Avatar billede califfo Nybegynder
08. juni 2007 - 13:38 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Trafficcontrol til et hjemmenetværk

Hej Gutter

Jeg er igang med at designe et hjemmenetværk med en del brugere. Til det kunne jeg godt tænke mig at kunne prioritere trafikken, således at nogle services og klienter bliver prioriteret højere end spil.

Jeg har læst nogle ældre artikler her på Eksperten, men har brug for noget opdatering på området.

Mit ønske er at kunne sætte et stykke hardware på mellem internettet og lokalnetværket. Det betyder at jeg undgår at skulle installere et stykke software på alle klienter, hvilket er urealistisk.

Jeg har 2 løsningsforslag:

1. Jeg installerer selv en linux på en lille computer. Det kræver dog indkøb billig (også i strømforbrug) og driftsikker hardware.

2. Der findes en hardwareboks som kan løse mit problem. ...Men hvad er prisen og hvor skaffer jeg den?

Jeg vil helst løsning nummer 2, men jeg gruer lidt fr prisen.

Har I nogle forslag?
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2007 - 13:40 #1
Der findes bokse der kan dette, men typisk koster de en del. Diu skal kikke efter router eller ewitche med Qos.

Linux løsningen er til at gå til. se http://www.netlimiter.com
Avatar billede califfo Nybegynder
08. juni 2007 - 14:03 #2
Linket henviser til noget software beregnet til Windows!!!

Jeg har fundet QoS produkter hos bl.a linksys, men ud fra beskrivelsen, synes jeg ikke det ser ud som om at de opfylder mine ønsker.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2007 - 14:12 #3
Som jeg husker netlimiter er det linux men det er længe siden jeg har kikket på det og under alle omstændigheder kan den indbyggede firewall i linux opsættes så den kan dette. se evt også http://www.bandwidthcontroller.com (hvis det er stavet rigtigt)

Jeg mener heller ikke at linksys'en helt kan nok. Nogle af de dyre Cisco switche kan, men prisen er også derefter
Avatar billede califfo Nybegynder
08. juni 2007 - 14:32 #4
Det lyder som en Linux-løsning. Æv!

...Linux er Ok, men jeg vil bare have en boks der lige præcis kan det jeg skal bruge den til og som er billig i drift.

Tak for hjælpen.
Avatar billede leif Seniormester
08. juni 2007 - 15:36 #5
Du kan evt. kontakte mig, så kan det være jeg kan hjælpe dig, sælger nogen køreklare Linux bokse, med Webinterface og QoS
Avatar billede califfo Nybegynder
08. juni 2007 - 18:32 #6
Ikke usandsynligt. Jeg har selv tænkt på at købe en boks som den her til at starte med. http://www.cortexsystems.dk/shop/net4801/net4801_50_board_and_case_da.html

...Det burde være muligt at installere en Linux på et CF-kort og styre det hele derfra.
Avatar billede califfo Nybegynder
08. juni 2007 - 18:32 #7
Har du andre forslag?