Avatar billede flying_bryan Nybegynder
07. juni 2007 - 09:51 Der er 8 kommentarer

Hvad er fordelene og ulemperne ved PHP

Hey folkens.

Jeg står og skal bruge lidt info omkring hvad fordelene og ulemperne ved brugen af PH scriptting?

f.eks. kan det ikke være farligt at bruge et PHP online betalingssystem da man må gå ud fra der er få "huller" i sproget som, hvis de rigtige kommer i nærheden af det, enkelte personer,er Sprogets kildekoder etc. frit tilgænglige på nettet, hvorimod f.eks. ASP ikke er og på den måde måske være mere sikkert at bruge?

Men altså, jeg leder efter generelle fordele/ulemper ved PHP overstående var bare et eks.

Takker for hjælpen :D
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. juni 2007 - 09:57 #1
Det er lige så sikkert at bruge PHP som ASP iom det er et server site sprog. Klienterne ser ikke kildekoden.

Fordelen med PHP er at det er open source og at der er utroligt meget hjälp at få.
Ligeledes er der en masse indbyggede funktioner som ASP ikke har (upload, mail osv).
Avatar billede flying_bryan Nybegynder
07. juni 2007 - 10:05 #2
Okay. . . Men hvis man så skal komme med noget kretik omkring det, hvad kunne det så være, for jeg nægter at tro det er guld og grønne skove det hele ;-)
Avatar billede simsevu Juniormester
07. juni 2007 - 10:21 #3
det ér, guld og lysegrønne skove
Avatar billede kimg Nybegynder
07. juni 2007 - 10:27 #4
Kritik, man kan altid komme med kritik, jeg kan ikke finde ud af det, jeg kan ikke li' farven, håber du kan se hvad jeg mener ;-) der er ingen der siger det guld og grønne skove, men der er ingen direkte ulemper, det er op til dig som "programmør" at bruge det fornuftigt. Men som "michael" skriver så er det nemt at få hjælp til.

Kim
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. juni 2007 - 10:31 #5
Kan ikke rigtigt se at der er nogle bagdele. Det skulle lige väre at siden skal reloades hver gang man laver en forspörgsel mod serveren. Men det kan man komme uden om med hjälp af AJAX.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
07. juni 2007 - 13:53 #6
Hvad er ulemperne ved ASP.
Det er lukket kode.
Det kan kun køre på microsoft platformen
Fortsæt selv.
Avatar billede leif Seniormester
07. juni 2007 - 21:04 #7
Siger du at ASP og IIS ikke har sikkerhedshuller ?

Fx. er Eksperten.dk, Borsen.dk, en del af TV2.dk og så vidt jeg husker også en del af DR.dk er kodet i PHP
Avatar billede bauerdata Nybegynder
07. juni 2007 - 22:08 #8
Ude i virkeligheden er der en verden af
lukkede systemer = MS
Åbne systemer = Linux, mac mm, php, python
Virus problemer er massive på de lukkede systemer.
Derfor holder tesen om at "fordi koden er tilgængelig så er den mere usikker" ikke.
Poienten er at når koden er åben så kan alle se den og alle kan dermed forbedre den.
Og det er netop der at den åbne kode viser sin styrke.
Det er meget få mennesker som arbjeder med MS kildekoden i forhold til hvormange som har været inde og kaste kritiske øjne på open source. MS kan slet ikke betale så mange mennesker for at forbedre deres kode som open source miljøet er i stand til at mobilisere.

For at rette en fejl i MS koden skal du være ansat hos MS og du skal være dygtig.
For at lave en virus til MS skal du bare være 16 år.

For at rette en fejl i open source skal du bare være dygtig.
For at lave en virus til open source skal du være et geni.

ps. php er den mest udbredte server i verden.