11. juni 2007 - 09:14Der er
9 kommentarer og 1 løsning
Axapta - printer problem
Vi har netop fået ny printer, men det er endnu ikke lykkedes at printe noget fra Axapta og vi har fået at vide at det ikke er ret mange printere som Axapta kan kommunikere med. Det kan vel ikke passe at et program som Axapta har en sådan begrænsning?
Hvad er det for en printer ? Fabrikat ? Formål ? Er det en speciel printer (labels, thermo etc.).
Grundprincippet er at hvis printeren kan installeres under din windows, og du ellers kan skrive ud på den fra andre windowsprogrammer, så skulle Axapta også kunne anvende den.
Det kan jeg desværre ikke svare dig på da opsætningen og administrationen af programmet varetages eksternt. Vi har blot fået at vide at det ikke er sikkert at Axapta kan sættes op til den nye printer, da det helt overordnet skulle være et problem at få Axapta til at fungere med diverse printere. Men som jeg læser det du skriver er dette ikke korrekt?
Jeg forudsætter at hvis vi snakker om Axapta, er det en version mellem 2.5 og 3.0 evt. med service pack.
Som nævnt hvis printeren kan køre under Windows kan Axapta bruge den (men det kommer an på Axaptas konfiguration).
Jeg har en formodning om at den Axapta du arbejder med kører 3-tier. Teknisk betyder det, at der faktisk kan være op til tre maskiner som du anvender uden at vide det.
Du har din arbejds pc (kaldet klienten). Der er en AOS-server (som man kan betragte som en Axapta bruger i lighed med klienten, hvor der bare ikke er noget bruger-interface). Og endelig er der database-serveren (hvor alle data som Axapta bruger/lagrer ligger).
Typisk vil AOS og databaseserveren være forbundet med en lynhurtig linie som er holdt uden for det egentlig netværk, for dermed at aflaste netværket, når AOS og database kommunikerer.
Programkode kan køre enten på din klient eller på AOS-serveren.
Hvis du nu fra din klient starter en (tung) rapport som er designet til at køre på AOS. Så vil koden faktisk køre på AOS-serveren og ikke på din maskine. Derfor skal AOS-serveren kunne "se"/kende din nye printer, ellers kan Axapta jo ikke udskrive til den.
Måske kunne det være problemet ? Prøv at spørge den instans der varetager systemadministrationen for systemet.
Hvis driften er jeres system er outsourcet kan det selvfølgelig være at det firma der står for driften har en politik om kun at supportere bestemte printere (som man ved virker), og dermed ikke vil supportere den nye printer.
Det kunne være forklaringen på udmeldingen med at Axapta kun kan udskrive på bestemte printere ?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.