18:06:58
      Rettigheden udløber. . . . . . . . . . . . . : 19. juni 2007 18:06:58
Avatar billede nietzsche Nybegynder
12. juni 2007 - 16:46 #11
#Morhan

Der skullle meget gerne ikke ligge noget, er blevet clearet flere gange.
Avatar billede leif Seniormester
12. juni 2007 - 19:49 #12
Nej, ikke IPconfig, men: nslookup

Er det korrekt at der står 2 gange DNS suffiks som er det samme (Burde så vidt jeg ved ingen betydning have, men underligt)
Avatar billede nietzsche Nybegynder
13. juni 2007 - 10:31 #13
#Leif undskyld jeg misforstod dit spørgsmål. Her er resultatet af nslookup.

DNS request timed out.
    timeout was 2 seconds.
*** Can't find server name for address 192.168.1.91: Timed out
Server:  ns3.inet.tele.dk
Address:  193.162.153.164

*** ns3.inet.tele.dk can't find storm: Non-existent domain
Avatar billede leif Seniormester
13. juni 2007 - 12:07 #14
Det ser ud som om du stadig laver opslag på den gamle IP og har stadig TDC DNS på maskinen !
Avatar billede nietzsche Nybegynder
13. juni 2007 - 16:09 #15
Det er også det jeg kommer frem til, men forstår ikke hvor computeren får det fra. Har genstartet, /flushdns, intet af det virker... og klienterne er sat op til at automatisk at modtage en IP adresse, så det er ikke fordi det manuelt er defineret nogen steder.

Har du nogen forslag til hvor informationerne kan komme fra?
Avatar billede nietzsche Nybegynder
14. juni 2007 - 13:31 #16
Til dem der måtte være interreseret lå fejlen lokalt på maskinerne. De havde under REGEDIT en forkert NameServer, da denne blev ændret til den rigtige virkede alt som det skulle.