Avatar billede ghorfraq Nybegynder
07. juni 2007 - 23:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

EPROM Writer

Hej

Hvor kan man købe en EPROM/EEPROM writer, så man selv kan programmere/flashe sin biosChip ?

/Ghorfraq
Avatar billede screem_brille Novice
08. juni 2007 - 00:05 #1
byg en selv, hvis dus akl bøbe en færdig, overstiger det ofte prisen for et nyt bundkort, eller få en der allerede har en til at flashe den for dig (jeg går ud fra dit problem er en fejl flashing så bundkortet nu er dødt ?)
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
08. juni 2007 - 13:16 #2
Hvordan bygger man selv en ? findes der elektronik kits til det?
Vil dog stadig gerne vide, hvor de kan købes.
Nogen der et link til en webshop eller lign?
Avatar billede screem_brille Novice
08. juni 2007 - 13:20 #3
hvilken kreds /kredse vil du kunne prgrammere ? jo flere typer der er understøttet jo dyrere er det.
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
08. juni 2007 - 13:27 #4
Det vil primært være 32 bens PLCC chips. Det er vist de mest brugte idag i desktop bundkort.
Avatar billede screem_brille Novice
08. juni 2007 - 13:41 #5
ja, men selve type (hvilken familie eeprom)

her er en eeprom brænder som i princippet kan benyttes http://outflux.net/software/pkgs/EPROM/mirror/
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juni 2007 - 16:05 #6
Hvidovre afdelingen af EDR havde for nogle år siden et byggeprojekt, og de kunne levere byggevejledning og print m.v. ( Det er hverken dyrt eller vanskeligt ! )
Måske er det en ide at spørge, om de har 'rester' liggende.
Hvis det ønskes - men ikke lykkes - så prøv her igen, - jeg kan fremskaffe artiklen m.v. ( fra OZ)
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juni 2007 - 16:09 #7
Omtalte er kun til Eprom.
Hvis du er 'inød' men selv vil lave HEX-koden, vil jeg godt brænde en EPROM for dig.
Avatar billede richardjensen Seniormester
08. juni 2007 - 16:14 #8
Du kan finde Hvidovre-afd. her: http://www.oz7hvi.dk/
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
10. juni 2007 - 00:30 #9
Mht til chip-Type (Familie) har jeg fokus på PLCC32 chips:
http://www.chip-service.de/index.php?cat=c5_Flash%20Eproms%20PLCC.html

Som tråden sikkert bærer præg har ikke udpræget kendskab til forskellige chipTyper osv. Jeg forventede egentlig bare at, det var muligt at købe et standard produkt iform af en EPROM writer hos en elektronik-forretning eller lign.

Jeg "var" i knibe :-). Men er det ikke længere. Men af ren og skær lyst og interesse ville jeg gerne selv besidde udstyr til programmering af mine egne bios chips. Hot glashing af chips er jo lidt farligt :-).

Det ville også åbne for at jeg kunne lege med den open source bios, der er under udvikling (openbios.info). Dette er dog et lille sidespring i tråden :-).
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
10. juni 2007 - 00:31 #10
Hot glashing af chips er jo lidt farligt :-). ---- Rettelse: Hot Flashing
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. juni 2007 - 10:04 #11
På din egen link er der jo noget med div. 'Programmiergeräte', - men der er jo MANGE typer EPROM og EEPROM, og jeg tvivler på, man kan dække hele området med bare et enkelt produkt.
På denne adr.: http://en.wikipedia.org/wiki/EPROM  er der noget om nogle EPROM's af den type, som kan programmeres/brændes med brænderen fra Hvidovre.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. juni 2007 - 10:13 #12
På denne adr.: http://xtronics.com/memory/how_EPROM-works.htm
god læsning om emnet.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. juni 2007 - 10:46 #13
På denne adr.:  http://secure.transtronics.com/EPROM_Programmer.html
ser det ud til, man kan få udstyr, som dækker et meget stort område ved hjælp af ekstra adaptors.
Avatar billede ghorfraq Nybegynder
10. juni 2007 - 11:39 #14
tak for kommentarerne. Vil mene at Richard Jensen skal have pointene, men tak til alle som har bidraget til tråden.
Så smid et svar richardJensen.
Avatar billede richardjensen Seniormester
10. juni 2007 - 18:44 #15
Det gør jeg så, - tak  - og held med projektet.