Avatar billede kroholt Nybegynder
06. juni 2007 - 16:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Yearfrac i Access

I excel har man funktionen yearfrac.
har man en tilsvarende funktion til access queries. Datediff er ikke en løsning, da denne returnerer heltallige værdier.
En løsning, der ikke kræver vba vil være at foretrække.
Avatar billede mugs Novice
06. juni 2007 - 16:58 #1
Hvad gør yearfrac, og hvad vil du opnå i Access?
Avatar billede jensen363 Forsker
06. juni 2007 - 22:41 #2
T.O.

I Excel er den en bestanddel af Analysis Toolpak.
På Dansk hedder funktionen ÅR.BRØK og beregner årsbrøken, der repræsenteres af antallet af hele dage mellem to datoer (startdatoen og slutdatoen).

Brug regnearksfunktionen ÅR.BRØK til at identificere den del af et års udbytte eller indbetalinger, der forfalder til en bestemt termin.
Avatar billede jensen363 Forsker
07. juni 2007 - 08:27 #3
Rent princippielt er der vel tale om en formel som er :

    Antal dage mellem to datoer / antal dage i kalenderåret
Avatar billede kroholt Nybegynder
02. august 2007 - 12:21 #4
Jeg lukker igen
Avatar billede jensen363 Forsker
02. august 2007 - 12:27 #5
Fik du ikke løsningen i formel definitionen ?
Avatar billede kroholt Nybegynder
02. august 2007 - 13:00 #6
Nej, formel definitionen kendte jeg i forvejen. Løsningen jeg havde in mente var en konkret subsitut.
Avatar billede jensen363 Forsker
02. august 2007 - 13:03 #7
Der findes mig bekendt ikke en lignende funktion - men det er vel heller ikke nødvendigt, da der er tale om en simpel beregning
Avatar billede jensen363 Forsker
02. august 2007 - 13:14 #8
SELECT
Tabel.Dato1,
Tabel.Dato2,
DateDiff("d",[Dato1],[Dato2])/((DateSerial((Year([Dato1])),12,31)-DateSerial((Year([Dato1])),1,1))+1) AS YEARFRAC
FROM Tabel;