Avatar billede julle.p Nybegynder
08. juni 2007 - 18:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Digitalt kamera, 3:2 format?

Hej alle.

Jeg er på udkig efter et kamera som er lidt mere end bare alm, men samtidig heller ikke for proff...

Derfor fandt jeg et Canon PowerShot A640. Det virkede som et fornuftigt valg: Drejeskærm, alm SD-kort, alm batterier, 4x optisk zoom og alligevel forholdsvist lille.

MEN, man kan jo ikke få fremkaldt digitale billeder i det "gamle" format, dvs 3:2 - i hvert fald ikke uden at det beskæres :-( Dette kamera kan jo kun tage billeder i formatet 4:3...

Jeg fik så af vide af min lokale fotomand, at Sony laver sådanne kamerae, men jeg synes ikke at kunne finde nogle fede nogle på deres siden.... De laver i hvert fald ikke nogen som ser lige så lækre ud som den Canon A640, men bare fordi denne er større kan et mindre Sony måske være bedre? Det lyder forkert i mine øre, hva me i jeres?

Nogen gode råd....

Mvh Alex.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. juni 2007 - 21:07 #1
Der er en del arbejde ved at beskære billeder inden fremkaldelse. Men alligevel: man kan vælge om man vil fjerne jord eller himmel, om man vil gøre billedet lysere, ændre lidt på farverne, retouchere lidt væk (modlys-klatter fx), osv osv. Jeg får vist alle fremkaldte billeder igennem et foto-program, og laver dem lidt "bedre". Om det er ulejligheden værd for dig - det ved jeg så ikke...
Avatar billede coderdk Praktikant
08. juni 2007 - 23:16 #2
Nogle af Panasonic's Lumix kameraer tager både 4:3 og 3:2 formatbilleder...
F.eks. http://www.dpreview.com/reviews/specs/Panasonic/panasonic_dmcfx01.asp
Der er flere af dem der kan det LZ3 og LZ5 også...

Sonys DSC-M2 kan også - Sikkert også flere af dem ;)
Avatar billede julle.p Nybegynder
09. juni 2007 - 10:31 #3
Jeg tror valget er valget på en Sony DSC-H model. :)